صنعت خودروسازی و صنایع وابسته زمینگیر خواهند شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
صنعت خودروسازی و صنایع وابسته زمینگیر خواهند شد

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قیمت خودرو در بازار اشباع شده و کشش افزایش بیشتر را ندارد.

امیرحسن کاکایی افزود: اکنون سقف قیمت گذاری‌ها در دست دلالان و واسطه‌هاست و مردم هم مطابق برآوردی که از ارزش پول دارند، به خرید یا فروش خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: هرچه در مسائل کلیدی مرتبط با این صنعت بویژه قیمت گذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، بر شرایط کنونی بازار بیشتر دامن زده و سود بیشتری نصیب دلالان می‌شود.

کاکایی بیان داشت: افزایش قیمت کارخانه خودروها، از اعدادی که در کف بازار می‌شنویم پایین‌تر خواهد بود، ولی اگر اعداد و ارقام در صنعت خودرو منطقی شوند کشش قیمتی وجود خواهد داشت.

وی به افزایش هزینه‌ها در مقابل ثابت ماندن درآمدها اشاره و پیش بینی کرد که در کوتاه مدت خرید خودرو از طرف مردم کم شود.

در صورتی که در سال‌های آینده ثبات در تصمیم گیری‌های دولت را شاهد باشیم و بویژه در صادرات به خوبی برنامه ریزی و کار کنیم، بتدریج درآمدهای مردمی افزایش می‌یابد.

ادامه زیان انباشته خودروسازان

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: امروز با وضعیت مناسبی در بازار خودروی ایران رو به رو نیستیم و با وجود گذشت هفت ماه از سال، زیان خودروسازان بطور مرتب در حال افزایش است که در ادامه قطعه سازان را با مشکلات جدی رو به رو خواهد ساخت.

به گفته وی، با وجود مشکلات ذکر شده ولی هنوز جا برای جبران وجود دارد، به شرط اینکه دولت سریعتر اقدام کند، چون وضعیت کنونی حاصل عوامل کلان بیرون و درون دولت است.

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه با هدف کنترل نرخ تورم، همچنان اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نشده است، ادامه داد: این روند تاکنون منجر به افزایش «زیان انباشته» خودروسازان شده، ولی اگر تصمیم گیری قیمتی دولت زودتر انجام نشود و تا سال آینده فکری به حال دیگر مشکلات بانکی، گمرکی و غیره نشود، بطور قطع صنعت خودروسازی و صنایع وابسته زمینگیر خواهند شد.

وی بطور نمونه به مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی به جمهوری اسلامی ایران در پایان جلسه ۶ روزه خود در پاریس اشاره کرد و گفت: سیستم بین المللی بانکی در چند سال گذشته به شدت رشد یافته و باید گفت «این بار خطر از بیخ گوشمان گذشت.»

این استاد دانشگاه خواستار آن شد تا مسئولان کشور و دولت از تصمیم گیری‌های جزیره‌ای دست بردارند، بطور نمونه در هفته‌های اخیر خبر خارج شدن قیمت گذاری خودرو از دست شورای رقابت و سپردن آن به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شنیده شد، در حالی که در یک تصمیم گری منطقی باید همه ارکان در کنار یکدیگر دیده شوند.

وی بیان داشت: اگر قیمت‌های جدید خودروسازان اعلام شود، چرخ این صنعت به راه خواهد افتاد، اگرچه زیان‌های خودروسازان همچنان وجود داشته و به راحتی و با سرعت جبران نمی‌شود.

کاکایی همچنین به افزایش قیمت ارز اشاره کرد که اگرچه تاثیرات تورمی در جامعه بر جای گذاشته، ولی می‌تواند با افزایش صادرات به سود کشور باشد.

وی هشدار داد: اگر برنامه ریزی برای توسعه نامتوازن باشد، خرید از طرف مردم کاهش خواهد یافت و با مشکلات جدی در بازار داخلی رو به رو خواهیم شد، به این ترتیب تصمیم گیری‌های متناقض موجب می‌شود فضا برای کسب و کار محدود شده و درآمدهای مردم افزایش نیابد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلی که وجود دارد در ماه‌های اخیر، اکثر خریدها از طرف دلالان انجام شد و خودروها را انبار کردند، ولی اگر قیمت‌ها به روال عادی بازگردد دلالان خودروها را حتی با قیمت‌های پایین‌تر به بازار عرضه می‌کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: شرایط رونق یاد شده حتی اگر وضع درآمدی مردم بهبود یابد با تأخیر همراه خواهد بود و خودروسازان را تا مدتی با چالش بازار و کمبود تقاضا رو به رو خواهد کرد.

این استاد دانشگاه پیش بینی کرد حتی اگر دولت در قیمت گذاری جدید خودروها به موقع تصمیم گیری کند و رونق به تولید بازگردد، دستکم تا پایان شهریورماه ۹۸ با چالش‌هایی مانند نبود تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت، قیمتگذاری و کاهش تقاضای واقعی مردم رو به رو خواهیم بود.

پیش از این «رضا رضایی» رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز متقاضیان واقعی، به ضرر قطعه سازان است.

وی، افزایش کنونی قیمت‌ها را ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی‌ها و فعالیت واسطه‌ها و حتی حفظ ارزش سرمایه‌ها از طرف مردم برشمرد، ولی در عین حال گفت: خودروسازان عقیده دارند ریالی از این افزایش قیمت‌ها نصیبشان نمی‌شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar