برای رفع هیجان بازار خودرو باید قیمت کارخانه‌ها بروز و منطقی شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
برای رفع هیجان بازار خودرو باید قیمت کارخانه‌ها بروز و منطقی شود

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، قیمت‌های فعلی خودروها در بازار را غیرمنطقی برشمرد و گفت: برای خروج از این شرایط و کوتاه کردن دست واسطه‌ها، باید قیمت کارخانه‌ای بروز و منطقی شود.

محمدرضا نجفی منش افزود: مشابه چنین اقدامی در دهه ۷۰ هم انجام و قیمت‌ها در بازار به طوری شد که توانست برای حدود یک دهه ثبات نرخ‌ها را برای صنعت خودرو به همراه آورد.

این مقام صنفی ادامه داد: به این ترتیب، خریداران غیرواقعی و آنهایی که مصرف کننده خودرو نیستند از بازار خارج شده و بعد از آن شیب نزولی قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

نجفی منش یادآوری کرد: این روند تا آنجا پیش خواهد رفت که به قیمتی برسیم که برای خودروساز و مصرف کنندگان منطقی باشد.

وی خاطرنشان کرد: طی دهه ۷۰، تعیین قیمت به میزان حاشیه بازار، موجب ثبات نرخ‌های خودرو شد به صورتی که با وجود متوسط رشد ۳۰۰ درصدی قیمت کالاها و اجناس در آن سالها، ولی قیمت خودرو فقط رشد ۱۳ درصدی را تجربه کرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور همچنین، خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو را خواستار شد و گفت: تعیین مکانیزم عرضه و تقاضا در حاشیه بازار به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند به تثبیت قیمت خودرو منجر شود.

به گفته این مقام صنفی، عمده مشکلات کنونی خودروسازان و قطعه سازان نه از تحریم‌های خارجی، بلکه ناشی از تحریم‌های داخلی و معضلاتی است که خودمان برای صنعت کشور ایجاد کرده‌ایم و ضروری است در این خصوص برنامه ریزی مدونی انجام شود.

غیرواقعی بودن قیمت قطعات خودرو

نجفی منش، قیمت قطعات خودرو را هم غیرمنطقی توصیف کرد و گفت: اکنون شاهدیم قیمت مواد اولیه رشد یافته ولی قیمت قطعات متناسب با آن افزایش نیافته است.

وی اظهار داشت: عمده مواد اولیه مصرفی در صنعت قطعه سازی فولاد، مس، آلومینیوم و تولیدات پتروشیمی است که در ماه‌های اخیر رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در کشوری مانند چین، مواد اولیه مس و آلومینیوم با قیمت‌هایی به مراتب ارزانتر از قیمت‌های جهانی به دست تولیدکنندگان داخلی می‌رسد تا قطعه سازان آن کشور بتوانند تولیدات قابل رقابت داشته باشند.

نجفی منش گفت: منطقی سازی قیمت قطعات، به تعیین قیمت واقعی برای خودروها خواهد انجامید.

پیش از این رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: امروز در بازار خودرو، با قیمت‌های غیرواقعی رو به رو هستیم و این شرایط پیش از هر چیز به خاطر حضور دلالان است.

به گفته «سعید موتمنی»، با این حال، تلاش دلالان بزرگ برای بالا نگه داشتن قیمتها، به رکود این بازار منجر دامن می زند.

وی تاکید کرد: در وضعیت کنونی، خودرو از کارخانه‌ها بیرون می‌آید، ولی به خاطر سوداگری واسطه‌ها، به متقاضیان واقعی نمی‌رسد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "برای رفع هیجان بازار خودرو باید قیمت کارخانه‌ها بروز و منطقی شود"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ali
مهمان

*** از وقتی شماها را در تلویزیون دیدم همیشه گفتین که قیمت ها باید افزایش یابد- بیکفایتی مسئولین مملکت است که شماها دارین جیب خودتون پر می کنید- با این ماشین های بیکیفیت و با اون قیمت های نجومی- ***، صنعت ماشین ایران با کره هم زمان شروع شده کره ای ها دارن به دنیا ماشین صادر می کنند انوقت شماهای نادان دارین برای جیب مردم ایران کیسه می دوزید- نمی دونم که انتشار نمی کنید ولی خواهشا به خودش ارسال کنید