آمریکا با تحریم‌های جدید، صنعت خودروی ایران را نشانه گرفته است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آمریکا با تحریم‌های جدید، صنعت خودروی ایران را نشانه گرفته است

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا گفت: در دور تازه تحریم‌های آمریکا، هیچ صحبتی از ممنوعیت ورود خودرو به کشور دیده نمی‌شود ولی تجارت قطعات منفصله مشمول جریمه‌های این کشور می‌شود تا صنعت خودرو آسیب ببیند.

«محسن جهرودی» عصر سه شنبه در مهمانی افطاری با خبرنگاران در محل هتل المپیک افزود: آنچه از بررسی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج یکجانبه از برجام بر می‌آید، اینکه «تحریم‌ها صنعت خودروی کشور را نشانه رفته است.»

به گفته وی، آمریکا صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشورمان با بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم را هدف قرار داده و به نوعی، هدف گیری آن ضربه زدن به اشتغال در ایران است.

جهرودی تاکید کرد: اگر چه از تحریم‌های پیشین عبور کردیم، ولی با توجه به تجربه‌ای که غربی‌ها از فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد شده به کشور کسب کردند، پیش بینی می‌شود دور تازه تحریم‌ها دشوارتر باشد.

خروج پراید از خط تولید

وی گفت: طبق برنامه حداکثر تا آخر امسال پراید از چرخه تولید حذف می‌شود، ولی تولید آن محدود به ۱۴ تا ۱۵ هزار دستگاه برای صادرات به عراق، سوریه و تعدادی کشورهای مستقل هم سود (CIS) ادامه خواهد یافت.

کشورهای مستقل همسود اتحادیه‌ای حاوی تعدادی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه منکر پستی و بلندی در صنعت خودروی ایران نیستیم، ادامه داد: با این حال اجازه نمی‌دهیم دشمنان نظام بخواهند با توسل به صنعت خودرو سر ملت را پایین بیاورند.

بعد از تصمیم هجدهم اردیبهشت رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه کشور در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه، دیگر امضا کنندگان برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه روسیه و چین بر حفظ این توافق که تیرماه ۱۳۹۴ با حضور نماینده اتحادیه اروپا امضا شده بود، تصریح کردند.

سران اتحادیه اروپا بیست و ششم اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان اعلام کردند به حمایت از همکاری شرکت‌های تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است شیوه تجدید «قانون انسداد» را شروع کرده تا کمپانی‌های اروپایی فعال در کشور را از تحریم‌های آمریکا محافظت کند.

بر اساس این بیانیه، قرار است این تمهیدها تا پانزدهم مردادماه امسال و قبل از شروع دور اول اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا اجرا شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar