افرادی که نقدینگی در دست دارند بازار خودرو را ملتهب کرده‌اند

دوشنبه 6 اسفند 97 ساعت 10:56
افرادی که نقدینگی در دست دارند بازار خودرو را ملتهب کرده‌اند

یک کارشناس بازار خودرو گفت: به نظر می‌رسد دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و فقط همان افرادی که نقدینگی در دست دارند، دلال شده‌اند.

کاظم محمدی نیک خواه، با اشاره به نوسانات بازار خودرو اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از علتهای بحران قیمت خودرو و نوساناتی که امروزه ما شاهد آن هستیم، این است که مردم نقدینگی‌هایی سرگردانی در دست دارند و دولتمردان باید وضعیت اقتصادی را ثبات دهند تا بازار خودرو هم به تبع آن کنترل شود.

وی یادآوری کرد: در این چند وقت گذشته که این تغییرات ایجاد شد دلار بین ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان متغیر بود، درحالی که ارزش واقعی دلار که اقتصاددان‌ها و کارشناسان از آن یاد می‌کنند، ۸ هزار تومان است اما مردم در چند ماه گذشته دلار را حداقل ۱۰ و ۱۱ هزار تومان می‌خریدند.

محمدی نیکخواه ادامه داد: با توجه به این موضوع در ۶ ماه گذشته شاهد نوسانات شدید در حوزه دلار و طلا بودیم و دلار حتی به مرز ۲۰ هزار تومان هم رسید و بعد فروکش کرد در نتیجه هم اکنون افراد برای جایگزینی نقدینگی ریالشان به خودرو پناه آوردند و روی دلار و سکه سرمایه گذاری نکردند، چون بازار خودرو برای نقدینگی سرگردان که در دست مردم است، جاذبه دارد.

این کارشناس خودرو با اشاره به دلایل جاذب بودن بازار خودرو برای سرمایه‌گذاری نقدینگی‌های سرگردان، گفت: برای مثال ما مبنا را بر خودرو داخلی می‌گذاریم؛ خودرو داخلی در حدود ۷۰ و ۸۰ درصد تغییر داشت، درحالی که ارزش ریال نسبت به دلار یک سوم شده بود و خودرو تنها ۶۰ و ۷۰ درصد تغییر نسبت به دلار ۴۲۰۰ تومان داشت، به این شکل این نقدیندگی‌های سرگردان روی سرمایه گذاری خودرو حرکت کرد.

وی افزود: حرکت دهنده بازار خودرو همان افرادی بودند که ریال سرگردان داشتند و مصرف کننده واقعی در بازار وجود نداشت و چون زیر بنای اقتصاد در وضعیت بحران‌ها و تحریم‌ها در تلاطم است این نقدینگی به سمت و سوی خودرو حرکت کرد و تورمی که ما در بازار حس کردیم به این صورت بود اما مصرف کننده حرکتی نکرد.

محمدی نیک خواه تصریح کرد: خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و خطرات کمتری نسبت به دلار و سکه دارد، دارای سند است و سرقت آن کمتر و مسائل جانبی کمتری دارد و تنها به یک پارکینگ نیاز دارد پس افراد دارای نقدینگی به این سمت و سوی حرکت کردند.

وی یادآور شد: یک موضوع دیگر هم این بود که در ماه‌های گذشته برای مثال خودرو ۲۰۶ تیپ دو در بازار ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، درحالی که کارخانه ۳۷ میلیون تومان بود و تنها نزدیک به ۷۵ درصد تورم داشته است، خودروسازان که دولتی هم هستند اعلام کردند ما با ۵ درصد زیر قیمت بازار خودرو را عرضه می‌کنیم و فروش روز گذاشتند و شاهد این بودیم که چند بار فروش فوری از طریق سایت اعلام شد و سایت بسته شد و یا سازمان‌های حمایت از مصرف کننده ادعا کردند که خودروها گران قیمت گذاری شده‌اند و حال بنا به به دلایلی که گفته شد مردم نتوانستند ثبت نام کنند.

این کارشناس خودرو اظهار کرد: با توجه به موارد گفته شده تقریباً از اوایل ماه اخیر خودرو آغاز به افزایش قیمت کرد و پس از گرانی خودرو بالاخره هفته پیش تولید کنندگان فروش فوری اعلام کردند و ۵ درصد زیر قیمت بازار دقیقاً اعلام کردند درحالی که این مبنا بر اساس قیمت‌هایی که افزایش یافته بود، اعلام شد و همان ماشین ۶۰ میلیونی را ۷۰ یا ۸۰ میلیون قیمت گذاری کردند.

وی یادآوری کرد: به نظر می‌رسد دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و فقط همان افرادی که نقدینگی در دست دارند، دلال شده‌اند و حتی در این قیمت بالا مصرف کننده قدرت خرید ندارد تا خودرو را بخرد و وقتی کالایی گران می‌شود، سرمایه داران و دلالان آن حوزه خرید نمی‌کنند و دست نگه می‌دارند و این موجب می‌شود رکود در بازار حاکم شود.

محمدی نیکخواه بیان کرد: دلالان در بازار خودرو دست نگه داشته‌اند و به نظر می‌رسد که این بحران افزایش قیمت در حوزه خودرو، یک به خاطر سیاستگذاری‌های نادرست تولید کننده خودرو داخلی و افزایش قیمت قطعات خودرو به خاطر بالارفتن قیمت دلار و تحریم‌های اقتصادی است و بخشی هم به خاطر نقدینگی سرگردان در دست مردم است که همانطور که گفته شد افراد ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در بخش خودرو که ریسک کمتری دارد و یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌آید، سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: پیش فروش و فروش فوری در وضعیتی مفید واقع می‌شود که عرضه انجام گیرد و زمانی که عرضه انجام گیرد قیمت‌ها کاهش می‌یابد، ولی ما در حال حاضر شاهد این هستیم که هنوز خودرو به بازار عرضه نشده در نتیجه هنوز شاهد کاهش قیمت‌ها نبوده‌ایم و حتی روند افزایشی خودروها همچنان ادامه داشته است، پس تا عرضه خودرو، ممکن است همچنان همین روند افزایشی را داشته باشیم و پس از عرضه قیمت‌ها کاهش یابد.

این کارشناس خودرو افزود: از سویی با توجه به اینکه تولیدکنندگان اعلام کردند تولید خودرو در نیمه دوم امسال به شدت کاهش یافته است و خیلی از کارخانه‌های خودروسازی با مشکل کمبود لوازم یدکی خودرو رو به رو شده‌اند و پیش فروش‌های سال پیش با مشکلاتی مواجه شده، مردم کمتر به پیش فروش‌ها رو می‌آورند.

وی بیان کرد: به نظر من یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه خودرو به خاطر وجود سایت‌ها و شبکه‌های مجازی است و هر فردی کالای خود از جمله خودرو را به هر قیمتی که دوست دارد به فروش می‌گذارد و قیمت گذاری از سوی خود مردم انجام می‌گیرد و این موجب تشویش بازار خودرو می‌شود و اذهان عمومی را دچار برانگیختگی می‌کند، دولت باید هر چه زودتر برای این مشکل چاره‌ای بیندیشد، تا این نوسانات قیمت به ثبات برسد.

محمدی نیکخواه عنوان کرد: امیدوار هستیم که این شرایط بحران بازار خودرو بهبود یابد و اتفاقی که برای دلار و طلا در چند ماه گذشته رخ داد برای خودرو هم رخ دهد و به نظر بنده بعید است که قیمت‌ها به زمان دلار ۴۲۰۰ تومان برسد اما پیش بینی می‌شود که قیمت خودرو به همان دلار بین ۸ و ۹ هزار تومان برسد.

این کارشناس خودرو با ذکر اینکه دولت و تولیدکنندگان باید اتاق فکرهایی برای بحران رخ داده در نظر داشته باشند، ادامه داد: دولت باید از متخصصان و کارشناسان این حوزه استفاده کند و راهبردهای مفید و مورد قبولی در پیش بگیرد تا هر چه زودتر از این بحران عبور کنیم و به ثبات قیمت خودرو برسیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar