افزایش ۹ درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
افزایش 9 درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

در وضعیتی که طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ خودروهای سواری در ایران خودرو و شرکت سایپا در طول شش ماه ابتدایی امسال نزولی بوده، گروه‌های بخش خصوصی در کل توانسته‌اند تولید خود را در این بازه زمانی افزایش دهند. بنابر آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، در طول نیمه نخست امسال، در مجموع ۶۵ هزار و ۳۰۴ دستگاه خودروی سواری در بخش خصوصی خودروسازی کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با توجه به آمار کلی تولید خودروهای سواری در شش ماه امسال که رقم ۵۴۷ هزار و ۲۷۱ دستگاه را به ثبت رسانده، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، نزدیک به ۱۲ درصد برآورد می‌شود. در میان خودروسازان بخش خصوصی ولی بیشترین تیراژ در طول شش ماه ابتدایی امسال باز هم به مدیران‌خودرو تعلق یافته است، گروهی که محصولاتی از برند چینی چری را مونتاژ می‌کند. این در حالی است که مدیران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش تولید رو به رو شده است. طبق آمار، این گروه تا پایان شهریور امسال، ۲۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده و با این حساب، حدود ۱۲ درصد نسبت به شش ماه ابتدایی سال پیش، کاهش تولید داشته است. در میان محصولات این شرکت، بیشترین تیراژ نصیب ام وی‌ام مدل X22 شده و کمترین تیراژ را هم مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است. همچنین، تولید ام وی‌ام مدل ۵۵۰ در مدیران خودرو متوقف شده، چه آنکه مدیرانی‌ها حتی یک دستگاه از این خودرو را هم طی شش ماه ابتدایی امسال به تولید نرسانده‌اند.

کاهش تولید مدیران خودرو در حالی است که کرمان موتور توانسته تیراژ خود را در نیمه نخست امسال بالا ببرد. بنابر آمار منتشره، این گروه مونتاژکننده محصولات هیوندایی و لیفان و جک، تا پایان شهریور امسال ۲۳ هزار و ۲۲۰ دستگاه خودروی سواری را تولید کرده تا نسبت به نیمسال اول سال گذشته، نزدیک به سه درصد افزایش تولید را تجربه کند.

در میان محصولات تولیدی به دست کرمان موتور، بیشترین تیراژ به مدل‌های جک مربوط می‌شود و این در وضعیتی است که ظاهراً تولید لیفان در این گروه متوقف شده است. آمار می‌گوید، کرمان موتور در شهریور امسال حتی یک دستگاه لیفان را هم به تولید نرسانده است. البته در بازه زمانی شش ماهه، کرمان موتوری‌ها لیفان را به تولید رسانده‌اند و در این میان، بیشترین تیراژ به مدل ۸۲۰ اختصاص داشته است. در میان سایر محصولات این گروه، تولید هیوندایی النترا و هیوندایی I10 و هیوندایی I20 هم تقریباً متوقف شده است. این در وضعیتی است که کرمان موتور توانسته هفت هزار و ۴۲۰ دستگاه هیوندایی اکسنت را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی شرکت بهمن هم در طول شش ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۳۴۲ دستگاه خودروی سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، شرکت بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. این گروه، مزدا ۳، بسترن و هاوال را مونتاژ می‌کند که مزدا ۳ با افت تولید رو به رو شده است. این در وضعیتی است که اضافه شدن بسترن مدل B30 و هاوال به سبد محصولات بهمن موتور، در کل تیراژ این گروه را با وجود کاهش تولید مزدا ۳، بالا برده است.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را در تولید شش ماه ابتدایی امسال داشته‌اند. در این میان، صنعت خودروی آذربایجان که به مونتاژ محصولات ام جی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و ۹۳۴ دستگاه از انواع مدل‌های ام جی را مونتاژ کرده است. مدل ام جی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در میان محصولات صنعت خودروی آذربایجان دارد.

از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی هم خبر می‌رسد این گروه در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش تولید نزدیک به ۲۷ درصدی رو به رو شده است. کارمانیا تا پایان شهریور امسال فقط ۷۳۵ دستگاه خودرو را مونتاژ کرده است. محصولات مونتاژی این شرکت را مدل‌های F3 و S6 چینی (متعلق به کمپانی BYD چین) تشکیل می‌دهند. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر گروه بخش خصوصی به نام خودروسازان بم در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی یک هزار و ۲۵۲ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، خودروسازان بم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۹۵ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. هم اکنون مدل GC6 جیلی چین در این گروه خودروسازی مونتاژ می‌شود.

گفته می‌شود مونتاژ محصولات لیفان از کرمان موتور به خودروسازان بم منتقل شده است. در آخر ولی دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو هم توانسته در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی ۷۰۲ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این گروه تازه وارد بخش خصوصی، محصولی به نام کوپا را مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar