گرمای تابستان تنور بازار خودرو را گرم نکرد

پنج شنبه 20 تیر 98 ساعت 03:47
گرمای تابستان تنور بازار خودرو را گرم نکرد

در وضعیتی نخستین ماه از فصل تابستان به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود که گرمای این روزها تنور بازار خودرو را گرم نکرده و همچنان شاهد رکود معاملات در بازار هستیم.

بر این اساس به گفته خیلی از فعالان بازار  برخلاف رویه ثابت این بازار که فصل تابستان را با رونق خرید و فروش می‌گذراند، امسال تنور معاملات هنوز گرم نشده است. در خصوص اینکه چرا حضور مشتریان در بازار کمرنگ شده دلایل متفاوتی از طرف دست‌اندرکاران خودرویی کشور مطرح می‌شود؛ حال آنکه به‌نظر می‌رسد با توجه با وعده تکمیل ۱۸۰ هزار خودروی ناقص در گروه‌های خودروساز و عرضه آنها به بازار، مشتریان در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند. در طول هفته جاری هم اظهارنظرهایی مبنی‌بر تکمیل این خودروها از طرف بعضی مقامات صنعتی کشور و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مطرح شد، اظهارنظرهایی که تکمیل و عرضه خودروهای یادشده را در آینده نزدیک وعده می‌داد.

اکنون به‌نظر می‌رسد در کنار روند کاهشی نرخ ارز و همچنین انتظار برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، مشتریان را برای حضور در این بازار سرد کرده است. بر این اساس هر چند تولید و عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان به روال معمول بازنگشته، ولی میزان تقاضا روند کاهشی داشته که همین امر ثبات قیمتی را منجر شده است. به این ترتیب نگاهی به قیمت محصولات گروه‌های خودروساز در بازار در سومین هفته از تیرماه نشان از ثبات قیمتی دارد. این در وضعیتی است که در دو هفته ابتدایی تیرماه شاهد نوسان قیمتی در بازار بودیم. در این زمینه یک فعال بازار خودرو می‌گوید که با توجه به اینکه در وضعیت عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است و همچنان شاهد عرضه قطره‌ چکانی خودرو به بازار هستیم، آرامش و ثبات قیمتی در بازار خودرو را باید در ثبات دیگر بازارها جست‌وجو کرد.

همچنین در طول این هفته دو خودروساز بزرگ کشور فروش اعتباری بعضی محصولات خود را ادامه دادند. این در وضعیتی است که شاهد هستیم همچنان قیمت محصولات ارائه‌شده در این طرح‌ها با قیمت‌های بازار فاصله دارد. به‌عنوان نمونه در وضعیتی که پژو ۲۰۷ با جعبه دنده معمولی با قیمت ۹۹ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان (با احتساب افزایش قیمت ۳ درصدی این محصول به خاطر حضور در طرح فروش اعتباری) به مشتریان عرضه می‌شود، در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. پس همچنان خبری از اجرای طرح ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار در طرح‌های فروش خودروسازان نیست. اکنون به سراغ بازار برویم تا ببینیم قیمت محصولات خودروسازان در هفته‌ای که گذشت چه تغییراتی داشته است.

آرامش در بازار داخلی‌ها

همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار پرتیراژها حاکم شده و هم اکنون قیمت این خودروها در جاده ثبات حرکت می‌کند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۵۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این خودرو پیش‌تر تا ۵۷ میلیون تومان در بازار قیمت خورده بود. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم قیمت ۴۵ میلیون را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو در تیرماه در بازه ۴۵ تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان داشت. سری هم به بازار تیبای صندوق‌دار بزنیم. این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. تیبا۲ هم هم اکنون با قیمت ۵۸ میلیون تومان در بازار حضور دارد. ساینا نیز در هفته‌جاری با قیمت ۶۰ میلیون تومان معامله شد. این خودرو بر خلاف تیبای صندوق‌دار، رشد قیمتی کمی را تجربه کرده است. از بازار کوییک فول‌آپشن هم خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۷۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۲۷ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۴ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شد. ۲۰۶ تیپ ۲ که پیش از این قیمت ۱۰۰ میلیون تومان را هم به خود دیده بود از نیمه خردادماه سال‌ جاری روند کاهشی را در پیش گرفت و همان‌طور که اشاره شد قیمت این خودرو در حال حاضر ۸۴ میلیون تومان است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ یکی شده است، این خودرو هم با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌ خورده است.

پژو ۴۰۵ SLX به قیمت ۸۲ میلیون تومان، در بازار موجود است. سمند هم هم اکنون با قیمت ۸۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. پژوپارس هم ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورده است. اکنون سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات با قیمت ۱۹۰ میلیون در بازار موجود بود. این خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. ساندرو هم با جعبه دنده اتومات و معمولی به ترتیب ۱۷۵ میلیون و ۱۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. تندر اتومات با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان در بازار حضور دارد و ۱۳۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس ‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E۲ هم با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم درر طول هفته‌ای که گذشت ۸۳ میلیون تومان قیمت خورد.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در وضعیتی که دنا معمولی در بازار کمیاب شده است، دناپلاس با پیشرانه توربوشارژ و دناپلاس به ترتیب ۱۷۵ میلیون و ۱۶۰ میلیون معامله می‌شود. حال سراغ دو محصول مونتاژی ایران‌ خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران ‌خودرو در بازار ۳۲۵ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان قابل خریداری است.  همچنین نگاهی به قیمت دو محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم. چانگان محصول مونتاژی چینی این خودروساز هم اکنون با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان از طرف معامله‌گران عرضه می‌شود. سراتو محصول کره‌ای مونتاژی سایپا هم هم اکنون با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

بازار بی‌رمق وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. بازار این خودروها خلوت است و فعالان این بازار روزهای کسادی را تجربه می‌کنند. فعالان بازار علت این شرایط را در ترخیص خودروهای وارداتی و همچنین افزایش سرسام‌آور قیمت این خودروها در نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌های خودرو جست‌وجو می‌‌کنند. البته ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان هم تأثیر خود را روی این بازار گذاشته و روند داد و ستد را در این بازار کند کرده است. حال به بررسی قیمت‌ها در بازار می‌پردازیم. سوناتا هیبرید، هم اکنون با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. سانتافه با قیمت ۸۴۰ میلیون تومان و توسان هم با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا هم با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان از طرف خریداران قابل خریداری است. در خانواده کیا هم خودروی سورنتوی صفر که در بازار کمتر یافت می‌شود، با قیمت ۹۸۰ میلیون تومان موجود است.

قیمت این خودرو چندی پیش از یک میلیارد تومان هم گذشته بود و فروشندگان با دریافت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، این خودرو را در اختیار خریداران قرار می‌دادند. اسپورتیج و سراتو هم به ترتیب با قیمت‌های ۷۸۰ میلیون و ۴۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. اپتیما با قیمت۶۶۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. به سراغ دو محصول رنو در بازار می‌رویم. هم اکنون تالیسمان با قیمت ۶۴۰ میلیون تومان و کولیوس دیگر محصول این برند فرانسوی با قیمت ۸۸۰ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند. لکسوس NX هم که پیش‌تر با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری بود، هم اکنون قیمتی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد. نیسان جوک هم با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. تیگوان محصول فولکس واگن هم این روزها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت دارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar