اجاره پراید جهت کار در اسنپ و تپسی!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
اجاره پراید جهت کار در اسنپ و تپسی!

اجاره بهای پراید دست کمی از اجاره خانه ندارد! برای اینکه متوجه شوید این موضوع فقط یک ادعا نیست، کافی است کمی آگهی‌های فضای مجازی را بررسی کنید تا قضیه دست‌تان بیاید.

اجاره پراید جهت کار در اسنپ و تپسی عنوان خیلی از آگهی‌هایی است که در سایت دیوار به چشم می‌خورد. پرایدهایی که با اجاره بهایی نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کرایه داده می‌شوند و البته برای رانندگان اسنپ و تپسی هیچ جذابیتی ندارند. جالب است که در این بین پرایدهایی که دارای طرح ترافیک هستند، تا ۳ میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شوند. رانندگان تاکسی‌های آنلاین می‌گویند؛ درست است نوسانات دلار ارج و قرب پراید را زیاد کرده است! ولی مالکان این خودرو بدانند درآمد راننده‌های آنلاین آنقدرها هم نیست که برای پراید، اجاره‌ای تقریباً به اندازه اجاره خانه تعیین کنند!

اجاره پراید ماهی ۲ میلیون

اگر سروکارتان به دیوار و آگهی‌های آن افتاده باشد، کم نیستند از این دست آگهی‌های اجاره‌ای؛ آگهی‌های اجاره پراید و تیبا برای کار در اسنپ و تپسی که البته این روزها اجاره بهایشان را تقریباً دوبرابر کرده‌اند.

یکی از مالکان، متن آگهی‌اش را به این صورت تنظیم کرده است: «یک دستگاه پراید ۱۳۱ مشکی در سلامت کامل فنی دارای معاینه فنی و بیمه مناسب برای کار در اسنپ و تپسی اجاره داده می‌شود. اجاره بها روزانه ۶۰ هزار تومان است و تسویه باید به طور هفتگی انجام شود.»

البته آگهی‌دهنده پا را فراتر گذاشته و شرط و شروط دیگری برای اجاره خودرویش تعیین کرده است و آن اینکه فقط رانندگان متأهل و متعهد ساکن تهران تماس بگیرند!

به صاحب آگهی زنگ می‌زنم. مدل خودرو ۸۸ است و مالک به هیچ عنوان حاضر نمی‌شود مبلغ اجاره بها را پایین بیاورد. او به هزینه‌های سنگین استهلاک خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت باتری خودرو به ۵۰۰- ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، چطور توقع دارید خودرو را با قیمت کم در دست آژانس‌های آنلاین بگذارم؟

اجاره‌بهای پراید دو برابر شده است

آگهی‌های قدیمی‌تر را از گوگل سرچ می‌کنم. اجاره پراید مدل ۸۷ در سال آذرماه سال ۹۶، روزانه ۳۰ هزار تومان در ماه بوده است. با این وجود حالا مالکان پراید حاضر نمی‌شوند با رقمی کمتر خودرویشان را اجاره دهند. البته در بین آگهی‌های گوناگون یکی از مالکان پراید حاضر می‌شود تخفیف دهد و خودرویش را با مبلغ ۱, ۵ میلیون تومان در ماه اجاره دهد، البته به شرط آنکه برایش محرز شود راننده احتیاج مبرم به کار دارد.

اجاره پرایدهای قراضه

مدل پرایدهای اجاره‌ای اغلب بالا نیست و کمتر به آگهی برمی‌خوری که پرایدهای نو و زیر ۴ سال عمر را برای کار در آژانس‌های آنلاین عرضه کرده باشند. در این بین پرایدهایی که طرح ترافیک دارند، با قیمتی حدود دوبرابر پرایدهای معمولی اجاره داده می‌شوند. البته شرایط اجاره این پرایدها هم کمی سخت‌تر است و شرط و شروط‌ها بیشتر.

