قیمت‌های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو شکسته خواهد شد

شنبه 18 خرداد 98 ساعت 12:58
قیمت‌های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو شکسته خواهد شد

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: با تکمیل و عرضه خودروهای ناقص موجود در دو کارخانه مطرح خودروسازی قیمت‌های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو شکسته خواهد شد.

محمدرضا نجفی ‌منش، اظهار کرد: واقعیت این است که مشکلات از جایی آغاز شد که در سال‌های گذشته و تا قبل از سال اخیر، شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها ورود کرده و قیمت‌های غیرواقعی برای خودروها تعیین کرد که در پی آن ضرر و زیان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو وارد شد و توان گروه‌های خودروساز را در پرداخت بدهی‌ها به قطعه‌سازان از بین برد پس آن‌ها هم نتوانستند به موقع مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با ذکر اینکه برای تصمیم‌گیری جهت حل این معضل هم دیر اقدام شد، گفت: ولی به هر حال قیمت‌ها را به سمت قیمت‌های اعلامی از از طرف خودروسازان و در حاشیه بازار بردند که البته آن هم عملی نشد و تنها قیمت حاشیه بازار برای بهمن ‌ماه مشخص شد. این موجب شد که در بازار با توجه به حجم عظیمی از نقدینگی که وجود داشت و تبلیغاتی که در این زمینه انجام گرفت، بسیاری از مردم و بیشتر دلالان به این بازار هجوم بیاورند و این زمینه ایجاد شد که دلالان و واسطه‌ها بتوانند قیمت خودروها را غیرواقعی بالا ببرند.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌ها منتظر قطعه هستند و قطعه‌ها هم در انتظار نقدینگی؛ در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و به زودی این خودروها وارد بازار شده و قیمت‌های غیرواقعی را در بازار خواهد شکست و به قیمت‌های واقعی نزدیک خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار کرد: لذا به مردم توصیه می‌کنیم در این وضعیت حفظ ارزش دارایی‌های خود را در بازار خودرو جست‌وجو نکنند.

نجفی‌منش اظهار کرد: هم اکنون دو اتفاق با هم اما در جهت خلاف یکدیگر در حوزه خودرو افتاده است. از یک سو این موضوع که به حجم بالای نقدینگی، روزانه بیش از هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی اضافه می‌شود و همچنین سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، موجب شده که سرمایه در دست مردم افزایش یافته و به سمت سوداگری و حفظ ارزش دارایی‌ها برود که مولد هم نبوده و تنها باعث افزایش قیمت‌های خودرو می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اتفاق دوم را اینگونه ذکر می‌کند که از طرف دیگر چون خودروسازان متحمل زیان‌های بسیار شده‌اند، نتوانسته‌اند پول قطعه‌سازان را پرداخت کنند و قطعه‌سازان سرمایه لازم برای تأمین قطعات مورد نیاز خود را ندارند. این دو عامل در کنار یکدیگر موجب شده است که به جای آنکه پول‌ها به سمت تولید هدایت شوند، به سمت بازار مصرف رفته و موجب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.

وی در رابطه با پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: سال پیش قرار بر این شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان پرداخت شود که جز ۴,۰۰۰ میلیارد تومان اولیه که به طور ریالی پرداخت شد، قرار شد ۷,۰۰۰ میلیارد تومان الباقی به صورت ۸۴۴ میلیون یورو به صورت ارزی پرداخت شود که تأمین مایحتاج قطعه‌سازان انجام گیرد ولی تا به حال یک یورو از بخش دوم پرداخت و عملیاتی نشده است. اگر این بخش دوم هم پرداخت شود، کمک‌ کننده خواهد بود.

نجفی ‌منش افزود: علاوه بر این طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه که می‌گوید "هر گاه دولت در امری قیمت‌گذاری کرده و موجبات ضرر و زیان تولیدکننده را فراهم آورد، باید آن ضرر وارده را جبران کند"؛ باید ضرر وارد شده به خودروسازان که به سبب قیمت‌گذاری‌های اشتباه ایجاد شده را جبران کند که این اتفاق نیافتاده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar