آزادسازی واردات خودرو به موجودی ارز کشور بستگی دارد

سه شنبه 20 فروردین 98 ساعت 16:09
آزادسازی واردات خودرو به موجودی ارز کشور بستگی دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزادسازی واردات خودرو به شدت به موجودی ارز کشور بستگی دارد. اگر کمبود منابع ارزی داشته باشیم امکان واردات خودرو وجود نخواهد داشت.

صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور این روزها با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. مسائل و مباحث مختلفی پیرامون ترخیص خودرو و قطعات از گمرک وجود دارد که با ترخیص آن‌ها می‌توان امیدوار بود بعضی از مشکلات برطرف شود. علاوه بر این مورد نابسامانی در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها هم باعث نارضایتی و سردرگمی خریداران شده است. در این به منظور رفع ابهام در مورد مسائل یاد شده گفت‌وگویی با عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس انجام گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

ساماندهی بازار خودرو در سال ۹۸

رضیان در مورد ساماندهی بازار خودرو در سال ۹۸ گفت: هفته آتی قرار است کمیسیون در مورد ساماندهی بازار خودرو با حضور وزیر و خودروسازان داشته باشد تا از طریق یک سری هماهنگی به نتیجه‌هایی در این زمینه دست یافته شود. به طور کلی قیمت تمامی کالاها وابسته به نرخ ارز است و قیمت خودرو هم از این مقوله خارج نیست. تا زمانی که قیمت ارز کاهش نداشته باشد در زمینه خودرو هم کاهشی تجربه نخواهیم کرد و همه چیز به شدت به این مسئله وابسته شده است.

بعید بودن آزادسازی واردات خودرو

وی در رابطه با ترخیص خودروها از گمرک و احتمال آزادسازی واردات اعلام کرد: گمرک مشکلاتی در زمینه ترخیص خودروها دارد و هم اکنون مطابق نظام قانونی مسائلی برای ترخیص‌ها وجود دارد. این مسائل شامل تعرفه‌ها می‌شود ضمن این که رئیس گمرک در کمیسیون هم حضور داشت و در این مورد صحبت‌های مختلفی انجام گرفت. طبق گفته‌ها قرار شد شرایط خودروهای موجود در گمرک تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ مشخص شود. قول داده شده که ترخیص خودروها تا اردیبهشت انجام شود اما در خصوص عملی شدن آن نمی‌توان صحبتی کرد. در رابطه با آزادسازی واردات خودرو هم این مسئله به موجودی ارز کشور دارد. اگر کمبود منابع ارزی داشته باشیم امکان ورود خودرو وجود ندارد و احتمال آزادسازی در ۶ ماه نخست سال بسیار کم است.

فرمول قیمت‌گذاری مناسب نیست

وی در ادامه در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری بر اساس ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار در سال اخیر توسط خودروسازان انجام شد ولی بنده این نوع قیمت‌گذاری را مناسب نمی‌دانم. این روش موجب بروز یک سری فسادها می‌شود ضمن این که قیمت در بازار هم کاذب است. روند افزایشی قیمت خودرو ناشی از همان فضایی است که به وجود آمده و حاشیه بازار را دلالان تعیین می‌کنند و بازار متاسفانه در کنترل دستگاه خاصی نیست. پس احساس می‌کنم این شیوه قیمت‌گذاری ظلم به مصرف‌کننده است و در صورتی که قیمت ارز را هم در نظر بگیریم، قیمت خودرو از حالت واقعی هم گران‌تر است. متاسفانه یک فضای نادرست برای قیمت خودرو در فضای کشور وجود دارد که موجب شده مصرف‌کننده هم در خرید ضرر کند.

رونق تولید با برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان

رضیان در پایان به نکاتی در رابطه با رونق تولید در سال ۹۸ اشاره کرد: رونق تولید لوازمی را نیاز دارد که این لوازم هم به برطرف کردن مشکلات تولیدکننده بازمی‌گردد. خیلی از این موارد به تمامی دستگاه‌ها که متولی امور هستند مربوط می‌شود و اگر دستگاه‌ها در کنار تولیدکننگان حضور پیدا کنند و حمایت لازم را داشته باشند می‌توان امیدوار بود که تحولی در وضعیت تولید ایجاد شود. ولی متاسفانه نگاه این است که عمدتاً تنها به فضای شعار بسنده شده و عملاً اتفاق خاصی تا کنون ایجاد نشده است. درست است که فضای خبری کشور به سمت مباحث مربوط به سیل‌های گذشته رفته ولی اگر در عمل کاری را انجام ندهیم تغییری در شرایط تولید ایجاد نخواهد شد. بحث‌های مرتبط با نقدینگی، مشکلات بانکی، سود بانکی و خیلی از موارد از جمله مشکلات تولیدکنندگان است که باید برطرف شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar