دلایل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
دلایل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو

شش سال قبل در چنین روزی عضو سابق هیات مدیره انجمن قطعه سازان علت‌های کاهش میانگین ۵۰ درصدی واردات و صادرات قطعات خودرویی در دو ماه اول امسال را اعلام کرد.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: هم اکنون صنایع تولید کننده قطعات خودرویی به بحران شدید نقدینگی دچار شده‌اند. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته در پی مشکلات نقدینگی، قطعه سازان در تأمین مواد اولیه مورد نیاز داخلی و خارجی دچار مشکل شده و به ناچار حجم تولید قطعات پایین آمد که این مساله از علت اصلی کاهش صادرات قطعه در این مدت است.

نجفی منش با ذکر این که بعضی تحریم‌های خارجی هم موجب حذف تعدادی از بازارهای صادراتی ایران درحوزه قطعه شده است، تاکید کرد: در سال جاری به موازات کاهش صادرات، شاهد کاهش واردات قطعات خودرویی هم بوده‌ایم که علت این مساله هم کمبود نقدینگی واردکنندگان برای واردات قطعه بوده است.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته شرایط نقدینگی خودروسازان مطلوب نبوده و به همین علت نتوانسته‌اند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند که این مساله از علت‌های اصلی شکل گیری بحران نقدینگی در صنعت قطعه است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان یادآوری کرد: صنعت قطعه ایران وارد بحران شده و بیشتر واحدها تعدیل نیرو را شروع کرده‌اند؛ ضمن آن که حجم تولید و شیفت‌های کاری هم کاهش یافته است، بدین سبب امیدواریم کمک‌های وعده داده شده از طرف دولت در این خصوص به سرعت محقق شود، چون در غیر این صورت با زمینگیر شدن صنعت دیگر کاری از دست کسی بر نخواهد آمد.

خودروهای گازسوز هم از لحاظ مصرف سوخت رتبه‌بندی شدند

شش سال پیش در چنین روزی بر پایه تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده اعلام شد که استاندارد مصرف سوخت خودروهای گازسوز از نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد.

بهمن ماه سال ۹۰ استاندارد مصرف سوخت خودروهای گازسوز به تصویب کارگروه اصلی تدوین معیار مصرف سوخت خودروها متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست رسیده بود. تدوین و تصویب این استاندارد به علت نبود هرگونه کنترل بر مصرف سوخت خودروهای دوگانه سوز انجام گرفت تا با تدوین این معیار، خودروهای دوگانه سوز هم مثل خودروهای بنزین سوز از نظر اندازه مصرف سوخت بررسی و رده بندی شوند.

معیار مصرف سوخت خودروهای گاز سوز دارای ۷ شاخص است. خودروهایی که رتبه انرژی A یا B یا C را کسب کنند، کم مصرف خواهند بود. خودروهای دارای رتبه انرژی D هم از نظر مصرف سوخت در سطح متوسط قرار می‌گیرند. خودروهایی هم که در رتبه انرژی E، F یا G قرار گیرند، پرمصرف شناخته شده و خودروهایی در خارج از رتبه G هم از رده خارج محسوب شده و تولید آنها متوقف خواهد شد. با اجرایی شدن این استاندارد از ابتدای مهر ۹۱، خودروهای دوگانه سوز تولیدی بر پایه این شاخص‌ها رده بندی شدند و حتی ممکن است تولید بعضی خودروهای دوگانه سوزی که بر پایه شاخص‌ها از رده خارج محسوب می‌شوند، متوقف شود.

حذف تعرفه صفر درصد برای تاکسی‌های ون

شش سال پیش در چنین روزی رییس کل سابق گمرک کشور به دنبال اظهارات مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی ایران که خروج خودروهای ون تحت سفارش این اتحادیه از گمرک را خواستار شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

عباس معمارنژاد گفت: هم اکنون هیچ خودرویی اعم از ون و مینی ون یا غیر ون نداریم که در گمرکات مانده باشد مگر آنکه خودرو در منطقه ویژه باشد که در آن صورت اسم آن این نیست که در گمرک مانده است.

وی اظهار گمرکی را به عنوان راهکار خروج خودروهای مورد نظر پیشنهاد کرد و ادامه داد: کالایی که در منطقه ویژه اقتصادی باشد چرا خارج از قلمروی گمرکی محسوب می‌شود امکان ورود به داخل ندارد مگر آنکه صاحب کالا آن را به گمرک اظهار کند که در این صورت گمرک وارد عمل شده و بررسی می‌کند که آیا کالا وضعیت ورود دارد یا نه و چه قانونی را می‌توان در خصوص آن اعمال کرد.

معمارنژاد تاکید کرد: هر کالایی که وارد منطقه ویژه می‌شود ممکن است وارد شود یا نشود و چون منطقه ویژه خارج از قلمروی گمرکی است سازمان گمرک اطلاعی در مورد آن ندارد ولی به طور حتم اگر همان کالا بخواهد از منطقه ویژه بیرون بیاید در آن صورت سازمان گمرک اعمال نظارت خواهد کرد و مادامی که کالا در منطقه ویژه است از دست ما خارج است.

به گفته وی، تعرفه واردات خودرو در حال حاضر ۹۰ درصد است و کمتر از این رقم حقوق گمرکی برای واردات خودرو وجود ندارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar