شباهت زیاد طراحی‌های کمپانی فواکس واگن مشکل ساز می‌شود؟!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
شباهت زیاد طراحی‌های کمپانی فواکس واگن مشکل ساز می‌شود؟!

علاوه بر تولید ۱۰.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خودروساز سال گذشته، گروه خودروسازی فولکس‌واگن همچنین بزرگ‌ترین سبد محصولات خودرویی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است.

شرکت‌هایی که زیر چتر فولکس‌واگن فعالیت می‌کنند شامل شرکت‌های آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات، اشکودا، فولکس‌واگن، دوکاتی، مان و اسکانیا هستند.

به منظور مدیریت مؤثر روی تمامی برندها و همچنین کاهش هزینه‌ها، خودروهای زیادی از این گروه خودروسازی، تکنولوژی‌های مشترکی را دارا هستند که از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به پلتفرم مدولار MQB اشاره کرد که در حال حاضر زیرساخت بیش از ۲۵ محصول آئودی، سئات، اشکودا و فولکس‌واگن می‌باشد.

هر چند که این عمل در بین خودروسازان امری معمول به حساب می‌آید اما فولکس‌واگن اخیراً نه تنها اقدام به استفاده مشترک از موتورها، بخش‌های فنی و قطعات بدنه در محصولات و برندهای مختلف خود کرده بلکه جزئیات طراحی بین محصولات مختلف این غول خودروسازی نیز مشترک می‌باشد.

بام و در اواخر دهه ۸۰ میلادی سیاست یکسان‌سازی محصولات مختلف خود را معرفی کرد ولی دیگر لوکس سازان مانند آئودی و مرسدس بنز این شیوه را به مرحله دیگری رسانده و تعدادی از محصولات این دو خودروساز برای کسانی که آشنایی بیشتری با صنعت خودرو ندارند عین هم به نظرمی‌آیند. نمونه مشخص این کار نسل کنونی C کلاس کوپه، E کلاس کوپه و S کلاس کوپه است که فقط در ابعاد و بعضی عناصر طراحی متفاوت بوده و با این وجود شباهت زیادی با یکدیگر دارند.

با این وجود محصولات تازه معرفی شده نشان داده‌اند که این نوع از یکسان سازی به آرامی در بین برندهای گروه فولکس‌واگن نیز دیده می‌شود.

به خاطر اشاره دقیق‌تر به بعضی جزئیات طراحی مشترک بین محصولات مختلف گروه خودروسازی فولکس‌واگن لیستی تهیه کرده‌ایم که آن را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم.

قابل ذکر است ما به خودروهایی همچون فولکس‌واگن آپ، سئات Mii و اشکودا سیتی گو (۲۰۱۲) یا سئات Exeo 2008 و آئودی A4 2001 را در این لیست اشاره نکرده‌ایم چرا که این خودروها به منظور کاهش هزینه‌ها از پانل‌های بدنه یکسانی استفاده کرده و فقط نشان‌های متفاوتی داشته‌اند.

فولکس‌واگن توارگ (۲۰۱۹) و آئودی Q5 2017 – پروفایل جانبی و گلگیرهای عقب

جدیدترین نسل توارگ به عنوان پرچم‌دار برند فولکس‌واگن عمل می‌کند و از زیرساخت مشترک با آئودی Q7، پورشه کائن و بنتلی بنتایگا بهره می‌برد. موضوع جالب اینکه طراحان فولکس‌واگن در بخش خطوط شانه پروفایل جانبی و طراحی گلگیر عقب از آئودی Q5 استفاده کرده‌اند.فولکس‌واگن پولو نسل ششم (۲۰۱۸) و آئودی Q2 2017 – چراغ‌های عقب

شکل مربعی مانند چراغ‌های عقب آئودی Q2 بسیار شبیه چراغ‌های فولکس‌واگن پولوی نسل ششم بوده و این موضوع را به راحتی توانستیم با نشر اولین تیزر از پولو در سال پیش تشخیص دهیم.

سئات آتکا (۲۰۱۷) و اشکودا کاروک (۲۰۱۸) – پروفایل جانبی و بخش عقب

هر دوی این شاسی بلندهای کامپکت بر پایه پلتفرم MQB ساخته شده‌اند در نتیجه از نظر ابعاد شباهت‌های زیادی دارند. این موضوع با مشاهده هر دو خودرو پررنگ‌تر نیز می‌شوند زیرا آتکا و کاروک دارای پانل‌های بدنه مشترک مانند درب‌ها، گلگیرها، سقف و… بوده اما طراحان هر دو کمپانی تصمیم گرفته‌اند تا خطوط مشابهی در چراغ‌های عقب و نمای پشتی استفاده کنند و آن را با برادر بزرگ‌تر یعنی اشکودا کودیاک به اشتراک بگذارند.

فولکس‌واگن گلف نسل ۷.۵ R 2017 و پورشه ماکان (۲۰۱۵) – سپر عقب

در آخر به تئوری توطئه می‌رسیم! به نظر ما طراحان فولکس‌واگن و پورشه اغلب با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. در این قسمت شاهد شباهت زیادی نیستیم اما می‌توان دید که طراحی سپر عقب و دیفیوزر گلف شباهت‌هایی به سپر شاسی‌بلند لوکس و کامپکت پورشه دارد.

می‌دانیم که شاید تعدادی از شما عزیزان فکر کنید ما خیلی حساس هستیم اما می‌ترسیم که این نشانه‌ها در آخر منجر به طراحی‌های یکسان‌تر در آسال های آتی شوند و البته به دیگر خودروسازان نیز منتقل شود. اگر روند گروه فولکس‌واگن موفقیت‌آمیز باشد شاید دیگر خودروسازان بزرگ همچون فیات-کرایسلر، هیوندای-کیا و رنو-نیسان-میتسوبیشی نیز همین روش را پیش روی خود قرار بدهند.

مشکل عمده ما با این راهبرد آن است که درباره معیارهای صرفه‌جویی هزینهٔ استفاده از پانل‌های بدنه یکسان در محصولات مختلف بحث نمی‌کنیم (این موضوعی منطقی بوده و همیشه در همکاری‌های خودروسازان وجود داشته است) بلکه شیوه یاد شده را مشابه یک ابزار بازاریابی برای یکی کردن برندینگ می‌دانیم. در بدترین سناریو، این شیوه می‌تواند به آرامی آزادی عمل طراحان برای ساخت خودروهایی منحصربه‌فرد و یکتا را از بین ببرد و در بلند مدت شاید موجب فقدان خودروهای جدید و هیجان‌انگیز شود که این عمل نیز زندگی را کلافه کننده تر خواهد کرد…

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar