موانع داخلی بازار خودرو را ملتهب کرد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
موانع داخلی بازار خودرو را ملتهب کرد

یک کارشناس خودرو با اشاره به اظهاراتی که در مورد حباب قیمت خودرو ایجاد شده است، گفت: به هر علتی که عرضه یا تقاضا در مدت کوتاهی دستخوش تحول شود بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد که این افزایش قیمت ناپایدار در اقتصاد ما حباب نام دارد ولی هم اکنون ما با معضل تورم تولید مواجه هستیم و دیگر حباب قیمت در کار نیست.

فربد زاوه با ذکر این که خودرو یکی از چهار بازار سفته بازی است، اظهار کرد: خودرو نسبت به سه بازار طلا، ارز و مسکن ارجح است از این جهت که نگهداری آن مثل طلا و ارز پر ریسک و مانند مسکن گران نیست و فروش راحت‌تری هم دارد.

او با ذکر این که التهابات این بازار قابل پیش بینی بود یادآوری کرد: ممنوعیت ثبت سفارشات و افزایش تعرفه‌ها که از ماه‌ها پیش ایجاد شده بود، و از طرف دیگر کاهش نرخ تولید هم مزید بر علت شد تا این بازار روز به روز بیشتر ملتهب شود. بر اساس آمار رسمی، در خرداد ماه ۸ درصد از تولیدات خودرو کاهش یافت که پیش بینی می‌شود این کاهش ادامه دار باشد.

زاوه ادامه داد: کاهش عرضه و از سوی دیگر افزایش تقاضا منجر به جهش شدید قیمت خودرو شده است که البته این موضوع در کوتاه مدت منجر به رکود تورمی خواهد شد یعنی الزاما قدرت خرید مردم جوابگوی افزایش قیمت نیست.

این کارشناس خودرو به افزایش قیمت نهاده‌های تولید اشاره کرد و گفت: هم اکنون یکی از مباحث مهمی که در حوزه خودرو مطرح شده موضوع تورم نهاده‌های تولید است و حتی اگر تولید به عدد قبلی هم بر گردد تولید کننده امکان این که قیمت را پایین بیاورد ندارد.

زاوه در خصوص افزایش قیمت چشمگیر خودروهای وارداتی توضیح داد: در حوزه خودروهای وارداتی خود تحریمی عامل تمام مشکلات این بازار است چون که پیش از به وجود آمدن حتی سایه تحریم از جانب آمریکا، موانعی که در داخل ایران برای این بازار ایجاد کردیم منجر به بروز چنین مشکلاتی شد.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد آینده این بازار اظهار کرد: تا زمانی که دولت اصرار دارد از ابزارهای شناخته شده برای کنترل بازار استفاده نکند شرایط بازارهای داخلی به همین شکل باقی می‌ماند. راه کنترل اقتصاد کنترل نقدینگی و شفافیت است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar