مشکل آلودگی هوا از خودروساز نیست از سوخت است

بروزرسانی در: پنج شنبه 27 تیر 98 ساعت 12:52
مشکل آلودگی هوا از خودروساز نیست از سوخت است

به دنبال تذکر وزارت بهداشت به خودروسازان در مورد افزایش آلاینده "ازن"، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مسئولان محیط زیست به جای ایراد به خودروسازان، باید برای کیفیت سوخت و مجهز کردن جایگاه‌ها به بنزین و گازوئیل باکیفیت فکری کنند، تا ادعای وزارت نفت مبنی بر توزیع سوخت باکیفیت در جایگاه‌های سوخت محقق شود.

چند وقتی است که در موضوع آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده "ازن" و هشدار به خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان مطرح شده است. اخیراً هم رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده "ازن" به خودروسازان تذکر داده و بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید کرده است.

در این رابطه، احمد نعمت ‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس مصوبات هیات دولت توسط شرکت‌های بازرسی مرتباً از گروه‌های خودروسازی نمونه‌ برداری کرده و میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها را اندازه‌گیری می‌کند؛ لذا گروه‌های خودروساز براساس مصوبات هیات دولت، استانداردهای یورو ۴ را در محصولاتشان پاس کرده و در اگزوزها کاتالسیت‌ نصب می‌کنند.

وی افزود: بنابراین خودروسازان کار خود را به درستی انجام می‌دهند؛ ولی مسوولان سازمان محیط زیست باید برای سوخت‌ توزیعی فکری کنند. هم اکنون خودروهای سواری توربوشارژ به محض آنکه از شهر تهران خارج می‌شوند، سوخت مورد نظر در اختیارشان قرار نگرفته، بنابراین موتور آن‌ها به درستی کار نمی‌کند و آلاینده بیشتری تولید می‌کنند که مصرف‌کنندگان برای رفع عیب، مجدداً به کارخانه‌ سازنده رجوع می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با ذکر اینکه مصوبه دولت گویای این است که تمام جایگاههای کشور باید سوخت مطابق استاندارد یورو ۴ داشته باشند، اظهار کرد: هنوز این اتفاق نیفتاده و در بخش گازوئیل هم شرایط بسیار بدتر است. کیفیت گازوئیل باید مطابق استاندارد یورو ۴ باشد که حداکثر میزان سولفور موجود در آن ۵۰ پی پی‌ام باشد ولی در نمونه‌برداری از جایگاه‌های گوناگون متوجه شده‌ایم که شمار زیادی از این جایگاه‌ها، به سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ مجهز نیستند و این سوخت دیزل غیراستاندارد در خودروهای دیزلی مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته برای ایجاد شفافیت در توزیع سوخت‌های باکیفیت اعلام شد که در بعضی جایگاه‌های خاص در سراسر کشور، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع خواهد شد؛ ولی در همین جایگاه‌ها پس از نمونه‌برداری مشخص شده که توزیع سوخت باکیفیت انجام نگرفته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: همچنین اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و همین طور خودروهای بنزینی دارای موتور توربوشارژ به خاطر اینکه بنزین سراسر کشور استاندارد لازم را نداشته، دچار مشکل فنی شده‌اند و آسیب دیده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: پس خواهش ما این است که ابتدا مسئولان زیرساخت‌های اولیه نظیر تأمین سوخت سراسری باکیفیت در کشور را فراهم کنند و سپس به خودروساز ایراد بگیرند. خودروسازان وظیفه خود را انجام می‌دهند ولی زمانی که سوخت مورد نظر و باکیفیت توزیع نمی‌شود، علاوه بر اینکه موجب نارضایتی مردم و ایجاد مشکل برای ما می‌شود، آلایندگی هوا را هم تشدید می‌کند.

ایسنا

چند نکته در مورد کارت سوخت

نحوه مدیریت مصرف سوخت خودرو

اهمیت مدیریت مصرف سوخت در تابستان

تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar