آیا امروز قیمت جدید خودروها اعلام خواهند شد؟

بروزرسانی در: شنبه 10 آذر 97 ساعت 10:48
آیا امروز قیمت جدید خودروها اعلام خواهند شد؟

حرف‌وحدیث‌ها در خصوص قیمت‌گذاری خودرو بالا گرفته است. اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که قیمت‌گذاری خودرو پشت درهای بسته انجام و تصویب شده است؛ ولی خودروسازان و شورای رقابت فعلاً برای اعلام قیمت‌ها احتیاط می‌کنند! این موضوع در حالی رخ می‌دهد که چندی پیش یک نامه در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ را فقط با اختلاف جزیی با بازار آزاد نرخ‌گذاری کرده است. نامه‌ای که البته ایران‌خودرو تکذیب کرد و آن را جعلی دانست. این حواشی از جلسه دیروز هیأت دولت دور نماند و خبرنگاران از رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت گذاری خودرو پرسیدند و او هم جواب عجیبی داده است. رحمانی به خبرنگاران گفته است: «عرضه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار تصویب نخواهد شد.»

این جواب به عقیده فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، فقط خیال دلالان را راحت کرده است و مصرف کننده همچنان گرفتار سیکل معیوب قیمت گذاری خودرو و کیفیت‌های نازل است.

اکنون خودروسازان درست در وضعیتی برای افزایش قیمت‌ها چانه زنی می‌کنند که سال‌هاست گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضع کیفی خودروهای ایران نتیجه تقریباً یکسانی دارد و هیچ‌گونه تغییر محسوسی در خصوص رشد کیفیت خودروهای ایرانی احساس نمی‌شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در دولت یازدهم محمود واعظی که سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، سه سال مقابل تغییر قیمت اپراتورها و مخابرات ایستاد و افزایش قیمت‌ها را مشروط به افزایش کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی دانست. در وزارت صنعت ولی موضوع کیفیت خودرو گویا اهمیت چندانی برای متولیان ندارد و درخواست افزایش قیمت خودروسازان بی چون و چرای خاصی پذیرفته می‌شود.

حاشیه سود گزاف برای دلالان

در حالی که اختلاف شدید قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد حاشیه سود گزافی برای دلالان رقم زده است، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که تعیین قیمت جدید برای خودروهایی مشمول قیمت‌گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است، گفته است: «هر آن‌چه که در قرارداد خودروسازان با متقاضیان وجود دارد، ملاک است. خیلی از افزایش قیمت خودروها تا کمتر از ۵ درصد قیمت بازار سخن گفته‌اند که اینها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: «هم اکنون سازمان حمایت در حال انجام بررسی‌های لازم بر اساس اسناد و مدارک خودروسازان است و در این زمینه ان‌شاءالله نظر خواهد داد.»

رحمانی با تأکید بر این که من در پی ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های گوناگون ازجمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه سازان و قراردادهای پیش فروش هستم، یادآوری کرد: «قطعاً آن‌چه که در خصوص فروش خودروی خودروسازان به قیمت ۵ درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نمی‌شود. آن چه که در این خصوص مطرح شد، آن بود که بعضی از خودروسازان پیشنهاد کردند که خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند را به قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها را کاهش دهند ولی در این خصوص قطعاً کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب خواهد کرد.»

نگران قیمت گوشت و نان نیستند نگران قیمت ۴۰۵ هستند!

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، می‌گوید که شورای رقابت و دولت نه تنها در قیمت‌گذاری خودرویی که زیر ۴۵ میلیون تومان است، دخالت می‌کنند که اجازه نمی‌دهند کارخانه هایما و مزدا ۳ خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی را هم بر اساس منطق اقتصادی بفروشد.

او می‌گوید که برایش عجیب است وزارت صنعت نگران قیمت نان و گوشت نیست ولی نگران قیمت پژو ۴۰۵ است! مگر قیمت گذاری خودرو چقدر استراتژیک و حیاتی است که دولت‌ها حاضر نیستند از قیمت گذاری دستوری دست بکشند؟! زاوه ادامه می‌دهد که نمی‌فهمد چرا دولت‌ها اجازه نمی‌دهند خودروساز خودرویش را به قیمتی بفروشد که خودش تشخیص می‌دهد درست است و چرا اجازه نمی‌دهند تعرفه‌ها ارزان شود تا مصرف کننده خودش تشخیص بدهد که چه خودرویی بخرد؟!

این کارشناس خودرو تأکید می‌کند تا وقتی که وضع این است که دولت در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند هرگز نباید انتظار داشته باشید که تویوتا و هیوندایی برای تولید و فروش به بازار ایران بیایند و مصرف کننده بتواند خودرویی را به دور از زورگویی انحصار طولانی خودروسازان ورشکسته خریداری کند.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar