سرنوشت کمپانی اسکانیا در بازار ایران چه خواهد شد؟!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سرنوشت کمپانی اسکانیا در بازار ایران چه خواهد شد؟!

مدیر عامل کمپانی خودروسازی اسکانیا از به خطر افتادن همه فروش این شرکت به ایران در صورت شروع تحریم‌های آمریکا خبر داد و گفت: با این حال فروش قطعات یدکی ادامه خواهد داشت.

به گزارش «رویترز»، کمپانی خودروسازی سوئدی «اسکانیا» که در تولید خودروهای سنگین تخصص دارد، روز جمعه، یک روز بعد از انتشار دفاتر فروش شرکت در نیمه اول سال که نشان می‌داد فروش این کمپانی به ایران دچار آسیب شده است، هشدار داد که همه فروش «اسکانیا» در ایران در صورت شروع تحریم‌های آمریکا علیه این کشور از دست خواهد رفت.

«هنریک هنریکسون» مدیرعامل «اسکانیا» که یکی از نخستین کمپانی‌های ساخت کامیون است که به دنبال لغو تحریم‌ها به بازار ایران بازگشت، اعلام کرد: همه سفارش‌های این کمپانی که به علت تحریم‌های جدید نمی‌تواند در نیمه ماه آگوست ارسال شود، لغو خواهد شد.

«هنریکسون» گفت: با توجه به اطلاعاتی که امروز به دست ما رسیده، اگر تحول مثبتی رخ ندهد، همه فروش ما با خطر جدی رو به رو خواهد شد.

کمپانی کامیون سازی اسکانیا که به ولکس واگن تعلق دارد یکی از بزرگترین کمپانی‌های طرف قرارداد با ایران است. این کمپانی سالانه ۵ تا ۶ هزار کامیون و اتوبوس به ایران می‌فروشد. این میزان فروش، ۵ درصد کل سفارش‌های این کمپانی از همه جهان در سال گذشته بوده است.

خروج این کمپانی از ایران ضربه سهمگین دیگری به صنعت ایران است که برخلاف بخش انرژی و بانکی، قرادادهای بزرگی با کمپانی‌های بزرگ امضا کرده بود. گروه «پژو سیتروئن» فرانسه قرارداد مشارکت انتفاعی خود را در ایران متوقف کرد. شرکت آلمانی «دایملر» هم گفته تحولات را از نزدیک رصد می‌کند.

بر اساس این گزارش آمریکا ۱۳ درصد سفارش‌های اسکانیا را به خود اختصاص داده است. کارخانجات این کمپانی خوردوسازی در آمریکای لاتین و اروپا عمدتا سفارشات ایران را تولید کرده و اتوبوس‌ها و کامیون‌هایشان را به شرکای منطقه‌ای می‌فروختند.

«هنریکسون» گفته که اسکانیا برای تسریع پرداخت‌ها قبل از بسته شدن احتمالی شبکه‌های مالی در اثر تحریم‌ها فشار می‌آورد. اسکانیا می‌تواند به توزیع قطعات یدکی لازم برای اتوبوس‌ها و کامیون‌هایش ادامه خواهد داد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar