ارسال تخلفات ۴ خودروساز به سازمان تعزیرات

بروزرسانی در: یکشنبه 5 خرداد 98 ساعت 15:28
ارسال تخلفات 4 خودروساز به سازمان تعزیرات

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با تاکید بر عدم بازگشت شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو، از انبار شدن ۸۰ هزار خودرو ناقص در گروه‌های خودروسازی خبر داد و ۴ خودروسازی را که به خاطر تخلف، برایشان تشکیل پرونده شده را معرفی کرد.

عباس تابش در جلسه خبری امروز خود در جواب به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد ادعای بعضی‌ها مبنی بر بازگشت شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: تا این لحظه مصوبه‌ای به سازمان حمایت ابلاغ نشده و هیچ مصوبه‌ای وجود ندارد که بر اساس آن، قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شده باشد.

وی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه سران قوا قیمت‌گذاری به عهده سازمان حمایت است و بر اساس این مصوبه، قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده است و تا این لحظه هیچ وظیفه‌ای در این مورد از سازمان حمایت به جای دیگری منتقل نشده است.

تابش در واکنش به اینکه بعضی‌ها عنوان کرده‌اند که این تصمیم به خاطر ناکارآمدی سازمان حمایت در قیمت‌گذاری خودرو و کنترل بازار خودرو اتخاذ شده است، گفت: هر کسی بخواهد حرف خود را توجیه کند مطالبی از این قبیل بیان می‌کند.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مشکلات صنعت خودرو در کشور را مشکلاتی چندین ساله دانست و با اشاره به طراحی بسته‌ای برای برطرف کردن این مشکلات از طرف وزارت صمت و کمیته خودرو، گفت: به این مشکلات قرار است با اجرایی شدن بسته‌ای که توسط کمیته خودرو و تنظیم بازار تدوین شده، حل و فصل شود اما نکته مهم آن است که این مشکلات با اجرایی شدن تمامی بندهای این بسته، حل می‌شود.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیان داشت: در مقطعی روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌شد و این درحالی بود که یک میلیون دستگاه خودرو پیش فروش شده بود؛ خب طبیعی است وقتی مطالبات از تولید بیشتر شود، قیمت‌ها در بازار گران می‌شود ولی در این یک سال، موفق شدیم تولید در هریک از ۲ خودروساز مطرح را به ۲ هزار دستگاه در روز برسانیم.

پیش فروش خودرو قبل از انجام تعهدات قبلی ممنوع!

تابش با ذکر اینکه بعد از دستور اخیر این سازمان، علاوه بر تولید، تحویل شمار خودروها نیز به طور روزانه رصد می‌شود، تاکید کرد: ما به خودروسازان اعلام کرده‌ایم تا تکمیل انجام تمام تعهدات قبلی‌شان، هیچیک از خودروسازان حق ثبت نام جدید برای پیش فروش خودرو نخواهد داشت و با توجه به اینکه هم اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ هزار خودروی ناقص به خاطر کمبود قطعه در انبارها مانده‌اند، منطقی آن است که بر رفع کمبود قطعات این خودروها متمرکز شویم چون که آماده‌کردن این خودروهای ناقص، به مراتب آسان‌تر از افزایش تولید خودرو است.

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، کاهش وابستگی ارزی خودروسازان را یکی از موضوعات دیگر مورد توجه دانست و گفت: صنعت خودروسازی به طور ویژه تحت فشار تحریم‌ها قرار گرفت و خودروسازان برای کاهش وابستگی ارزی‌شان، فراخوان بهره‌مندی از پتانسیل جوانان و شرکت‌های دانش بنیان داده‌اند و تا امروز ۳۸ میلیون دلار در سایپا و ۴۰ میلیون دلار در ایران خودرو صرفه‌جویی ارزی انجام گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خودروسازان موظف شده‌اند اموال مازاد خود را بفروشند و درجهت چابکسازی خود گام بردارند، در جواب به این سؤال که آیا درخواستی برای افزایش قیمت از طرف خودروسازان به این سازمان ارائه شده یا خیر تاکید کرد که تا این لحظه هیچ درخواست اینچنینی از طرف خودروسازان داده نشده است.

موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت روغن موتور/ تخلفات را به ۱۲۴ گزارش کنید

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص افزایش قیمت روغن موتور در بازار هم گفت: متاسفانه در مقطعی، به دلایلی از جمله صفر شدن یارانه مواد اولیه تولید روغن موتور، تولید روغن موتور در کشور به شدت کاهش کرد و تولیدکنندگان عنوان می‌کردند که با چنین قیمت‌هایی، عملاً تولید به صرفه نیست. از سوی دیگر گرانی مواداولیه تولید روغن در بازار هم بی تأثیر نبود و نهایتاً تولیدکنندگان روغن، درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را ارائه دادند و گرچه پیشنهاد آن‌ها برای روغن خودروهای دیزلی و بنزینی به ترتیب بیش از ۶۰ و ۷۰ درصد بود، اما ما این ارقام را پذیرفتیم.

وی با ذکر اینکه هم اکنون هیچ کمبودی در بازار برای تأمین روغن موتور وجود ندارد، تاکید کرد: مصرف‌کنندگان باید توجه داشته باشند که هرگونه پاک کردن قیمت و هک کردن قیمت جدید و یا لیبل قیمتی جدید بر روی قیمت‌های قبلی یک تخلف آشکار است و می‌توانند این موارد را به سامانه رایگان ۱۲۴ گزارش دهند.

تابش همچنین گفت: علاوه بر این موارد، فروش اجباری محصولات دیگر در کنار یک محصول چه از طرف کارخانجات و چه از طرف اصناف یک تخلف محرز است.

ارسال تخلفات «هاوال، سی ۳، کرمان موتور و بسترن» به تعزیرات

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همچنین در جواب به سؤال دیگری مبنی بر برخورد این سازمان با خودروسازان متخلف گفت: ما در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پرونده ۴ خودروساز هاوال، بسترن، سی ۳ و کرمان موتور را به خاطر تخلفات انجام داده به تعزیرات ارسال کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر به تخلفات این خودروسازان رسیدگی شود.

وی همچنین در جواب به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه چطور سازمان حمایت به قیمت ۶۰ میلیون تومانی پراید رضایت داد گفت: ما هیچ وقت به قیمت ۶۰ میلیونی رضایت ندادیم اما همگی شاهد بودند که در کف بازار، اتفاقاتی از جمله تلاش شبکه‌های بروکری و دلالی موجب می‌شود قیمت‌ها به طور کاذب بالا برود؛ به عنوان مثال در یک سایت، گروهی ۳۰۰ نفره به دو بخش تقسیم شده بودند؛ یک گروه ۲۰۰ نفره که تحت عنوان فروشنده خودرو، قیمت‌ها را بالاتر از قیمت بازار آگهی می‌کردند و گروهی ۱۰۰ نفره که تحت عنوان خریدار، درخواست خرید خودرو با قیمتی بالاتر از قیمت بازار داشتند؛ ما وقتی به هریک از این دو گروه تماس می‌گرفتیم و درخواست خرید خودرو یا فروش خودرو را داشتیم، گروه اول می‌گفت خودرواش را همان لحظه فروخته و گروه دوم ادعا می‌کرد همان لحظه خودروی مورد نیازش را خریدهغ این یعنی هیچ خودرویی در عمل وجود نداشت اما قیمت‌ها به صورت کاذب بالا می‌رفت.

تسنیم

قهر قطعه سازان و خودروسازان

خودروسازان موجب افزایش نجومی قیمت‌ها شدند

دلیل اعلام نشدن آمار فروش فوری خودروسازان چیست؟

چرا خودروسازان با وجود بدهی ۳ برابر قیمت جهانی خودرو فروخته‌اند؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar