کاهش ۷ درصدی فروش خودرو در انگلیس

سه شنبه 18 دی 97 ساعت 01:59
کاهش 7 درصدی فروش خودرو در انگلیس

در ادامه تشدید بحران‌های اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو انگلیس روز پیش اعلام کرد که فروش خودرو در این کشور به پایین‌ترین حد در طول ۱۰ سال گذشته رسیده است.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد که فروش خودروی جدید در انگلیس با ۷ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی، به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار خودرو رسیده است. این برای دومین‌بار در طول ده سال اخیر است که آمار فروش خودرو در انگلیس روند نزولی را طی می‌کند. مایکل هاوز، رئیس اجرایی انجمن تولید کنندگان و معامله کنندگان خودرو انگلیس که بارها نسبت به عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا بر صنعت خودروسازی هشدار داده، پیش بینی کرده است که سال آتی آمار فروش خودرو در انگلیس ۲ درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند. او می‌گوید: چالش‌های پیش روی ما در آستانه برگزیت، کمتر از وقوع یک توفان نیست.

هاوز پیش بینی می‌کند درصورتی که انگلیس بدون دست یابی به توافق برگزیت از اتحادیه اروپا خارج شود، ۸۶۰ هزار شغل در صنعت خودرو از بین خواهد رفت. او می‌گوید روند سرمایه گذاری‌ها در صنعت خودرو در این کشور رو به کاهش و زمان جبران در حال از دست رفتن است. در حالی که قانون گذاران انگلیسی قرار است سه شنبه پیش رو در خصوص توافق نامه برگزیت دولت «ترزا می» که بر تداوم همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت تاکید دارد، رأی گیری کنند؛ هاوز به مخالفان این سند هشدار داد: «پیام‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد که برخلاف منافع صنعت خودرو است. اگر نتوانیم از غبار ابهامات (برگزیت) به سلامت عبور کنیم، تلفات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.»

وی همچنین با ذکر اینکه «سرمایه گذاری‌ها در سال جاری به بیش از نصف سال‌های اخیر کاهش یافته است» افزود: این هزینه ابهام و تصمیم گیری آهسته است. سال اخیر میلادی، کمپانی خودروسازی بی.ام.و و تویوتا از احتمال تعلیق فعالیت کارخانه‌های خود در انگلیس در اثر ابهامات ناشی از برگزیت خبر داده بودند. بی.ام.و اعلام کرده بود که از ترس سناریوی عدم دستیابی به توافق بین انگلیس و اتحادیه اروپا، تصمیم گرفته است تا فعالیت یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی خود در این کشور را به حال تعلیق درآورد. براساس اعلام این کمپانی، کارخانه تولید خودروی «بی.ام.و مینی» که در شهر آکسفورد قرار دارد از یکم آوریل (۱۲ فروردین ۱۳۹۸) یعنی درست یک روز بعد از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا دست کم یک ماه تعطیل می‌شود.

سخنگوی کمپانی بی.ام.و دراین خصوص اظهار کرد که این کمپانی برنامه تعمیرات کارخانه آکسفورد را به ماه آوریل موکول کرده تا در صورت عدم حصول توافق برگزیت، اختلال در فرآیند تولید خودرو به حداقل برسد. مدیر اجرایی خودروسازی «تویوتا» هم هشدار داده که سناریوی عدم توافق، کارخانه این کمپانی واقع در منطقه دربی شایر با نزدیک به ۶۰۰ نیروی کار را در معرض خطر قرار می‌دهد. وی اشاره کرد که هرگونه تغییر در فرآیندی‌های لجستیکی منجر به افزایش قیمت‌ها، کاهش رقابت پذیری و شاید قطع همکاری‌های تجاری با انگلیس شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar