صنعت خودروسازی محتاج کمک دانشمندان سپاه است

چهارشنبه 8 اسفند 97 ساعت 12:24
صنعت خودروسازی محتاج کمک دانشمندان سپاه است

مردم می‌پرسند چجور کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه زن طراحی کند و آن را به طور انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟ آیا واقعاً در این عرصه ناتوان هستیم یا اینکه عده‌ای نمی‌خواهند پیشرفت کنیم؟

ذهنی که می‌تواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی می‌کند و با کمتر از ده متر خطا به هدف می‌رسد؛ این چیز کوچکی است؟ (بنده فقط خواستم مثال بزنم؛ حالا اسم موشک آمد و جوان‌ها به هیجان آمدند.) من می‌گویم آن مغزی که می‌تواند یک چنین موشکی را تولید بکند که دشمنان ما اعتراف می‌کنند به اهمّیّت این کار، آیا این مغز نمی‌تواند خودرویی را که فرض بفرمایید مصرفش سیزده لیتر در صد کیلومتر است، برساند به پنج لیتر در صد کیلومتر؟ نمی‌تواند بکند؟ این مغز عاجز است از این کار؟ چرا به جوان‌ها مراجعه نمی‌کنید؟ چرا به این ذهن‌های خلّاق مراجعه نمی‌کنید؟ چرا از این‌ها کمک نمی‌گیرید؟ این سخنان بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ است.

بار دیگر هنگام روند صعودی شدید و سرسام‌آور قیمت خودرو بدون ارتقا کیفیت این سخنان مقام معظم رهبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بین کاربران دست به دست می‌شود.

«افزایش قیمت ارز» و «تحریم» دو علت اصلی گران شدن خودرو در کشور عنوان شده است. خودروهایی که یا به طور «صفر» و با ارز آزاد به ایران آورده می‌شوند یا اینکه قطعات ریز و درشت آن‌ها توسط کارخانه‌های خودروسازی باز هم با ارز آزاد خریداری می‌شوند و بعد از مونتاژ، به مردم فروخته می‌شوند.

از یک طرف سود بزرگی که از قِبل مونتاژ یا واردات خودرو نصیب عده‌ای خاص می‌شود و از طرف دیگر کاهش قدرت خرید خودرو توسط اکثریت جامعه، نشان دهنده این است که برای سر و سامان دادن به اوضاع نیازمند یک عزم ملی و عملکردی مبتنی بر حفظ منافع ملی داریم.

پیش‌تر سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه هزینه‌های سربار خودروسازان بسیار بالا است، به میزان گفته بود: خودروسازان بیش از ۱۴۰ الی ۱۵۰ شرکت دارند و به عنوان مثال فقط یکی از گروه‌های ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد.

سؤال مردم این است که چگونه کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه‌زن طراحی کند و آن را به صورت انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها به کشورهای دوست، همسایه و مسلمان اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟ آیا واقعاً ما در این عرصه ناتوان هستیم یا اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ما در این زمینه پیشرفت کنیم؟

در نمودار پیچیدگی صنایع، «خودرو» در جایگاهی به مراتب پایین‌تر از موشک و زیردریایی و جنگنده و ناوشکن قرار دارد و فراموش نکنیم که هنوز یک ماه هم از رونمایی موشک نقطه زن «دزفول» با برد هزار کیلومتر و زیردریایی نیمه سنگین «فاتح» با ۶۰۰ تُن وزن، نگذشته است. موشک و زیردریایی به عنوان صنایع بسیار پیچیده و راهبردی، از نظر متخصصین در قله دانش صنعتی جهان قرار دارند.

«چونکه ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش ماست». این ضرب‌المثل آشنای ایرانی که یک مصرع از شعر مولوی است. جمهوری اسلامی ایران با توانایی ساخت زیردریایی و موشک و جت جنگنده و پیشرفت‌های گسترده در عرصه هسته‌ای، قطعاً توانایی ساخت خودرو را هم دارد. به شرط آنکه کار به دست کاردان بیفتد.

می‌توانیم به فرانسه و چهار کشور دیگر اروپایی وابستگی نداشته باشیم

خودروسازی چند هفته‌ای است که ورود سپاه به صنعت خودروسازی، یکی از موضوعات مطرح در فضای رسانه‌ای است. سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه که موشک‌های نقطه زن آن بارها و بارها قلب تروریست‌ها در فاصله صدها کیلومتری ایران را دریده است، در روز ۵ اسفند و در حاشیه همایش عملی سلمان فارسی، با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «حوزه توانمندی کشور در عرصه‌های گوناگون دانشی و فناوری در بخش‌های تسلیحاتی و نطامی در قله است و بقیه بخش‌ها که عمدتاً غیرنظامی است در سطح پایین‌تری قرار دارد. ما اعلام کردیم در هر بخشی که دوستان ما مشکل و گیر و وابستگی دارند، آمادگی کمک داریم منتها نباید به امکان داخلی به عنوان یک توانمندی موقت و موضوع گذرا نگاه کرد. ما همانگونه که اعلام کردیم موشک صددرصد داخلی بشود و این کار شد، می‌توانیم تصمیم بگیریم پلت فرم ایرانی برای خودرو طراحی کنیم و به فرانسه و چهار کشور دیگر اروپایی وابستگی نداشته باشیم. چنانچه بتازگی عزیزان ما در بخش‌هایی از ساخت پالایشگاه مشکل داشتند و به ما مراجعه کردند و بخش‌های تحقیقاتی ما فعال شدند و ما تعهد کردیم آن قطعه را پیچیده را برای آن‌ها بسازیم. در این مملکت هیچ کار نشدنی وجود ندارد، چون جمعیت کثیری از جوانان وجود دارند که تشنه و علاقمند و پای‌کار هستند».

برآیند اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه حائز نکته‌ای کلیدی است و آن نکته این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر است توانمندی‌های دانشمندان و متخصصان و همچنین تجربیات اخیر خود را در اختیار صنعت خودروسازی ایران قرار دهد نه اینکه متصدی طراحی، تولید و ساخت خودرو در کشور باشد.

سپاه قصد ندارد خودروسازی کشور را در دست بگیرد بلکه می‌خواهد همانند کمک‌هایی را به بخش پالایشگاهی کشور انجام داد یا در زمینه بارورسازی ابرها ایفای نقش کرد، در اینجا هم قدمی برای کشور بردارد.

 نگاهی به آخرین خودروی ساخته شده توسط نیروهای مسلح

خودروسازی خودرو زرهی طوفان در روز ۲۹ آبان با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و چندین دستگاه از آن به نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

خودروی طوفان یک خودروی ۴ در ۴ با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های گوناگون هسته فولادی است. نفربر ضد مین و ضد کمین طوفان قابلیت حمل ۱۰ سرنشین را داراست. این خودرو با تجهیز به چرخ‌های پنچررو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند.

«طوفان» به طوری طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع دو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر را داراست. قابلیت نصب سلاح‌های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، از دیگر خصوصیت‌های نفربر زرهی طوفان است. قیمت این کلاس خودرو در سطح بازارهای جهانی تا ۵۰۰ هزار دلار است و تولید بومی این محصول، بهای آن را بسیار کاهش داده است.

باید منافع ملی را در نظر بگیریم

در همین رابطه سردار «اسماعیل کوثری» جانشین قرارگاه ثارالله سپاه، اظهار کرد: اصلاً با عقل جور درنمی‌آید که ما در صنایع پیچیده موشکی و هسته‌ای در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم و دنیا برای صحبت ما ارزش قائل باشد و آن‌گاه در تکنولوژی خودرو که یک فناوری کاملاً متوسط است، قدرت عرض اندام نداشته باشیم.

وی افزود: وقتی‌که سردار حاجی‌زاده از آمادگی برای کمک به صنعت خودروسازی صحبت می‌کنند، به این معناست که هم این توانمندی در سپاه وجود دارد و هم اینکه قدرت پیاده سازی این توانایی موجود است. بیش از ۲۰ سال پیش سپاه شماری ماشین ساخت و آن ماشین‌ها امتحان خود را پس دادند، ولی همان زمان عده‌ای مخالفت کردند و گفتند «تولید خودرو به سپاه چه ارتباطی دارد؟» و اینگونه شد که جریان تولید خودرو توسط سپاه قطع شد.

سردار کوثری با ذکر اینکه متاسفانه منافع حزبی و گروهی در صنعت خودروسازی، اجازه پیشرفت کشور را در این زمینه نمی‌دهد، تاکید کرد: ما باید همواره منافع ملی را در نظر بگیریم و با روحیه جهادی کار را به پیش ببریم. متاسفانه بخش‌های دولتی در حداقل‌ترین سطح ممکن از کمک نیروهای مسلح استفاده می‌کنند. نگاه و دید دولت‌مردان و حتی نمایندگان مجلس باید عوض شود؛ این موضوع منحصر به دولت و مجلس فعلی نیست و در اکثر دوره‌های اخیر وجود داشته است.

به نظر می‌رسد ورود سپاه به صنعت خودروسازی که البته همان «کمک دانشمندان و متخصصان سپاه به خودروسازان کشور» است، می‌تواند به عنوان یک حلقه وصل محکم در زنجیره صنعت خودروسازی کشور تلقی شود. شاید دور نباشد آن روزی که ما علاوه بر ساخت و صادرات موشک‌های دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد، خودروهای گوناگون بومی در درجه‌های کیفی متعدد و با قیمت‌های متفاوت تولید کنیم و علاوه بر مصرف شهروندان خودمان، آن‌ها را به دیگر کشورها هم صادر کنیم البته اگر منافع حزبی اجازه بدهد...

میزان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar