آیا نوبت آزادسازی قیمت خودرو رسیده است؟

بروزرسانی در: شنبه 19 آبان 97 ساعت 11:47
آیا نوبت آزادسازی قیمت خودرو رسیده است؟

این روزها زمزمه افزایش قیمت خودروهای داخلی مجدداً شنیده می‌شود و قرار شده مجلس با برگزاری نشستی با وزیر صنعت این مساله را بررسی کند.

 یکی از صنایعی که در سال جاری تحت تأثیر افزایش نرخ ارز قرار گرفته صنعت خودروسازی است و نوسانات ارزی باعث شده تا خودروسازان و قطعه سازان با مشکلاتی برای تأمین مواد اولیه رو به رو شوند و هزینه‌های تولید افزایش یابد.

از طرف دیگر تقاضای مردم برای تبدیل ریال، بازار خودرو را هم همگام با دیگر بازارها نظیر ارز، سکه و مسکن با تلاطم رو به رو کرد و افزایش تقاضا برای خرید، منجر به رشد قیمت خودرو در بازار آزاد شد که با توجه به ثبات نسبی قیمت رسمی خودرو شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه هم افزایش یافت.

مسئولان صنعت خودروسازی معتقدند که ثبات قیمت خودرو، واحدهای تولیدی آن‌ها را زیان‌ده کرده است. چندی پیش هم دو خودروساز مطرح کشور به طور رسمی زیان دهی خود را اعلام کردند. خودروسازان از افزایش قیمت تمام شده خودرو ناراضی بوده و خواستار تخصیص ارز با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی و یا مجوز افزایش قیمت خودرو بوده‌اند اما تاکنون در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده است.

در حال حاضر خودروسازان مجدداً تقاضای افزایش نرخ‌ها را داده‌اند و خواستار تعیین قیمت در حاشیه بازار هستند و این در حالی است که نرخ‌ها در بازار آزاد تا حدود دو برابر رشد داشته است، از سویی مشکل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به امید افزایش قیمت‌ها یکی از مواردی است که موجب شده شاهد افزایش نرخ‌ها در طول سه ماه اخیر باشیم.

اکنون با توجه به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو قرار شده موضوع افزایش قیمت خودرو در نخستین نشست کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت بررسی شود. به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، این کمیسیون پس از اتمام تعطیلات مجلس با برگزاری نشستی نظرات موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو را بررسی خواهد کرد و در آخر به جمع بندی خواهد رسید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar