اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاده است

دوشنبه 29 بهمن 97 ساعت 16:55
اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاده است

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با ذکر اینکه هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ایران نیست گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاده است.

ابوالفضل حجازی در جلسه خبری در خصوص مصوبه اخیر دولت در مورد اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، اظهار داشت: هیأت وزیران ۲ هفته پیش مصوبه‌ای داشت که تا زمانی که زیر ساخت‌های اسقاط موتورسیکلت در کشور فراهم نشود به مدت یک سال اسقاط موتورسیکلت به تعویق بیفتد، این در حالی است که فعلاً این مصوبه از دولت خارج نشده است.

وی گفت: شرایط زیر ساخت اسقاط موتورسیکلت در کشور فراهم نیست و دولت هم به خاطر نبود شرایط اسقاط، مصوبه تعویق اجرای الزام به اسقاط موتورسیکلت سازان را به تصویب رسانده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با ذکر اینکه سازمان محیط زیست در ۲ سال اخیر بواسطه طرح بعضی مصوبات و گزارش‌ها به دولت باعث ترمز توسعه و تولید در صنعتی با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت تولیدی شده است، افزود: در سال اخیر مصوبه‌ای در هیات وزیران به تصویب رسید که خودروسازان وموتورسیکلت سازان در ازای تولید یک دستگاه خودرو و موتور ملزم به اسقاط یک دستگاه فرسوده شدند که با پی گیری خودروسازان از این مصوبه معاف شدند ولی در صنعت موتورسیکلت این اتفاق رخ نداد و الزام اجرای بند ۲ قانون هوای پاک در این موجب گردیده که در ۶ ماه پذشته صنعت موتورسیکلت بابت مصوبه و قانون هوای پاک تعطیل شود.

حجازی همچنین آمار ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران را غیر واقعی و دروغ عنوان کرد و افزود: در تهران کمتر از ۲ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد از این موتورسیکلت‌ها مدل‌های ۹۵ تا ۹۷ و عمدتاً انژکتوری هستند که توسط سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست تأییدیه استاندارد دریافت کرده‌اند.

وی ادعا کرد: آمار موتورسیکلت‌های فرسوده‌ای که این روزها توسط یکی از مسئولان محیط زیست اعلام می‌شود اغلب در پارکینگ‌ها و در روستاها و شهرهای کوچک هستند که وجود آنها هیچ گونه آلایندگی در کشور درپی ندارد.

مخالفتی با اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده نداریم

حجازی با تاکید بر اینکه انجمن موتورسیکلت هیچ مخالفتی با اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور ندارد، یادآوری کرد: در صورتی که زیرساخت‌ها فراهم و مجری اسقاط مشخص و برگه اسقاط موتورسیکلت صادر شود تولیدکنندگان نخستین کسانی هستند که اقدام به خرید برگه اسقاط خواهند کرد در حالی که بر اساس آمار تاکنون حتی یک برگه اسقاط موتورسیکلت صادر نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن موتورسیکلت سازان تاکید کرد: متاسفانه بعضی‌ها در روزهای گذشته به اسم آلایندگی و بازی با افکار عمومی بنا دارند با مخالفت با مصوبه گذشته دولت، صنعت موتورسیکلت را نابود کنند از این رو از دادستان کشور درخواست داریم این موضوع را به طور خاص پی گیری نمایند که در ارائه این گزارشات چه کسی به دنبال از نابود کردن این صنعت است.

به گفته وی، در حال حاضر از ۲۰۰ واحد تولید موتورسیکلت در کشور، فقط ۲۴ واحد باقی مانده است که با ادامه جوسازی‌ها و ارائه اخبار غیر واقعی تا سال آینده چیزی به نام صنعت موتورسیکلت هم نخواهیم داشت.

حجازی در ادامه متوسط قیمت موتورسیکلت در کشور را ۶ تا ۱۸ میلیون اعلام کرد و گفت: در وضعیتی که صنعت موتورسیکلت در ۶ ماه گذشته عملاً متوقف بوده و تولیدکنندگان هیچ افزایش قیمتی را اعمال نکردند تقاضایی در بازار موتورسیکلت وجود ندارند و این امر ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

به گفته وی، تولید هر دستگاه موتورسیکلت، ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار ارزبری دارد درحالی‌که واردات کامل آن بالغ بر ۴۰۰۰ دلار هزینه ارزی را به کشور تحمیل می‌کند. این در حالی است که بعضی‌ها خواستار توقف موتورسیکلت هستند و مدام بر سر راه تولیدکنندگان مانع‌تراشی می‌کنند.

وی در پایان به ارائه راهکاری برای تشویق دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده به دولت پرداخت و یادآوری کرد: پیشنهاد ما به دولت برای ایجاد انگیزه برای دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده اختصاص تسهیلات قرض الحسنه و یا وام‌های ۵ میلیونی با سود ۴ تا ۶ درصد به تولیدکندگان است تا با تقویت توان مالی صاحبان این موتورها، جریان تقاضا برای اسقاط و نوسازی در این صنعت با اقبال همراه شود.

حجازی با ذکر اینکه هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور نیست گفت: چنانچه دولت یک دستگاه متولی معرفی نماید، آمادگی داریم تا تمامی برگه‌های اسقاط موتورسیکلت‌ها را خریداری کنیم چون که ۶ ماه است که هیچ موتورسیکلتی در کشور تولید نشده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar