ضرورت آزادسازی قیمت خودرو با کنترل عرضه

دوشنبه 12 آذر 97 ساعت 11:23
ضرورت آزادسازی قیمت خودرو با کنترل عرضه

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که فاصله قیمت کارخانه تا بازار باید به اندازه‌ای باشد که ایجاد جذابیت کند، گفت: این جذابیت باید به طوری باشد که نه تنها خرید کارخانه‌ای را از بین نمی‌برد بلکه در عین حال جذابیت دلالی را هم از بین ببرد.

حسن کریمی سنجری افزود: فاصله قیمتی باید به طوری باشد تا مردم تمایل به خرید خودروی خود از کارخانه داشته باشند و در عین حال این اقدام با هدف کسب سود و سوداگری در بازار نباشد.

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر این که پیشنهاد تعیین قیمت خودرو ۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار نزدیک به این ویژگی‌ها است، تصریح کرد: با وجود این که قیمت از حاشیه بازار پایین‌تر است ولی با توجه به دشواری و زمانی که طی می‌شود تا پول واریز، خودرو دریافت و در آخر در بازار به فروش برسد، این ۵ درصد چندان صرفه اقتصادی برای دلال ندارد.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: ضمن آن که خریدار خودرو را دست اول از شرکت تحویل می‌گیرد پس انگیزه متقاضی از خرید کارخانه‌ای افزایش می‌یابد ولی این فرمول زمانی جواب خواهد داد که عرضه به خوبی مدیریت شود. چون به بازی و قاعده درست عرضه و تقاضا تن داده‌اید و زمانی این مکانیزم جواب می‌دهد که یک طرف این معامله از حالت کنترلی خارج شود ولی در مقابل نباید طرف دیگر از این معادله مورد کنترل قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که با آزاد گذاشتن تقاضا شاهد کاهش قیمت‌ها خواهید بود، تصریح کرد: مدیریت تقاضا منجر به افزایش تصنعی شده و در نهایت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و همزمان با این اتفاق، تقاضا در نقطه تعادلی می‌ایستد پس باید مراقب باشید که عرضه از حالت تعادل خارج نشود که راهکار اطمینان از این وضعیت، این است که اجازه داده نشود گروه‌های خودروساز روند عرضه را سینوسی کنند بلکه خودروساز موظف است متناسب با نیاز بازار نسبت به حفظ عرضه اقدام کند در غیر این صورت شیب قیمت افزایشی خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: موضوع آزادسازی قیمت و تعیین آن در حاشیه بازار با اختلاف ۵ درصد که فاصله به نسبت خوبی است باید از طرف دولت، خودروساز و نهادهای نظارتی مورد توجه و نظارت قرار گیرد و این اطمینان حاصل شود که خودروساز قادر به تحویل و عرضه به موقع همه سگمنت ها است و در عین حال هم بر این موضوع نظارت شود تا خودرویی به طور تصنعی کنترل نشود.

وی با ذکر این که برای کنترل اوضاع می‌توان با اقدامات گوناگونی از جمله جرائم تأخیر و نظارت بر قیمت و همچنین تولید در شرکت‌های خودروساز نسبت به کنترل اوضاع اقدام کرد، گفت: از آن جا که عرضه خودرو در کشور به خاطر محدود بودن شمار خودروسازان در کشور رقابتی نیست کنترل عرضه پس از حذف قیمت گذاری دستوری به آسانی امکانپذیر خواهد بود.

کریمی سنجری در جواب به این که آیا در وضعیت موجود که توان عرضه به میزان تقاضا وجود ندارد، روش پیشنهاد مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر در خصوص یک مکانیزم اقتصادی دوطرفه صحبت می‌کنیم که دولت در حال کنترل یک بخش بوده و بخش دوم هم تحت تأثیر سمت مقابل علاوه بر تحریم‌ها و تورم موجب کاهش عرضه شده پس یک مکانیزم زنده بوده و بر اساس وضعیت تحریمی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر خودروسازان تن به این قاعده درست دهند و در عین حال هم بر حذف قیمت گذاری دستوری و تعیین آن در حاشیه بازار تاکید می‌شود، باید تمام توان خود را بر این موضوع بگذارند که عرضه به اندازه کافی انجام شود در غیر این صورت این مکانیزم از حالت تعادل خارج می‌شود. در وضعیت فعلی گروه خودروساز با قیمت فعلی اقدام به تحویل به موقع خودرو نمی‌کند ولی این احتمال وجود دارد که در صورت افزایش قیمت، قطعه ساز تمایل بیشتری برای تولید داشته و توان خودروساز هم افزایش می‌یابد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ضرورت آزادسازی قیمت خودرو با کنترل عرضه"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
T
مهمان

این کارشناس صنعت خودرو بی جا کرده اصلا نظر داده