روش موثر در شرایط فعلی: آزادسازی واردات خودرو بدون استفاده از ارز دولتی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
روش موثر در شرایط فعلی: آزادسازی واردات خودرو بدون استفاده از ارز دولتی

سالیان زیادی است که سیاست گذاران با هدف حمایت از صنعت خودروسازی، نسبت به وضع قوانینی اقدام کرده و واردات خودرو را در بعضی سال ها ممنوع و در بعضی دوره‌ها با دیوار بلند تعرفه‌ای مجاز کرده‌اند ولی متاسفانه بزنگاه هایی مانند تحریم نشان می‌دهد صنعت خودروسازی کشور نتوانسته از این حمایت‌ها بهره‌ای ببرد و موقعیت مستحکمی را برای خود تدارک ببیند.

در حال حاضر، در جابجایی های سرمایه ای در کشور و افزایش عطش برای خرید خودرو، عملکرد صنایع خودروسازی نمره قبولی را دریافت نمی کند. عدم عرضه به موقع خودرو به بازار در کنار پیش فروش های مساله دار و بدون قیمت قطعی و زمان قطعی فروش، خود نکته ای است که باید مد نظر قرار گیرد.

متاسفانه صنعت خودروسازی کشور در سایه حمایت های بسیار دولتی، نه به فکر فناوری روز است و نه عمق بخشیدن به ساخت داخل و فتح بازارهای صادراتی. به نظر می رسد حمایت ها از صنعت خودروسازی نتیجه معکوس داده چرا که عملا با منع واردات خودرو، بازار و صنعت خودروسازی را از فناوری روز محروم کرده ایم. در دیگر سوی مردم هم به استفاده از خودروهایی با فناوری دهه ها قبل عادت کرده اند و اکنون برای حفظ ارزش پول خود هم تقاضایشان برای خرید خودرو را وارد میدان می کنند و همین عمل باز به افزایش قیمت ها در این وضعیت دامن می زند.

عقب ماندگی فناوری خودرو موجب شده است هزینه های سنگین زیست محیطی، آلودگی فراوان، تصادفات جاده ای و مرگ و میرهای گوناگون رخ دهد و در نتیجه اجتماع و اقتصاد کشور متحمل هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی شد.

اگر کمی به عقب برگردیم، معلوم می شود مضرات منع کامل واردات خودرو به کشور بر سیاستگذاران هم معلوم شد چون که در دوره فعالیت دولت سازندگی، صنعت خودروسازی ایران درها را برای آشنایی با صنعت روز دنیا گشود کم کم پای قراردادهای تازه به این صنعت باز شد و این شرایط در دولت اصلاحات ادامه داشت. این سیاست‌ها، رشد صادرات و حتی ساخت کارخانه هایی با سرمایه گذاری مشترک در دیگر کشورها را باعث شد ولی تشدید تحریم ها در اوایل دهه نود فشار سنگینی را به این صنعت وارد کرد و بعد از ۵ سال شرایط عادی بار دیگر فشار تحریم، این صنعت را با مشکلات گوناگونی رو به رو کرده است. به نظر می رسد حتی بزنگاه‌ها هم برای شناسایی فرصت ها و رفع مشکلات مقبول نیفتاده است و در این وضعیت باید به تجربه دیگر کشورها هم نگاهی انداخت. در وضعیت کنونی بهترین راه آزادسازی واردات خودرو بدون استفاده از ارز دولتی، البته با تعرفه موثر و رقابتی است. در این صورت حتی با وجود تحریم ها صنعت خودرو با رشد و جهش رو به رو خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "روش موثر در شرایط فعلی: آزادسازی واردات خودرو بدون استفاده از ارز دولتی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پوپولیس
مهمان

جوری تیتر زده گفتیم آزاد شد. این چه تیتریه آخه؟