توقف فروش خودرو به دست خودروسازان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
توقف فروش خودرو به دست خودروسازان

در حالی خودروسازان داخلی مصنوعات انبوه خود را به امید کسب سود کلان احتکار کرده‌اند که در شرایط کاهش عرضه به بازار و افزایش تقاضا، دلالان در حال سوءاستفاده از این بازار آشفته هستند و قیمت خودروهای داخلی را به ساعت افزایش می‌دهند.

یکی از معدود بخش‌های تولیدی ایران که همیشه مایل است زودتر از همه خود را تحت تأثیر نوسانات ارزی نشان دهد و به قول معروف از این آب گل‌آلود اقتصاد کشور ماهی بگیرد، خودروسازان داخلی هستند.

فارغ از اینکه درصد زیادی از این تولیدات سازنده‌های داخلی، در داخل تولید می‌شود و وابستگی ارزی ندارد ولی خودروسازان داخلی بلافاصله در بروز مشکلات اقتصادی برای کشور، همیشه جزو نخستین بخش‌هایی بودند که به آشفتگی بازار دامن زدند و با سردادن فریاد افزایش هزینه‌ها، با افزایش نجومی نرخ‌ها، زمینه را برای افزایش قیمت دیگر کالا فراهم کردند.

معلوم نیست که دو کمپانی بزرگ خودروساز که نام خودروساز ملی و تولید کننده داخل را به یدک می‌کشند و همیشه داعیه «لزوم حمایت از تولید داخل» را دارند، چرا بیشترین تأثیرات را از کوچکترین نوسانات قیمت دلار می‌پذیرند.

به هر حال رویه دائمی خودروسازان همواره این بوده که از جمله پیشتازانی هستند که با شعار نوسانات قیمت دلار، در گام نخست، عرضه به بازار را بسیار کاهش می‌دهند و سپس در افزایش تقاضا، با عرضه قطره چکانی، تلاش می‌کنند نرخ خودروها را با قیمت‌های نجومی بالا ببرند و جیب مردم را که با اجبار موظف به حمایت از آنها هستند، خالی می‌کنند.

بدین ترتیب گوش مردم با نرخ جدید و البته گران از قیمت خودروهای تولید داخل رو به رو می‌شود و بعد از آن است که خودروسازان دوباره وارد عرصه شده و با نرخ گذاری نجومی جدید، این بار به قیمت‌های بازار رسمیت می‌بخشند.

در نوسانات کنونی قیمت دلار و طلا نیز طبق معمول خودروسازان خود را متأثر از نرخ دلار دانسته و با عرضه قطره چکانی نرخ های مصنوعات خود را به طور غیرمعمول افزایش داده‌اند.‌

دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو در این خصوص می‌گوید: در دو سال گذشته اتفاقات زیادی در اقتصاد کشور افتاده است، قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد افزایش پیدا کرده، دستمزدها بالاتر رفته و کالاهای پرمصرفی مانند مس، فولاد هم بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

به گفته احمد نعمت بخش هیچ کس نمی‌خواهد متقاضی خود را از دست بدهد ولی این افزایش قیمتی که امروز در حال رخ دادن است اجتناب ناپذیر است.

در مورد افزایش زیاد قیمت خودروها در یک ماه گذشته گزارش‌های زیادی نوشته شده است و به قول معروف نرخ‌ها دقیقه ای رو به افزایش است ولی نکته جالب آنکه این دو خودروساز اصلی کوچکترین تلاشی برای کنترل قیمت‌ها در بازار انحصاری نمی‌کنند و بدون توجه به نگرانی‌ها و شرایط مردم، به راحتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

در تأیید این ادعا، یکی از خریداران خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ گفت: روز شنبه ۳۰ تیرماه امسال بعد از آنکه از خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای و از نمایندگی‌ها ناامید شدم و متوجه شدم هیچ فروشی از طرف کارخانه انجام نمی‌شود، به ناچار به سراغ نمایشگاه داران اتومبیل رفتم.

این خریدار خودرو گفت: روز ۳۰ تیرماه ۲۰۶ تیپ دو که قیمت کارخانه‌ای آن نزدیک به ۳۷ میلیون تومان ثبت شده است، در بازار آزاد ۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد، اینجانب بعد از صحبت با نمایشگاه دار قرار گذاشتم که تا روز ۳۱ تیرماه و بعد از دریافت وام خود از بانک، این خودرو را خریداری کنم.

وی اضافه کرد: روز دوشنبه یکم مرداد ماه زمانی که به سراغ فروشنده رفتم نرخ روز ۲۰۶ را به من ۴۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد، من که امکان پرداخت ۲.۵ میلیون تومان را نداشتم و فروشنده هم حاضر نبود این خودرو را با قیمت روز پیش به من بفروشد. فروشنده به من پیشنهاد داد تا روز شنبه ۶ مردادماه منتظر بمانم تا شاید قیمت‌ها کمی آرام بگیرد.

این خریدار خودرو تولید داخل گفت: هر روز که می‌گذشت قیمت این خودرو هم افزایش می‌یافت و نگرانی‌های من افزون‌تر و توانایی مالی من بیشتر آب می‌شد تا اینکه روز ۶ مردادماه قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ به ۴۶ میلیون تومان رسید.

این مشتری خودرو افزود: متأسفانه در عرضه قطره چکانی خودرو به بازار، دلالان بازار را به دست گرفته‌اند و جیب مردم را خالی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته در یکی از همین نمایشگاه‌های خودرو که چندین دلال نشسته بودند، همگی به اتفاق اعلام می‌کردند که دلال بزرگ، دو خودروساز اصلی هستند و آنها نرخ‌ها را در بازار واسطه گری روزانه تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: دیگر واقعا هیچ توانایی مالی برای تأمین این رقم نجومی و پرداخت نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برای یک خودرو ساده اینچنینی ندارم، موضوع را از ایران خودرو هم پیگیری کرده‌ام ولی آنها در جواب فقط می‌گویند «دلار گران شده است، ما هم تولید نمی‌کنیم».

ادعای خودروسازان مبنی بر خالی بودن انبارها در حالی مطرح می‌شود که مشاهدات مسافران هواپیما با مبدأ تهران و هنگام عبور از آسمان پارکینگ خودروسازان، حاکی از دپوی انبوه خودروها در پارکینگ خودروسازان است.

یکی از همین مسافران گفت: زمانی که هواپیما از روی انبارهای خودروسازان عبور می‌کند، دپوی خودروهای تولید داخل آن هم به طور فشرده، چشم همه مسافران را می‌نوازد.

این در حالی است که مسئولان خودروساز داخلی و افرادی که اخیرا به نمایندگی از مردم از این کارخانه‌های تولید بازدید کردند، ادعا کردند انبارهای خودروسازان خالی است.

به هر حال دو خودروساز داخلی ما با وجود ادعای تولید داخل و ملی و بدون نیاز به خارجی‌ها توانسته‌اند به خوبی بازار انحصاری را به دست بگیرند و در نبود رقابت و همراهی دولت بابت ممانعت از ورود خودروهای خارجی و تعرفه‌های سنگین گمرک، در این بازار انحصاری به مردم فشار می‌آورند.

نکته قابل تأمل آنکه در این وضعیت آشفته و توقف فروش خودرو به دست خودروسازان، هیچ مسئولی هم قانون گریزی این انحصارگران را دنبال نمی‌کند و فقط مردم هستند که تاوان سودجویی‌ها را از جیب خود می‌دهند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "توقف فروش خودرو به دست خودروسازان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

خدایی باید همه این خائنین رو تیر بارون کرد