حباب بازار خودرو در حال تخلیه شدن است

بروزرسانی در: شنبه 18 خرداد 98 ساعت 11:34
حباب بازار خودرو در حال تخلیه شدن است

روند نزولی قیمت ارز و بازگشت آن به کانال ۱۳‌ هزار تومان، بلافاصله تأثیر خود را بر دیگر بازارها گذاشت. از این رو حباب‌های چندماهه‌ی گذشته بازارهایی مانند خودرو در حال تخلیه‌شدن هستند و در طول چهار روز تعطیلات بین دو‌میلیون تا ۴۰‌ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. در چنین وضعیتی که مشتریان از بازار خارج شده‌اند، بار دیگر همه فروشنده شده‌اند و امید می‌رود با ادامه این روند حباب بازار به‌طور کامل تخلیه شود. البته باید توجه داشت که همچنان در این بازار قیمت‌ها واقعی نیست و تا زمانی که خودروسازان تولیدات خود را متناسب با نیاز جامعه عرضه نکنند، دلالان، عنان بازار را رها نخواهند کرد و هر لحظه ممکن است مانع روند نزولی نرخ خودرو شوند.

وابستگی بازارهای ایران به نرخ ارز موجب شده تا تأثیر هر نوسان قیمت دلار، بدون درنگ در دیگر بخش‌ها هم مشاهده شود. هر گاه که نرخ دلار بالا می‌رود قیمت مسکن، خودرو، سکه و حتی پوشاک و خوراک هم افزایش می‌یابد و هر زمان که نرخ ارز روند نزولی به خود می‌گیرد، این بازارها هم با تعدیل قیمت رو به رو می‌شوند. بتازگی هم بازگشت دلار به کانال ۱۳‌هزار تومان موجب شده تا بخشی از حباب ایجاد شده در قیمت خودرو تخلیه شود.

البته این امر تنها عامل روند نزولی قیمت‌ها در این بازار نیست، بلکه کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و خوش‌بینی‌ها به سفر شینزو آبه، نخست ‌وزیر ژاپن، به ایران و میانجی‌گری او بین دو کشور تأثیر خود را روی بخش‌های مختلف اقتصاد گذاشته که یکی از این بخش‌ها بازار خودروست. در این بین تشکیل حبابی بادکنک‌گونه در این بازار و رسیدن آن به سر حد ترکیدن موجب تغییر رویه مشتریان شده و خیلی از متقاضیان به امید کاهش قیمت‌ها، خرید خود را به آینده موکول کرده‌اند. از این رو یکی از دو طرف بازار، یعنی سمت تقاضا این روزها در مراکز خرید و فروش خودرو دیده نمی‌شود. عرضه‌کنندگان هم صرفاً دلالانی هستند که تنها در فکر پرپول‌کردن جیب خود هستند و افراد عادی هم که از سر نیاز و یا تغییر خودرو، خود وارد بازار می‌شوند گیر واسطه‌گرانی می‌افتند که کمترین قیمت را برای خرید پیشنهاد می‌دهند.

جالب آنکه همین افراد خودروهای مدل پایین‌تر را به بهانه گرانی ارز، تحریم، ایجاد نگرانی از آینده بازار و گاه تحلیل‌های آبکی از شرایط اقتصاد و سیاست به نرخ گزافی می‌فروشند. تمام این وضعیت دست به دست هم داده‌اند تا قیمت خودرو در سال جاری به بالاترین حد خود برسد، شاید به همین خاطر است که هر خبر امیدوارکننده‌‌ای بلافاصله تأثیر خود را بر بازار می‌گذارد. از این نمی‌توان از تأثیر خبر «ورود ۱۰۰‌هزار خودرو تولیدی به بازار» که بتازگی از طرف وزارت صمت اعلام شد، بر کاهش قیمت‌ها غافل شد. تصویب آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی به کشور هم مصوبه‌ای بود که از سمت مجلس بیرون آمد و تأثیر خود را بر این بازار گذاشت. البته علاوه بر مواردی که ذکر شد، به‌نظر می‌رسد طی تعطیلات هفته پیش سودجویان در حال گشت و گذار بودند که اندکی منطق به بازار بازگشت و قیمت‌‌ها مسیر نزولی را طی کردند. بر اساس این گزارش قیمت انواع پژو ۴۰۵ و پژو پارس در این مقطع کوتاه زمانی بین ۳ میلیون تا ۳۲‌ میلیون تومان کاهش را تجربه کرد. در حالی که پژو ۴۰۵ پیش از تعطیلات نزدیک به ۸۴‌میلیون تومان قیمت داشت، در طول روزهای گذشته به ۸۰‌ میلیون تومان رسید. پژو پارس کد ۲۹ هم با کاهش سه‌ میلیون تومانی در محدوده ۱۰۱‌ میلیون تومان قرار گرفت. پژو پارس اتوماتیک که تا یک هفته پیش ۱۸۲‌ میلیون تومان معامله می‌شد، در طول روزهای گذشته با افت ۳۲‌میلیون تومانی رو به رو و در آخرین معاملات ۱۵۰‌میلیون تومان خرید و فروش شد.

وزارت صمت مقصر یا منجی؟!

نگاهی به واکنش‌های وزارت صنعت در شرایط افت و خیز قیمت‌ها نیز جالب توجه است؛ زمانی که نرخ خودرو روند صعودی را طی می‌کند مسئولان این وزارتخانه تحریم، دلال‌ بازی، کم‌ کاری دیگر مسئولان و ... را دلیل اصلی گرانی می‌دانند، اما تا این بازار با چند‌درصدی کاهش رو به رو می‌شود، مدیران وزارت صمت سیاست‌های خود را عامل ترکیدن حباب قیمت قلمداد می‌کنند. این در حالی است که در رواج دلالیسم و بروز تحریم‌ها هم خود این وزارتخانه به‌نوبه خود سهم بسزایی دارد و نیز باید توجه داشت که همچنان حباب قیمت‌ در بازار وجود دارد و با تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار نمی‌توان خود را دلیل اصلی شیب نزولی قیمت‌ها معرفی کرد. در این مدت تنها راهکاری که مسئولان در پیش گرفته‌اند حذف قیمت‌ها از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بوده که در واقع نمی‌توان آن را هم سیاستی کلان دانست.

آرمان

راهکارهای ۴ گانه برای ساماندهی بازار خودرو

مجلس توانایی حل مشکلات بازار خودرو را ندارد

اخذ مالیات جدید از معامله کنندگان در بازار خودرو

ابزارهای مختلف برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "حباب بازار خودرو در حال تخلیه شدن است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سجاد
مهمان

کل قیمت خودرو داخلی با این کیفیت پائین حبابه.
مردم ایران، قطعا” عده کمی قصد دارن کل مردم ایران اذیت کنن وگرنه افزایش ۳ برابری با کاهش ۵ درصدی قابل قیاس نیستند.
مردم ایران خواهشاً ۴ ماه هیچ خرید خودرو گران انجام ندهید. مطمئن باشید الان با ۵۰ تومن ۱۱۱ میدن بعد ۴ ماه با ۵۰ تومن ماشین به مراتب بهتر و با کیفیت تر میگیرید.
اگر متحد شویم خودروسازای مجبور میشن به مردم ایران احترام بزارن که همیشه درصدد کلاه گذاشتن باشن.
خواهشا” فقط ۴ ماه نخرید.