خودرو ها کماکان گران و‌ بی‌ مشتری هستند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودرو ها کماکان گران و‌ بی‌ مشتری هستند

همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به گونه‌ای که متقاضیان علاقه‌ای به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند.

چند هفته‌ای است که بازار خودرو آشفته شده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها نزدیک به ۹۰ میلیون تومان هم رسیده است و کارشناسان در چنین وضعیتی خرید خودرو از بازار را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند چون متقاضیان ممکن است با ضرر خیلی هنگفتی رو به رو شوند.

به عنوان مثال قیمت مزدا ۳ تیپ ۴ در کارخانه ۱۳۹ میلیون تومان بوده ولی در بازار به ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ هم در حالی ۱۱۵ میلیون تومان است که در بازار این خودرو به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان ارائه می‌شود. سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال هم در کارخانه به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان و در بازار به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در این وضعیت کارشناسان عقیده داردند که احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی موجب سودجویی واسطه‌ها و تعیین نرخ‌های نجومی برای این خودروها شده است.

از آن طرف هم بیشتر خودروهای داخلی با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار مواجه هستند به گونه‌ای که این خودروها حداقل چند میلیون تومان گران‌تر نسبت به قیمت کارخانه در بازار ارائه می‌شوند.

در چنین وضعیتی ولی فعالان بازار خودرو می‌گویند که با وجود رشد نجومی قیمت‌ها خرید و فروش در این بازار به حداقل رسیده و معامله زیادی انجام نمی‌شود.

علیرضا پورحسنی - نمایشگاه‌دار و کارشناس بازار خودرو - در این خصوص می‌گوید: در بازار خودرو همه کلافه شده‌اند. فقط قیمت‌ها به شکل نجومی بالا رفته و همه هم فقط نگاه می‌کنند زیرا حجم معاملات خیلی کم است.

وی ادامه می‌دهد: تک و توک معامله در بازار انجام می‌شود و خرید و فروش زیادی وجود ندارد چون مصرف کنندگان واقعی می‌بینند که هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند و جا می‌خورند و تمایلی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند.

این نمایشگاه دار خودرو در مورد علت رشد زیاد قیمت‌ها در این بازار می‌گوید: یکی از علت‌ها خارج شدن آمریکا از برجام است چون فروشندگان فکر می‌کنند خودروسازان خارجی از کشور خارج می‌شوند و تولید خودروهای مشترک متوقف می‌شود همین مساله موجب التهاب بازار و رشد هنگفت قیمت‌ها شده است.

وی یادآوری می‌کند: علاوه بر این قیمت ارز هم رشد هنگفتی داشته است و خواه ناخواه افزایش نرخ ارز تأثیر خود را بر قیمت تمام خودروهای وارداتی و داخلی نشان می‌دهد.

این شرایط در حالی است که پیش از این هم امیرحسن قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده بود که در هفته‌های پیش رو با ارائه بیشتر خودرو قیمت‌ها در بازار متعادل شود.

تعدادی از کارشناسان هم به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند فعلاً از خرید خودرو خودداری کنند تا حباب شکل گرفته در این بازار از میان رفته و قیمت‌ها کاهش یابد.

پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار خودرو گفته بود: گذشته از علت‌هایی مانند احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، علت اصلی شرایط آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی اظهار کرده بود: مساله تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی هم قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرده بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نگاه می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها را حتی تا حدوداً دو برابر قیمت اصلی در بازار ارائه می‌کنند برخورد کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "خودرو ها کماکان گران و‌ بی‌ مشتری هستند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان
من خودم چندماه می خواستم یک ماشین وارداتی ارزون قیمت بخرم و همش به این طرح کاهش تعرفه ها امید داشتم که اون هم دیگه تموم شد. می دونم خیلی ها هم همین شرایط رو داشتند.به نظرتون‌ باید چی کار کرد؟ اگه هم نخریم و بازم کمپین‌ راه بیندازیم فکر نکنم فایده داشته باشه. آخه قیمت دلار و تحریم رو چی کار کنیم چون همین طوری دلار گرون میشه و به دنبالش ماشین وارداتی هم گرون میشه به نظرتون‌ باید چی کار کرد؟ اصلا معلوم نیست یه شرکت هایی مثل اطلس خودرو یا آسان موتور یا…. می خوان چی کار… بیشتر