در متن یکی از این آگهی‌ها آمده است: «پراید دارای طرح ترافیک جهت اسنپ یا تپسی اجاره داده می‌شود.» و در شروط اجاره توضیح داده شده است که مستأجر پراید باید روزانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت کند که با این حساب اجاره ماهانه پراید طرح‌دار نزدیک به ۳ میلیون تومان در ماه می‌شود.

به جز این، مالکان شرایط دیگری برای اجاره پراید طرح‌دار قائل شده‌اند. ارائه چک و سفته به مبلغ ۴۰ میلیون تومان و ودیعه ۶ میلیون تومانی از دیگر شرایط اجاره پراید طرح‌دار است.

تعیین ساعت کار برای مستاجران پراید!

بعضی از مالکان پراید برای کار مستاجران با خودروهایشان محدودیت زمانی تعیین کرده‌اند! به‌عنوان مثال در یکی از آگهی‌ها ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برای کار با خودرو تعیین شده است و خودرو در روزهای تعطیل در دست مستاجران قرار نمی‌گیرد، درواقع مستاجران خودرو باید در ساعاتی غیر از ساعات تعیین شده خودرو را به پارکینگ مورد نظر مالکان تحویل دهند.

هزینه تعمیرات را چه کسی می‌دهد؟

هزینه تعمیرات خودرو به عهده مستأجر است؟ این پرسش را از بعضی از منتشرکنندگان آگهی می‌پرسم و یکی از آنها اینگونه جواب می‌دهد: انواع خودروهای خارجی و ایرانی موجود سالم هستند و نیازی به تعمیر ندارند. البته برای اطمینان اجاره‌کننده پیش از تحویل، خودرو را به تعمیرگاه می‌بریم تا مشتری از این باب اطمینان حاصل کند.

از او می‌پرسم اگر طی مدت اجاره مشکلی برای خودرو پیش آید، هزینه آن با چه کسی است؟ و او جواب می‌دهد: بستگی به نوع هزینه دارد، مثلاً اگر مربوط به لنت و تعویض روغن و جلوبندی خودرو باشد و طی دوران اجاره این مشکلات پیش آید با اجاره‌کننده است، چون که ما پیش از تحویل خودرو تمام این موارد را تعویض می‌کنیم و سپس تحویل متقاضی می‌دهیم. البته امین هم که چند سالی است در این کار است، همین را می‌گوید با این تفاوت که هزینه تعمیرات آنی برعهده اجاره‌کننده و هزینه‌هایی مانند لاستیک و بیمه با مالک خودرو است.

البته مالکان خودرو توضیح می‌دهند که اغلب پیش از اجاره دادن، خودروها را خودشان بیمه می‌کنند، ولی اگر در حین اجاره مشکلی برای خودرو به وجود بیاید، متقاضی علاوه بر هزینه مازاد بیمه باید خسارتی را هم بپردازد.

اجاره بهای پراید جوک است

رانندگان تاکسی‌های آنلاین اجاره‌بهای خودروهای پراید را چیزی شبیه جوک توصیف می‌کنند. محمد یکی از رانندگان اسنپ است و وضع و درآمدش را اینگونه توصیف می‌کند: «بیشتر دو دسته از افراد برای کار به اسنپ و مسافرکشی روی می‌آورند؛ کسانی که بیکار مانده‌اند و مجبورند یا شغل دومی‌ها.»

او در ادامه می‌گوید: اگر متوسط کرایه سفرهای اسنپ را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم، درواقع باید برای تأمین اجاره روزانه ۶۰ هزار تومان چیزی نزدیک به ۶ سرویس در روز ببریم و این یعنی ۸ تا ۱۲ ساعت کار کردن با اسنپ، فقط برای اینکه اجاره دربیاید و سهم مالکان اسنپ و تپسی پرداخت شود.

محمد تاکید می‌کند: با این حساب ما باید شب‌ها هم نخوابیم و کار کنیم تا به درآمد برسیم!

نمی‌صرفد!

یکی دیگر از رانندگان آنلاین می‌گوید: «شما در نظر بگیرد برای یک روز کاری حدود ۶۰ لیتر بنزین نیاز داریم، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی دیگر که ۷۰ هزار تومان می‌شود، باز هم به نظرتان اجاره خودرو آن هم روزی ۵۰ هزار تومان به صرفه است؟!»

حرف‌های این راننده اسنپ بیراه هم نبود، چون که با در نظر گرفتن قیمت بنزین استهلاک خودرو، سود شرکت و.... نمی‌تواند درآمد زیادی را برای هر راننده‌ای در پی داشته باشد، چون که این روزها با نگاهی به تعرفه قیمت تعمیرات خودرو به این مهم پی می‌بریم، به‌عنوان مثال اگر تا چند هفته پیش هزینه تمام شده تعویض روغن برای آل ۹۰ حدود ۷۰‌ هزار تومان تمام می‌شد، حالا بابت این کار ۱۷۰‌ هزار تومان پرداخت شود.

پدرام یکی دیگر از رانندگان اسنپ می‌گوید: «خودروی اجاره‌ای به صرفه نیست، مشخص نیست سرویس داشته باشی یا نداشته باشی. از کله صبح تا بوق سگ باید کار کنی تا درآمد داشته باشی که بخشی از آن هم مربوط به خودرو است، اگر مشکلی برای خودرو پیش نیاید، چون اغلب خودروهای اجاره‌ای مدل‌های پایین دارند و هر روز یک جای کار می‌لنگد.» پدرام از شهرستان آمده و به طور دو شیفت کار می‌کند تا شاید بتواند پول دانشگاهش را درآورد. «فقط وقت آزادم در هفته دو روزی است که به دانشگاه می‌روم، آن هم خودرو را به دوستم قرض می‌دهم تا با آن کار کند و بعد نصف می‌کنیم.» پدرام کاری مشابه به شرکت‌های اجاره خودرو می‌کند، با این تفاوت که شرکت‌های اجاره خودرو دیگر کاری به صفر و صد درآمد ندارند و قیمتی مشخص دارند، فقط ۶۰-۵۰ هزار تومان روزانه، اما پدرام و دوستش در صفر و صد سود و زیان با هم شریکند.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

10 دیدگاه ها برای "اجاره پراید جهت کار در اسنپ و تپسی!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
...
مهمان

واقعا حالتون خوب نیست ماشین کرایه کنید صبح تاشب باید برای کرایش کارکنید دیگه چیزی براتون نمیمونه

whgp
مهمان

با سلام
یک ماشین تیبا دارم ، از نظر فنی کاملا سالم و لاستیکها نو …
ماشینم رو اجاره میدم به یک فرد متعهد و متاهل و البته باسلیقه و محتاط، برای کار با اسنپ، با شرایط توافقی
یعنی ماشین از من، کار از اون
اگر کسی تمایل داشت لطفا خبر بده
[email protected]
ممنون

مهدی ننرقمی زاده
مهمان

سلام تحصیلکرده المان هستم و بسبیار محتاط و منظم و مایل به همکاری با شما هستم

محدثه سراج
مهمان

سلام همسرمن راننده است اماماشین نداریم اگه براتون مصرفه باروزی ۲۶۰اجاره میکنیم ماشینتون رو

امیر جلیلو ۰۹۹۳۷۲۲۷۹۵۹
مهمان

سلام من راننده هستم وشرایطی را که شما ذکر کردید را دارم و ساکن تهران هستم

keyanooshmohammadi
مهمان

سلام وقت بخیر بنده می توانم به عنوان راننده با هم کار کنیم کیانوش محمدی ۰۹۳۳۴۱۸۳۰۷۱دزفول در خدمتم

مسعود
مهمان

۰۹۱۲۳۱۷۸۴۲۱لطفا تماس بگیرید

Ehsanahmadi
مهمان

سلام من کار میکنم

صوفی
مهمان

من یک پراید دارم میخاین اجاره میدم ماهی ۳تومن

ملیکا
مهمان

سلام من بشدت نیاز دارم میتونم باهاتون همکاری کنم اگر مایل هستید بامن تماس بگیرید لطفا۰۹۳۰۰۳۷۹۵۶۶