آیا با افزایش قیمت خودرو کیفیت اتومبیل‌ها هم تقویت خواهد شد؟

چهارشنبه 24 بهمن 97 ساعت 10:57
آیا با افزایش قیمت خودرو کیفیت اتومبیل‌ها هم تقویت خواهد شد؟

افزایش قیمت خودرو به یکی از مهمترین اخبار رسانه‌ها تبدیل شده است، آیا با تحقق این موضوع، کیفیت اتومبیل‌ها هم تقویت خواهد شد؟

خودرو در سالیان گذشته به یکی از کالاها و نیازهای اساسی مردم تبدیل شده و البته برای بعضی از اقشار و گروه‌های اجتماعی، خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تغییر ماهیت داده است.

در این بین، قیمت خودرو هم همواره با حساسیت ویژه‌ای از طرف جامعه و افکار عمومی رصد می‌شود که البته تحلیل و بررسی ریشه‌های این حساسیتِ عمومیِ جامعه نسبت به قیمت خودرو، مجالی دیگر را می‌طلبد.

فارغ از کم و کیف نرخ گذاری خودرو و اینکه آیا اساساً قیمت موجود برای جامعه و افکار عمومی قابل هضم است یا خیر و یا به تعبیر دیگر جامعه با آن کنار آمده یا نه، یکی از نخستین انتظارات متقاضیان و به عبارتی درست‌تر مصرف کنندگان خودروهای داخلی به این عمل باز می‌گردد که آیا با افزایش نرخ خودرو، کیفیت آن نیز تقویت خواهد شد یا خیر؟

استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول می‌شود؟

متاسفانه انتقادات بسیاری متوجه حوزه خودروسازی کشور است که کیفیت پایین تنها یکی از این نقدها محسوب می‌شود، عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، کمبود عرضه خودرو در بازار، عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و... نمونه‌هایی از مشکلات عرصه یاد شده محسوب می‌شود که می‌باید نسبت به حل و فصل آن اقدام مقتضی انجام گیرد.

بعید است رشد قیمت‌ها، کیفیت خودروهای داخلی را متحول سازد

منوچهر سروری، یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، در ارتباط با امکان حصول ارتقای کیفی خودروهای داخلی با افزایش ضریب قیمت‌ها، اظهار کرد: به زعم بنده، بعید است با وضعیت فعلی خودروسازان، افزایش قیمت خودروهای داخلی، موجب بروز تحول قابل توجهی در کیفیت آن‌ها شود.

وی افزود: آنچه که هم اکنون مطرح است به این واقعیت باز می‌گردد که قیمت تمام شده خودرو، امسال به نسبت سنوات پیشین گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده و به واقع آنچه که در محافل خصوصی و عمومی کارشناسان خودرو مطرح می‌شود، ناظر بر این امر است که افزایش قیمت‌ها فقط در جهت پوشش بخشی از این رشد قیمتِ تمام شده، عملیاتی شده است.

سروری گفت: آنچنان که اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد یکی از مهمترین پیش شرط‌های اجازه افزایش قیمت‌ها به لزوم عرضه کافی خودرو در بازار متمرکز شده، امری که متاسفانه با افت عرضه، بسترساز جولان دلالان و واسطه گران خودرو شده است.

این فعال در عرصه فروش و عرضه خودرو بیان کرد: با اوصاف اشاره شده، بعید است افزایش قیمت خودروهای داخلی به ارتقای کیفی آن‌ها بینجامد و فقط باید منتظر ماند و نسبت به ایجاد توازن احتمالی در نظام عرضه و تقاضا خوشبین بود.

افزایش قیمت خودرو با هدف عبور خودروسازان از بحران عملیاتی شد

سعید مدنی، کارشناس خودرو و مدیر عامل پیشین یکی از خودروسازی‌های داخلی کشور هم در گفت و گویی با رسانه‌ها در تحلیل و ارزیابی علل و تبعات افزایش قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: افزایش قیمت خودرو تنها می‌تواند بخشی از مشکلات زنجیره خودروسازی کشور را مرتفع کند، آنچنان که متولیان عرصه خودروسازی از پایان تابستان به کرات اعلام کرده‌اند در صورت عدم تحقق افزایش قیمت خودرو، صنعت یاد شده در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.

وی می‌افزاید: یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی خودروسازان ایران در وضعیت فعلی به کمبود نقدینگی معطوف می‌شود و در صورت عدم مرتفع سازی این عارضه که ریشه آن به تولیدِ با ضرر در سالیان گذشته باز می‌گردد، بخشی از مشکلات خودروسازان به قوت خود باقی خواهد ماند.

مدنی می‌گوید: تزریق نقدینگی یکی از نیازهای اساسی خودروسازان در وضعیت کنونی به شمار می‌رود و در صورت عدم توانایی دولت به حصول این امر، می‌توان با انتشار اوراق مشارکت (همچون گذشته) این امکان را فراهم کرد تا خودروسازان، نقدینگی مورد نیاز خودر را تأمین کنند.

این کارشناس خودرو عقیده دارد، به موازات این امر، می‌باید یک دوره تنفس هم برای بازپرداخت سود تسهیلات دریافتی به بانک‌ها برای خودروسازان قائل شد، در غیر اینصورت با افزایش قیمت نمی‌توان نسبت به افزایش تیراژ خودرو و یا ارتقای کیفی آن، خوشبین بود.

حصول تعادل در نظام عرضه و تقاضا با کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار

مهدی احمدزاده، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو، با اشاره به لزوم ایجاد بالانس و توازن لازم در نظام عرضه و تقاضا گفت: تا زمانی که شاهد ایجاد توازن در این عرصه نباشیم نمی‌توان نسبت به ایجاد آرامش در بازار خودرو به توفیق چندانی نائل شد.

وی افزود: البته نمی‌توان این واقعیت را نادیده انگاشت که شرایط موجود نتیجه سیاست گذاری‌های غلطی است که در سالیان گذشته در عرصه خودروسازی کشور موجود بوده و تا زمانی که شاهد رویکرد صحیح، منطقی و هوشمندانه‌ای در این حوزه نباشیم، رفع مشکلات حوزه خودروسازی مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود و پس از مدتی دوباره شاهد سر باز کردن این زخم‌ها در صنعت یاد شده خواهیم بود.

احمدزاده گفت: به هر ترتیب در وضعیت موجود، با کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار، تقاضا هم منطقی خواهد شد و همین امر به حصول توازن در این بخش مننتهی می‌شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: با همه انتقاداتی که به حوزه خودروسازی کشور وارد است نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که در صورت بروز بحران جدی و پایدار در این صنعت، خیلی از فرصت‌های شغلی مرتبط با این حوزه نابود می‌شود و این عارضه در وضعیت فعلی اقتصادی کشور، مصائب سنگین و جبران ناپذیری را برای افراد و گروه‌های شاغل در صنعت خودروسازی (بصورت مستقیم و غیر مستقیم) به دنبال خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar