آشنایی با اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول ۱

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آشنایی با اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول ۱

در ماه ژوئن که بیست‌ و‌ نهمین روز خود را سپری می کرد، پسری از پدری ایرانی کانادایی به نام مایکل لطیفی و مادری کانادایی یعنی مارینلا لطیفی ‌در سال ۱۹۹۵ در نقطه‌ای از آمریکای شمالی یعنی تورنتو  کانادا به دنیا آمد که والدینش نام او را نیکولاس گذاشتند.

نیکولاس می‌گوید پدر من بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان همیشگی من بوده و است و درکنار فعالیت حرفه‌ای‌اش در زمینه صنعت مواد غذایی، توجه خاصی به فرزندانش داشته و دارد.

درخبرها نیکولاس لطیفی نه به عنوان یک ایرانی بلکه به عنوان یک راننده کانادایی معرفی شده و در صفحه بیوگرافی خود نیز با ملیت کانادایی شناخته می‌شود، اگرچه برخی می‌گویند او به‌خاطر مادرش ریشه‌اش را ایتالیایی می‌داند! درهرحال اینترنت او را به عنوان یک جوان کانادایی معرفی کرده که به موفقیت‌های بزرگی در ورزش‌های موتوری یا همان موتوراسپرت دست یافته است. تمامی این حرف ها برای اعلام خبر پیوستن این مرد پارسی به تیم فرمول یک فورس ایندیا گفته شد. او در قالب راننده رزرو و نیمکت‌نشین استبان اوکان و سرجیو پرز ۲ راننده اصلی تیم انتخاب شده است و برای پسرکی که تا سال ۲۰۱۲ در ورزش کارتینگ فعالیت می‌کرد، این یک موفقیت بزرگ به حساب می آید. البته کارتینگ همیشه به عنوان ورزش مادر اتومبیل رانی شناخته شده و می‌شود و نقش دوومیدانی را در رشته‌ای خودرویی ایفا می‌کند و ستارگانی چون شوماخر، فتل، همیلتون و... از آنجا به فرمول یک گام نهاده اند.

اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول 1

نیکولاس که تا ۶‌سال پیش در کارتینگ مانده بود، در مرحله بعد در مسابقات اسپرت کارچلنج شرکت می‌کند و به عنوان راننده تیم ری‌هاگن با ماستنگ جی‌تی به رقابت می‌پردازد. ‌در سال ۲۰۱۳ پیوستن او به تیم ژیلس موتوراسپرت قطعی شد. البته قابل ذکر است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان راننده تیم BVM که اصلیتی ایتالیایی دارد، به رقابت‌های معتبر فرمول ۳ وارد می‌شود. یک سال بعد و در ادامه راه نیکولاس درقالب راننده تیم کارلین موتوراسپرت در مسابقات مختلفی مانند فرمول‌۳ قهرمانی انگلستان، مسترفرمول ۳، قهرمانی فرمول ۳ اروپا و ... حضور به عمل رساند اما در فرمول ۳ مقامی بهتر از هفتمی را کسب نکرد.

در این میان شرکت رنو که همیشه دراروپا مسابقات معتبری برگزار می کرد این‌بار با همکاری نیکولاس به‌عنوان راننده تک‌وان ریسینگ درجریان فرمول رنو ۳.۵ ظاهر شد. تیم بعدی او برای سال ۲۰۱۵ جایی نبود جز آردن‌‌. در ادامه راه، پیست راکینگهام جایی بود که او به‌عنوان راننده تیم رد لاین ریسینگ در کاپ پورشه کررا در سال ۲۰۱۴ به مقام چهارمی دست یافت و با داشتن سن کم توانست دوباره استعداد خود را در این ورزش پرهیجان نشان دهد. ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ تیم رنو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که یک جوان کانادایی به‌عنوان راننده تیم تست به آنها ملحق شده است و این پسر کسی نبود جز نیکولاس لطیفی‌.

اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول 1

آمارو ارقامی که از نیکولاس لطیفی در دست است، نشان می‌دهد که وی تا به امروز در ۸ فصل مسابقه بین‌المللی و حرفه‌ای حضور داشته که از مجموع آنها‌، ۲۱ بار مسابقه را در خط اول آغاز کرده و این یعنی موفق شده تعداد مناسبی پل‌پوزیشین دریافت کند. از بین این مسابقات، او ۷پیروزی به دست آورده و توانسته ۵ دور سریع و ۲ بار هم پل‌پوزیشن یا بهترین زمان در دور تعیین خط را به خود اختصاص دهد.

لطیفی که این روزها به خاطر سن کمش در معرض توجه رسانه‌ها قرار گرفته، در مصاحبه اخیرش با اسکای اسپورت بیان کرده است‌: از این که چنین موفقیتی برای حضور در فرمول یک را به دست آورده ام، بسیار خوشحالم. به‌نظر من پیوستنم به تیم ساحارا فورس ایندیا تصمیم درستی بود. این تیم طی چند سال اخیر حرکت رو به رشد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته و از این که قرار است قسمتی از داستان موفقیت‌آمیز و خوب این تیم باشم، بسیار مفتخرم و تلاش خواهم کرد تا با حداکثر توان  خود فاصله این تیم با تیم‌های بالای جدول را کم کنم.

ویجای مالیا، مدیر تیم فورس ایندیا، درباره نیکولاس لطیفی و تیم رنو می‌گوید‌: تیم رنو یکی از بهترین‌های فرمول‌۲ است و اینکه نیکولاس از چنین تیمی به فورس ایندیا آمده موجب تقویت تیم ما و پیشرفت برنامه‌هایمان خواهد شد. او هم اکنون به‌عنوان راننده تیم تست در بخش شبیه‌سازی فعالیت دارد . یکی از برنامه‌های توسعه‌ای بلند‌مدت ما استعدادیابی رانندگان جوان و آینده دار نظیر نیکولاس است. ما یک راننده جوان و بریتانیایی دیگر با نام جرج راسل نیز به تیم اضافه کرده ایم، جرج از تیم مرسدس به فورس ایندیا آمده و نکته جالب این که ۲ راننده فعلی و اصلی تیم فورس ایندیا یعنی‌ هالکن برگ و دی‌رستا نیز قبل از این به‌عنوان راننده تیم تست وارد شده و با گذراندن دوره‌های مختلف جزو رانندگان اصلی شدند.

اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول 1

نیکولاس لطیفی در ادامه این گفت‌و‌گو درباره خانواده‌اش می گوید:‌ ما ۳ فرزند هستیم‌، یک برادر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر از من. مادرم اصالتا ایتالیایی می باشد اما در مونترال به دنیا آمده و پدرم نیز اصالتا ایرانی است اما با مهاجرت در سن ۱۵ سالگی در مونترال ساکن شده است. لطیفی سپس از هزینه‌های زیاد برای شرکت در فرمول یک می‌گوید‌:‌ در مسابقه فرمول ۱ هزینه‌ای حدود ۱.۵ میلیون دلار بودجه نیاز است ‌که در سایر مسابقات مثل فرمول ۳ این عدد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار خواهد بود‌. برای این هزینه‌های بالاست که یک راننده جوان و حتی آینده دار صرفا نباید به استعداد و مهارت بالایش اکتفا کند. او باید یک یا چند حامی مالی داشته باشد که برای من این نقش را شرکت پدرم با نام sofina ایفا می‌کند.

اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول 1

از لطیفی درباره این می‌پرسیم که چه مقدار زمان نیاز است تا یک راننده وارد فرمول یک شود؟ او می‌گوید: اگر تمامی کلاس‌ها و دوره‌ها به خوبی پاس شود، چیزی حدود ۴ سال زمان لازم است تا یک جوان به پشت خط استارت مسابقات اف ۱ برسد‌. در ادامه از ملیت پدرش (‌که ایرانی است‌) و زبان او می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد که با زبان فارسی آشنایی ندارد.

وی سپس ادامه می‌دهد: خیلی با غذاهای سنتی ایرانی آشنایی ندارم و هر زمان که همراه خانواده به رستوران ایرانی می‌رویم، از این غذاها می‌خورم اما اسم آنها را نمی‌دانم‌. در مورد ایران هم باید بگویم اگر روزی یک پیست مسابقه خوب در آنجا احداث شود، حاضرم در ایران مسابقه بدهم. درباره تیم فرمول ۱ فورس ایندیا نیز می‌توان گفت، پایگاه اصلی این تیم در سیلوراستون انگلستان بوده و در اکتبر ۲۰۰۷ درقالب یک کنسرسیوم توسط دو تاجر یعنی ویجی مالیای هندی و مایکل مول تمامی مالکیتش خریداری شد.

اولین راننده ایرانی سرزمین فرمول 1

دراکتبر ۲۰۱۱ شرکت هندی Sahara India Pariwar   ۴۲.۵‌درصد از سهام فورس ایندیا در فرمول ۱ را با پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به خود اختصاص داد. نام پیشین این تیم اسپایکر فرمول ۱ بود و ۲ راننده اصلی‌اش سرجیو پرز مکزیکی و استبان اوکون فرانسوی است که پشت رل ماشین‌های فورس‌ایندیا قرار می گیرند. از مشخصات فنی این خودروهای مسابقه‌ای می‌توان به موتور ۶ سیلندر و ۱.۶ لیتری توربو اشاره کرد که تامین و تولید آن بر عهده تیم فرمول یک مرسدس است. تیم فورس ایندیا در فصل گذشته فرمول یک (سال ۲۰۱۷ میلادی‌) درجدول رده‌ بندی تیم‌ها ، با ۱۸۷ امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar