سیاست های ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سیاست های ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد

درخواست ترامپ از توکیو برای توقف واردات نفت ایران موجب ایجاد نگرانی در بازارهای بورس و انرژی و همینطور بالا رفتن قیمت بنزین در این کشور شده است.

قیمت بنزین در چند روز اخیر در جایگاه های عرضه سوخت در سراسر ژاپن افزایش یافته به طوری که میانگین قیمت خرده فروشی یک لیتر بنزین معمولی برای پنجمین هفته پی در پی در این کشور به بیش از ۱۵۰ ین رسیده است.

این در حالی است که میانگین قیمت هر لیتر بنزین هفته پیش در ژاپن نزدیک به ۱۴۵ ین بود کارشناسان پیش بینی می کنند رشد قیمت بنزین در ژاپن همچنان ادامه داشته باشد.

در پی درخواست ایالات متحده مبنی بر اینکه جامعه بین المللی باید واردات نفت خام از ایران را به طور کامل متوقف سازد، دولت ژاپن در وضعیت دشواری قرار گرفته است.

دولت ژاپن پیشتر به آمریکا گفته بود امیدوار است واردات نفت از ایران ادامه داشته باشد. «یوشید سوگا» دبیر نخست کابینه ژاپن در خصوص درخواست واشنگتن از توکیو برای نخریدن نفت ایران گفته بود رایزنی‌هایی را در این خصوص با آمریکا برای از اجتناب از اثر منفی تحریم های ایالات متحده بر کمپانی های ژاپنی انجام داده است.

سخنگوی دولت ژاپن گفته بود ما در مورد تحریم ها علیه ایران با واشنگتن و همینطور مقام های تهران در حال رایزنی هستیم.

کارشناسان می گویند که ژاپن دیپلماسی خود با ایران را برای حفظ نیازهای نفتی حفظ کرده، تهران نزدیک به ۵.۵ درصد نفت خام این کشور را تامین می کند و در واقع ششمین کشور تامین کننده نفت خام ژاپن است.

مقام‌های مطلع در دولت ژاپن اعلام کرده اند در حالی که وزارت خارجه آمریکا «کریستوفر فورد» نماینده خود در امور عدم ترویج سلاح های اتمی را هفته قبل به توکیو فرستاد تا خرید نفت خام ایران از طرف ژاپن متوقف شود، ولی دولت شینزو آبه هنوز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است.

با این حال توکیو امیدوار است واشنگتن را مجبور کند تا واردات نفت خام خود از ایران را ادامه دهد کارشناسان می گویند تحریم ها ممکن است واردکنندگان نفت این کشور را مجبور کند بدون توجه به توکیو در خصوص تعامل با تهران تصمیم گیری کنند کمپانی های ژاپنی می‌توانند به صورت داوطلبانه از ایران نفت خریداری یا منابع جایگزین دیگری را در غرب آسیا پیدا کنند.

آمریکا که ماه قبل (میلادی) از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده بود، کشورهای منطقه از جمله چین و ژاپن را برای قطع کامل واردات نفت از ایران تحت فشار گذاشته ولی پکن به عنوان بزرگ ترین وارد کننده نفت ایران هیچ نشانی از تبعیت از این خواسته بروز نداده است.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دو روز پیش در این خصوص گفت: پکن زیر بار توقف واردات نفت از ایران نخواهد رفت.

وی با اشاره به روابط دوستانه تهران و پکن، از تداوم همکاری با ایران به رغم فشارهای آمریکا خبر داد.

لو افزود: ما همکاری‌های عادی خود با ایران را به ویژه در زمینه های اقتصاد، تجارت و انرژی ادامه خواهیم داد.

تهدید کشورهای گوناگون برای نخریدن نفت ایران نه تنها این کشورها بلکه خود آمریکا را هم با مشکل مواجه کرده است به طوری که بهای نفت روز سه شنبه در نیویورک افزایش زیادی داشت و قیمت سلف نفت خام 'وست تگزاس اینترمیدیت' برای اولین بار در یک ماه اخیر از ۷۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar