مالکان اصلی بازار خودرو ایران را بشناسید!

پنج شنبه 24 آبان 97 ساعت 11:22
مالکان اصلی بازار خودرو ایران را بشناسید!

بر اساس داده‌های منتشر شده از طرف سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، ایران با تولید ۱.۴ میلیون دستگاه خودروی مسافری در سال ۲۰۱۷، دوازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود. با این حال تحلیل‌گران عقیده دارند که بازگشت تحریم‌های آمریکا می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه صنعت خودروی ایران کند.

تحلیل‌گران معتقدند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آسیب‌های بسیاری متوجه صنعت خودروی ایران خواهد بود. بر اساس داده‌های منتشرشده از طرف سازمان بین‌المللی تولید کنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، ایران با تولید ۱٫۴ میلیون دستگاه خودروی مسافری در سال ۲۰۱۷، دوازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود. با این میزان از تولید ایران در این لیست پس از انگلیس و پیش از روسیه و ترکیه قرار دارد. رشد تولید خودرو در ایران در سال اخیر میلادی ۱۸ درصد گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین از نظر فروش خودرو در سال‌های گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است. در حالی که در سال ۲۰۱۵ ایران، ۱٫۱ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱٫۶ میلیون دستگاه رسید. این آمار و ارقام ایران را در جایگاه دهمین بازار بزرگ جهان از لحاظ فروش قرار می‌دهد.

ایران سیزده گروه خودروسازی فعال دارد، با این حال هنوز در این صنعت وارد عرصه رقابت نشده است. مدت‌هاست که دو قطب خودروسازی ایران، یعنی ایران خودرو و سایپا در رأس لیست انحصارگران صنعت خودروی ایران هستند. پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، خودروسازان فرانسوی و دیگر خودروسازان بین‌المللی به بازار ایران وارد شدند.

نمودار زیر سهم خودروسازان داخلی و خارجی را در بازار خودروی ایران نشان می‌دهد:

مالکان اصلی بازار خودرو ایران را بشناسید!

سهم تولیدکنندگان خارجی و داخلی در بازار خودرو ایران

خودرو یکی از صنایعی است که به لطف امضای توافق هسته‌ای مورد توجه کمپانی‌های خارجی زیادی بود PSA کمپانی خودروساز فرانسوی نزدیک به ۳۰ درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داده است PSA نخستین کمپانی خودرویی بود که با امضای برجام فعالیت خود را در ایران شروع کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۶ قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران خودرو امضا کرد. یک ماه پس از آن و در ماه اکتبر قرارداد دیگری به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو با گروه سایپا امضا کرد.

در ماه آگوست هم کمپانی رنو اعلام کرد که قراردادی به ارزش ۶۶۰ میلیون دلار با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همچنین نگین خودرو با هدف تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال امضا کرده است.

کمپانی فولکس واگن آلمان هم پس از ۱۷ سال با امضای توافق هسته‌ای فعالیت خود را در ایران از سر گرفت. دایملر، دیگر شرکت آلمانی هم با گروه‌های ایران خودرو دیزل و ماموت خودرو قراردادهایی امضا کرد.

تحلیل‌گران معتقدند که خروج پژو از ایران می‌تواند اثرات مخربی بر صنعت خودروسازی در ایران داشته باشد و به کاهش ۱۸ درصدی در تولید منجر شود.

با این حال انتظار می‌رود، با عقب نشینی کمپانی‌های اروپایی، حضور خودروسازهای چینی در ایران پررنگ‌تر شود. در ماه می ۲۰۱۶، کمپانی چینی برلیانس آتو قراردادی برای فروش ۱۲۰ هزار خودروی برلیانس در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ امضا کرد. هم اکنون ۱۱ خودروساز چینی در ایران فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ چهار برند برتر چینی (چری، JAC، لیفان و برلیانس) برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در ایران به فروش رساندند.

به طور کلی سهم کمپانی‌های چینی از بازار خودروی ایران در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ درصد رسید در حالی که این سهم در سال ۲۰۱۱ تنها سه درصد بوده است.

تجارت نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar