کلید کنترل بازار خودرو

دوشنبه 6 اسفند 97 ساعت 11:08
کلید کنترل بازار خودرو

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد خودروسازان باید هفته‌ای یک بار قیمت‌های جدید را با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار ارائه کنند تا حاشیه سود برای دلالان کاهش یابد.

امیرحسن کاکایی امروز (دوشنبه) افزود: آمار و ارقامی که در موضوع پیش فروش قیمت خودروها از طرف خودروسازان ارائه می‌شود در بعضی موارد موید پنج درصد زیر قیمت بازار نیست و شاهدیم بعضی خودروها با ارقامی به مراتب بالاتر به فروش گذاشته می‌شوند.

به گفته وی، قرار گرفتن در فضای تورمی، از مردم افرادی با هوش بالای مالی ساخته و به همین خاطر حتی نوسان‌های اندک در قیمت‌ها باعث «هیجانی» شدن بازار می‌شود.

کاکایی به رشد قیمت‌ها در بازار برخلاف انتظارات اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که پیش فروش‌ها و فروش‌های فوری خودروسازان اخیراً شروع شده برای قضاوت زود است، ولی شرایط نشان داد که دولت باید برای سرمایه‌های سرگردان در دست مردم فکر اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش سود سپرده‌های بانکی، خارج شدن پول از بانک‌ها را طبیعی برشمرد و گفت: به خاطر محدودیت‌ها و کنترل بازار سکه و ارز، همچنین نقدشوندگی پایین بازار مسکن، هم اکنون بازار دیگری جز خودرو برای سرمایه‌های سرگردان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر این اساس دولت در وضعیت کنونی چاره‌ای جز «افزایش نرخ بهره بانک‌ها» یا «تحمل آشفته بازار کنونی قیمت خودرو» ندارد.

وی اظهار داشت: باید وضعیتی فراهم کرد که پول‌ها از بانک‌ها خارج نشود یا بازارهای جدیدی ایجاد کرد.

کاکایی به مشکلات صنعت خودرو و دیگر صنایع مانند نفت و گاز و پتروشیمی بویژه در مقوله سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارها می‌تواند دخیل کردن مردم در اقدام‌های توسعه‌ای در این بخش‌ها و استفاده از سرمایه‌های سرگردان آنان باشد، مشروط به اینکه دولت به ضمانت آن بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای هر پلتفرم جدید در صنعت خودروسازی دستکم نیازمند سه هزار میلیارد تومان سرمایه است و شاهدیم در سال‌های اخیر ۲ پلتفرم جدید ایران خودرو و سایپا با توقف رو به رو شده است.

 پایه و شالوده اصلی که ممکن است بر اساس آن چندین مدل خودرو تولید و ساخته شوند در اصطلاح پلتفرم نامیده می‌شود. در واقع پلتفرم مجموعه موتور، گیر بکس، شاسی و سیستم انتقال قدرت را در برمی گیرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: روزانه ۵۰۰ تا یک هزار دستگاه خودرو از طرف ۲ خودروساز بزرگ کشور فروخته می‌شود و فروش بیش از این شمار به خاطر کمبود قطعه برای تکمیل خودروهای ناقص امکانپذیر نیست.

کاکایی گفت: در روزهای اخیر خودروی پراید تا ۵۱ میلیون تومان در بازار قیمت خورد، ولی همه می‌دانند که ارزش واقعی این خودرو نیست و با متعادل شدن تدریجی قیمت‌ها، خریداران متضرر خواهند شد.

شرکت‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه شنبه هفته پیش (۲۸ بهمن ماه) فروش فوری بعضی محصولات خود را به طور اینترنتی شروع کردند.

این استاد دانشگاه به پرداخت تدریجی چهار هزار میلیارد تومان از طرف خودروسازان به قطعه سازان در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: اگر پول لازم را به سرعت به قطعه سازان برسانیم، تکمیل خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی سرعت می‌گیرد و مشکل در این بخش کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اگر سود را در بازار خودرو کاهش دهیم، افراد خودروها را از پارکینگ‌ها خارج می‌کنند که به کاهش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد انجامید.

این کارشناس خودرو پیش بینی کرد بازار تا یکی ۲ هفته آتی به شرایط تعادل نزدیک شود و قیمت‌ها منطقی‌تر شوند، ولی این مهم با ثبات در برنامه‌های پیش فروش و فروش فوری خودروسازان و شفافیت در ارائه قیمت‌های پنج درصد زیر قیمت بازار میسر می‌شود.

غفلت از تولید، معضل بزرگ این روزها

کاکایی در ادامه بیان داشت: این روزها شرایط بازار و فروش خودرو به دغدغه اصلی تبدیل شده و هیچ کس به فکر تولید نیست.

وی ادامه داد: مشکلات فعلی خودروسازان از مسائلی مانند تحریم‌ها نشات می‌گیرد که خارج از توان آنهاست وبویژه برای فناوری‌هایی که در کشور موجود نیست باید فکر اساسی کرد، همچنین صنعت قطعه سازی در یک سال پیش به شدت تضعیف شده و همه این مسائل بر عملکرد خودروسازان تأثیر منفی داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: آنچه از داخلی سازی در صنعت خودرو بر زمین مانده و دردسر ساز شده، مربوط به بخش‌های غیراقتصادی است و در این زمینه دولت باید برای جلب و جذب سرمایه‌ها در این بخش به ارائه مشوق‌هایی بپردازد، چون خیلی از آنها به راحتی در دسترس نیست.

از شروع امسال تا پایان دی ماه ۸۱۲ هزار و ۹۷۹ دستگاه انوع خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال ۳۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar