پژو سیتروئن می‌خواهد به فعالیت خود در ایران ادامه دهد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
پژو سیتروئن می‌خواهد به فعالیت خود در ایران ادامه دهد

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با ذکر این که موضع تازه رنو مبنی بر باقی ماندن در ایران علی رغم تحریم‌های آمریکا، تاثیرات مثبتی بر دیگر کمپانی‌ها دارد، اظهار کرد که پژوسیتروئن هم به ادامه همکاری با ایران تمایل دارد و در پی راه‌های تحقق این مساله است.

محمدرضا نجفی منش گفت: اظهارات تازه مدیرعامل رنو مبنی بر آنکه این کمپانی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به فعالیت‌های خود در ایران ادامه خواهد داد تاثیرات مثبتی بر تصمیم‌گیری دیگر خودروسازان خارجی فعال در ایران دارد.

وی با ذکر اینکه وقتی رنو رسماً اعلام می‌کند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام در ایران می‌ماند عملاً راه را برای دیگر خودروسازان خارجی باز می‌کند، یاد آوری کرد: ممکن است در آینده ایجاد مشکل در نقل و انتقالات بانکی مشکلاتی در فرایند و تیراژ تولید محصولات رنو ایجاد کند ولی این کمپانی همانگونه که اعلام کرده کشور را ترک نخواهد کرد.

او ادامه داد: در این وضعیت به نظر می‌رسد مشکلی در ادامه تولید محصولات فعلی رنو و همینطور اجرایی شدن قرارداد این کمپانی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برای تولید و عرضه محصولات تازه رنو در کشور وجود نخواهد داشت.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: گذشته از رنو، پژوسیتروئن هم در حال حاضر با حمایت دولت فرانسه در حال رایزنی با دولت آمریکا است تا بتواند مسیری برای ادامه همکاری با ایران پیدا کند. آن طور که ما اطلاع داریم پژوسیتروئن هم خیلی مایل به ترک کشور نیست و تمایل دارد به همکاری خود با خودروسازان ایرانی ادامه دهد.

وی در جواب به این که چرا دو خودروساز فرانسوی موضع گیری گوناگونی در برابر همکاری با کشور داشته‌اند؟ اظهار کرد: این مساله که پژوسیتروئن بتازگی اعلام کرد تا گرفتن مجوز از آمریکا فعالیت‌های خود را تعلیق می‌کند به معنای لغو فعالیت‌ها در کشور نیست بلکه به معنای خریدن زمان برای یافتن راهکارهایی برای در امان ماندن از فشار آمریکایی‌ها است.

نجفی منش با ذکر این که درواقع پژوسیتروئن و رنو یک حرف را با زبان‌های گوناگون ذکر کرده‌اند، تاکید کرد: رنو گفته حتی اگر مجبور به کاهش فعالیت شود در کشور می‌ماند و پژوسیتروئن هم گفته فعلاً فعالیت‌ها را تعلیق می‌کند تا روشی برای ادامه همکاری پیدا کند. از نظر عرف بین المللی هدف این دو حرف یکی است و نشان می‌دهد که هیچ کدام از خودروسازان فرانسوی خیلی تمایلی به ترک ایران ندارند.

وی یادآوری کرد: البته فشارهای آمریکا به کمپانی‌های خارجی برای ترک ایران خیلی زیاد است و می‌طلبد که مسوولان مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه راهی برای مقابله با این فشارها بیابند.

بتازگی کارلوس گون مدیرعامل رنو در مجمع سالانه سهامداران این کمپانی در پاریس اعلام کرد که رنو علی رغم تحریم‌های آمریکا ایران را ترک نخواهد کرد حتی اگر مجبور به کاهش فعالیت‌های خود شود.

پیش از آن هم پژوسیتروئن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که فعلاً فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند و با حمایت دولت فرانسه در پی رایزنی با آمریکا برای مستثنی شدن از تحریم‌های این کشور برای ادامه فعالیت در ایران است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar