قیمت خودروهای داخلی ۳ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت

بروزرسانی در: پنج شنبه 19 اردیبهشت 98 ساعت 04:51
قیمت خودروهای داخلی 3 تا 20 میلیون تومان کاهش یافت

کاهش قیمت خودروهای داخلی 

بعد از چند هفته صعود، منحنی قیمت در بازار خودرو در طول این هفته نزولی شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی بین سه تا چهار میلیون تومان برای مدل‌های با داخلی‌سازی بالا و تا مرز ۲۰ میلیون تومان برای مونتاژی‌ها افت کرده است.

از نزدیک به یک ماه پیش، قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخلی روندی صعودی را در پیش گرفت، تا جایی که کف قیمت از ۵۰ میلیون تومان هم فراتر رفت. هرچند فروش فوری خودروسازان در این مدت ادامه داشت و برخی امیدوار بودند به تبع آن، قیمت‌ها پایین بیاید، با این حال منحنی قیمت بالاتر رفت تا در نهایت دولت و نهادهای نظارتی برای کنترل آن وارد عمل شوند. به زعم آنها، سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو عامل انفجار قیمتی اخیر بوده و به نوعی قیمت‌سازی می‌کردند. از همین رو به دستور پلیس فتا، سایت‌های موردنظر قیمت خودروها را حذف کردند تا به این واسطه از التهاب بازار کاسته شود.

اگرچه در طول هفته جاری و بعد از این اقدام پلیس فتا، قیمت‌ها در بازار نزولی شده است، با این حال اینکه افت قیمت در نتیجه ممنوعیت درج قیمت بوده، محل تردید است. به عقیده بعضی کارشناسان بازار، قیمت خودرو به طور کاذب بالا رفته بود و چون خرید و فروش چندانی انجام نمی‌گرفت، منحنی قیمت رو به نزول رفت. به‌نظر می‌رسد حتی اگر تأثیر حذف قیمت خودرو از سایت‌ها را هم بر بازار بپذیریم، نمی‌توان به پایداری و درازمدت بودن این اثربخشی امیدی داشت. بازار خودرو مدت‌هاست حبابی شده و این حباب تحت‌تاثیر عوامل گوناگون گاهی بزرگ و گاهی هم کوچک می‌شود و هیچ بعید نیست چندی دیگر باز هم منحنی قیمت رو به صعود رود.

به نظر می‌رسد مانور زیاد روی تأثیر ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌ها، موجب می‌شود ریشه‌های اصلی رشد قیمت خودرو مغفول مانده و چندی دیگر با انفجار قیمتی جدیدی در بازار رو به رو شویم. بر کسی پوشیده نیست که رشد قیمت خودرو تحت‌تاثیر عواملی مثل تورم انتظاری کاهش تولید و هجوم نقدینگی به بازار خودرو، اتفاق افتاده و پس اگر قرار بر کنترل قیمت‌ها است، باید فکری به حال این مولفه‌ها کرد. در این بین، مهم‌ترین موضوع به بخش تولید مربوط می‌شود، چه آنکه تا وقتی تولید رونق نگیرد، عرضه با تقاضا متناسب نخواهد شد و در نتیجه، قیمت‌ها به صعود ادامه خواهند داد. هم اکنون اوضاع تولید خودروسازان داخلی چندان مناسب نیست و آمارهای فروردین نشان می‌دهد آنها با کاهشی قابل توجه در مقایسه با اسفند ۹۷ و همچنین فروردین سال پیش رو به رو شده‌اند. کمبود قطعات که از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد سرچشمه می‌گیرد، تولید را به محاق برده و هرچند گاهی گفته می‌شود تیراژ خودروسازان بالا رفته است، با این حال نباید فراموش کرد بخشی از تولیدات روزانه گروه‌های خودروساز، ناقص بوده و قابل‌عرضه به بازار نیست.

در چنین وضعیتی که تولید ضعیف و سخت شده است، نمی‌توان انتظار عرضه مناسب به بازار را داشت و به تبع آن، قیمت از ناحیه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، بالا می‌رود. پس جلوگیری از افزایش قیمت و نزولی کردن قیمت‌ها، با اقداماتی پلیسی و ضربتی امکان‌پذیر نیست و باید به سراغ عوامل اصلی رفت و آنها را اصلاح کرد. بدون تردید اگر تولید خودروسازان رونق بگیرد و دولت هم نیز دست از سرکوب قیمت و تحمیل نرخ‌های دستوری به خودروسازان بردارد، می‌توان به بازگشت آرامشی نسبتاً پایدار به بازار امیدوار بود.

کاهش قیمت خودروهای داخلی

سری به بازار بزنیم و ببینیم منحنی قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری چه مسیری را در پیش گرفته است. فعالان بازار تاکید می‌کنند که قیمت‌ها در هفته جاری حداقل سه میلیون تومان و حداکثر ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته‌اند. به‌عنوان مثال، سراتو با کاهشی ۲۰ میلیون تومانی رو به رو شده و قیمت ۳۲۵ میلیون تومان برای آن پیشنهاد می‌شود. همچنین پژو ۲۰۰۸ هم با توجه به کاهش قیمتی که داشته، هم اکنون ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مرز ۴۰۰ میلیون تومان را در طول هفته‌های اخیر رد کرده بود. در بین دیگر مونتاژی‌ها، چانگان هم کاهش قیمت داشته و هم اکنون با ۲۰۹ میلیون تومان قابل‌خرید است. دانگ فنگ مونتاژی ایران خودرو هم ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر در هفته جاری افت قیمت داشته است.

ولی در بین خودروهای تولید داخل، پراید ۱۱۱ که ۵۶ میلیون تومان را هم رد کرده بود، این هفته نزدیک به سه میلیون تومان کاهش و به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پراید ۱۳۲ هم با همین عقب نشینی، هم اکنون ۵۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برای وانت پراید هم باید ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. از بازار تیبا هم خبر می‌رسد این خودرو نزدیک به سه میلیون تومان افت قیمت داشته و هم اکنون محصولی ۵۴ میلیون تومانی است. ساینا هم ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته مخصوص مدل دنده‌ای آن است.

در بین مدل‌های پژو هم این هفته شاهد کاهش قیمت بودیم؛ به طوری که هم اکنون مدل ۴۰۵ جی آل ایکس قیمتی برابر با ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. برای خرید مدل SLX پژو ۴۰۵ هم باید ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه سوز هم با ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل‌خرید است. هر سه این خودروها چیزی نزدیک به سه میلیون تومان در طول هفته جاری کاهش قیمت داشته‌اند. پژو پارس هم هم اکنون با توجه به کاهش قیمتی که داشته، ۱۰۳ میلیون تومان (در مدل معمولی) قیمت دارد. ولی پژو ۲۰۶ هم در طول هفته جاری با کاهش قیمت رو به رو شد، به طوری تیپ ۲ این خودرو را می‌توان هم اکنون با ۱۰۱ میلیون تومان خریداری کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد اندکی افت در این هفته داشته است.

فعالان بازار ولی در خصوص دنا و رانا هم از کاهش قیمت می‌گویند. به گفته آنها، دنا قیمتی برابر با ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و برای رانا هم باید ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. در نهایت ولی کاهش قیمت نصیب محصولات رنو هم شده است، به طوری که قیمت ساندرو استپ وی هم اکنون زیر ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد. به گفته فعالان بازار، استپ وی که قیمت آن به ۲۱۰ میلیون تومان هم رسیده بود، هم اکنون با ۱۹۰ میلیون تومان قابل‌خرید است. همچنین تندر ۹۰ پلاس و اتومات هم که ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشت، هم اکنون ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

دنیای اقتصاد

قیمت پراید

قیمت خودرو ایران خودرو 

قیمت خودرو سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "قیمت خودروهای داخلی ۳ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
h
مهمان

پژو ۲۰۶ تو این ۸ ماه حدود ۹۰ میلیون گرون شده حالا ۱ میلیون کاهش اصلا عددیه !!!!!!!

محمد
مهمان

ینی بدبخت تر از ما هم هس؟؟؟

فرشاد
مهمان

الان این قیمتا تازه کاهش یافتشه؟؟؟!!!