ژاپن و آمریکا با دو رویکرد متفاوت در حال توسعه فناوری خودران!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ژاپن و آمریکا با دو رویکرد متفاوت در حال توسعه فناوری خودران!

هرروز اخبار مختلفی از رقابت کمپانی‌های آمریکایی در تست میدانی فناوری خودران منتشر می‌شود؛ اما ژاپنی‌ها هم چنان در سکوت خبری به تجاری‌سازی خودروهای خودران می پردازند.

در بین کمپانی‌های بزرگ و کوچک آمریکایی، فناوری خودران به یکی از اولویت‌های مهم مبدل شده است و با تست‌های میدانی در جاده‌های عمومی پیشرفت این فناوری دنبال می‌شود. کمپانی‌های آمریکایی اطلاعات زیادی از رویکرد و نحوهٔ عمومی شدن فناوری خودران نشر می‌کنند تا در صورت اجرایی شدن خودروهای خودران، مردم این کشور آمادگی لازم را داشته باشند. از سویی دیگر ژاپنی‌ها از توسعه قابل توجه فناوری خودران، بر خلاف آمریکایی‌ها اطلاعات زیادی در اختیار عموم قرار نداده‌اند. البته این به معنی نبود رقابت بین کمپانی‌های آمریکایی و ژاپنی نیست و برعکس، ژاپنی‌ها رویکرد کاملاً متفاوتی در پیش گرفته‌اند که می‌تواند در موفقیت آن‌ها نقش مهمی داشته باشد.

به‌عنوان نمونه چند ماه پیش اخبار ساخت دو پیست اختصاصی سوبارو برای تست فناوری خودران منتشر شد. این پیست‌ها که بر طبق جاده‌های اصلی و فرعی عمومی در ژاپن ساخته شده‌اند، خودروهای خودران و سیستم‌های کمک رانندهٔ ژاپنی (به‌خصوص سیستم آی‌سایت سوبارو) را در سرعت‌ها و موقعیت های گوناگون محک می‌زنند. رویکرد ژاپنی‌ها در توسعهٔ فناوری خودران، احتمالاً در عین ایمنی بیشتر، به روند تولید و تجاری سازی سریع‌تر منجرخواهد شد. این مورد اخیراً با توجه به تصادف مرگ‌بار اوبر در نظر مقامات آمریکایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دایسوکه اوکانوهارا، هم‌بنیان‌گذار کمپانی ژاپنی پریفرد نتورکس (Preferred Networks) که در توسعهٔ فناوری خودران با غول خودروسازی ژاپن، برند تویوتا مشارکت دارد، بر این باور است که رویکرد آمریکایی‌ها در تست خودروهای خودران در جاده‌های عمومی به معنی آماده بودن این فناوری نیست. در واقع تست خودروهای خودران در جاده‌های عمومی و خبرساز شدن آن‌ها، قسمتی از فرایند تبلیغات فناوری خودران و برند خودروسازی است.

اوکانوهارا می‌گوید:

به نظر من تفاوت قابل ملاحظه ای در سطح توسعه فناوری خودران کمپانی‌های آمریکایی و ژاپنی نیست؛ اما دیدگاه کلی آن‌ها کاملاً متفاوت است.

به‌عنوان مثال در ژاپن، جمعیت به‌سرعت در حال حرکت به سمت سالمندی است. اولویت اول بسیاری از سالمندان ژاپنی، حمل‌ونقل خودرو است؛‌ به همین علت سهم قابل ملاحظه ای از تصادفات در کشور ژاپن متوجه رانندگی سالمندان قرار گرفته است. از آنجایی که اهداف عمده خودروهای خودران و سیستم‌های کمک‌راننده در این گزینه خلاصه می‌شود، مقامات کمپانی‌های ژاپنی توجه ویژه‌ای به ایمنی و قابل اعتماد بودن فناوری خودران دارند.

اما در آمریکا مخاطب اول خودروهای خودران، نسل جوانی ست که دنبال فناوری به‌روزدنیا می باشد. کمپانی‌های آمریکایی با همین رویکرد به تست این فناوری در جاده‌های عمومی می‌پردازند که البته باید اشاره کرد لزوماً به معنی آماده بودن فناوری خودران نیست. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها بیشتر در حال نمایش دادن توانایی‌های فناوری خودران در فضاهای عمومی هستند. هر چند که این تست در جاده‌های عمومی ژاپن نیز انجام می‌شود؛ اما در ژاپن، تاکسی‌های خودران همانند آمریکا طرفدار ندارند و در حال حاضر، جزو اولویت‌های آخر ژاپنی‌ها محسوب می شود.

یوکی ساجی، مدیرعامل کمپانی SB Drive که در زمینه فناوری خودران فعالیت دارد، می‌گوید:

قطعا تست خودروهای خودران در جاده‌های شهری منطقی است؛ ولی فناوری خودران از این طریق تجاری نخواهد شد. اخیراً تاکسی‌های خودران در آمریکا بسیار جلب توجه کرده‌اند؛ اما باید اعتراف کرد تا اجرایی شدن این تاکسی‌های بدون راننده، زمان زیادی نیاز است.

ساجی ادامه می‌دهد:

نخستین استفادهٔ تجاری بزرگ فناوری خودران در اتوبوس‌های شهری خودران مشاهده خواهد شد که این بازار خاص، به دو دلیل پیش قدم خواهد بود. اول این که به دلیل یکسان بودن مسیر حرکت اتوبوس‌های شهری، اضافه کردن فناوری خودران چندان بحث برانگیز نخواهد بود. دوم این که اتوبوس‌های خودران برای افرادی که از لحاظ اقتصادی قابلیت استفاده از سرویس فعلی حمل‌ونقل عمومی را ندارند، بسیار مفید است. درواقع تاکسی‌های خودران به علت ظرفیت کمتر درمقایسه با اتوبوس، هم برای مسافر و هم کمپانی تأمین‌کننده بهرهٔ اقتصادی چندانی ندارد.

پس از اتوبوس‌های خودران، قدم بعدی کامیون‌های خودران خواهد بود. هم چون مسیر مشخص اتوبوس‌ها، کامیون‌های خودران نیزبا چالش کمتری روبرو خواهند بود. تاکسی‌های خودران به خاطر مسیر غیر قابل پیش‌بینی حرکت و محیط پیچیده‌تر تردد، پس از اتوبوس و کامیون خودران وارد جاده‌ها می شوند.

کمپانی SB Drive از دو سال پیش تست اتوبوس‌های خودران در ژاپن را شروع کرده است. مهندسان این کمپانی ژاپنی در کنار اتوبوس‌ها، آزمایش تاکسی‌های خودران را هم انجام می‌دهند؛ ولی هنوز توسعه یا آزمایش تاکسی‌های خودران این کمپانی در سطح گسترده تأیید نشده است. اوکانوهارا با نظر ساجی موافق است؛ او در مورد توسعهٔ خودروهای خودران ژاپن می‌گوید:

صحبت در مورد تاکسی‌های خودران جالب است؛ اما هنوز اجرایی شدن این ایده از لحاظ فنی سخت خواهد بود؛ چرا که جاده‌های شهری پیچیده هستند. احتمالاً فناوری خودران در کامیون‌رانی به دلیل قابل پیش‌بینی بودن بزرگراه‌ها و محیط تردد زودتر اجرا می‌شود.

تفاوت رویکرد ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها در توسعه فناوری خودران واقعاً جذاب است. هرروز اخباری جالب و هرزگاهی نگران‌کننده از تلاش و رقابت کمپانی‌های آمریکایی در تست‌های میدانی خودروهای خودران به گوش می‌رسد؛ اما در مقابل ژاپنی‌ها در سایهٔ سکوت خبری در پی تجاری‌سازی هرچه سریع تر خودروهای خودران برای استفاده عمومی هستند. شاید از نظر طرفداران فناوری خودران که اخبار را پیگیرهستند، سرعت پیشرفت خودروهای خودران ژاپن در مقایسه با آمریکا قابل مقایسه نباشد؛ اما باید دقت کرد که تأکید بیشتر بر ایمنی و آزمون های پشت‌پرده، خروجی بهتری به همراه خواهد داشت.

درواقع باید گفت ژاپنی‌ها در سایهٔ اخبار مختلف فناوری خودران آمریکایی‌ها، در حال توسعه و تجاری کردن خودروهای خودران هستند تا با رونمایی از یک خودروی خودران واقعی و ایمن، نظر خریداران و اهالی رسانه را به خود جلب کنند. اگر این رویکرد به نتیجه برسد، برگ برندهٔ بی نظیری در آتیه صنعت خودروسازی در اختیار کمپانی‌های ژاپنی خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar