آیا صنعت خودرو هم به سرنوشت نساجی دچار می‌شود؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
آیا صنعت خودرو هم به سرنوشت نساجی دچار می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این بیم وجود دارد که شورای رقابت با سیاست‌گذاری اشتباه و سرکوب قیمتی، صنعت خودرو را به سرنوشت صنایع از بین رفته‌ای مانند کفش و نساجی دچار کند. امرالله امینی اظهار کرد: زمانی صنعت نساجی در ایران جزو صنایع موفق و پیشرو بود و صادرات قابل توجهی هم داشت.

وی با ذکر اینکه سیاست‌گذاری صنعتی و اقتصادی نادرست موجب نابودی این صنعت شد، یادآوری کرد:‌ سیل بی‌رویه واردات موجب شد صنایع نساجی داخلی یک به یک تعطیل شده و از بین بروند. عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در صنعت کفش هم همین اتفاق افتاد و صنعت کفش ایران که زمانی در منطقه شاخص بود با سیاست‌گذاری‌های نادرست از بین رفت. وی افزود: هم اکنون هم صنعت خودرو به عنوان یکی از معدود صنایع پیشرو کشور در معرض خطرات ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست قرار گرفته و این بیم می‌رود که صنعت خودرو هم به سرنوشت صنایع کفش و نساجی دچار شود. امینی با ذکر اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو موجب شده که خودروسازان به اجبار محصولاتشان را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشند، تصریح کرد: در چنین وضعیتی خودروسازان و قطعه‌سازان روز به روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده و دیگر توانی برای تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نخواهند داشت.

وی ادامه داد: درواقع نمی‌توان از صنعت خودرو انتظار داشت که از یک طرف محصولات خود را با زیان تولید کرده و بفروشد و از طرف دیگر در حوزه انتقال فناوری و توسعه محصول و تولید خودروهای جدید، سرمایه‌گذاری کند. عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآوری کرد: امیدواریم پیش از آنکه دیر شود نهادهایی مانند شورای رقابت از سیاست نادرست سرکوب قیمتی صنعت خودرو دست بردارند تا این صنعت از وضعیت جنگ برای بقا، به مرحله توسعه و شکوفایی وارد شود. درواقع به روز شدن صنعت خودرو و تولید خودروهای جدید و با کیفیت در گروی آن است که صنعت خودرو محصولاتش را با قیمت واقعی و مناسب بفروشد تا بتواند از محل سود فعالیت‌های تولیدی خود اقدام به توسعه کمی و کیفی محصولات کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar