اصلاح قیمت خودرو‌ها در نهایت به نفع مردم خواهد بود

شنبه 10 آذر 97 ساعت 11:14
اصلاح قیمت خودرو‌ها در نهایت به نفع مردم خواهد بود

خودرو این روزها برخلاف تمام بازارها حرکت می‌کند. در حالی که در طول هفته‌های اخیر قیمت ارز ۸ هزار تومان کاهش یافت و به کانال ۱۱ هزار تومان رسید و از سویی سکه هم کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد، این سؤال پیش می‌آید چرا قیمت خودرو که با افزایش قیمت ارز، جهش یافت، نسبت به کاهش‌های اتفاق افتاده هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و این روزها هم برخلاف رویه دیگر بازارها به طور خود جوش افزایش پیدا می‌کند.

وقتی که قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان و سکه حدود ۶ میلیون تومان رسید، همه از حباب قیمت‌ها صحبت کردند و از مردم خواسته شد که خریدهای هیجانی نداشته باشند، ولی از خردادماه سال جاری حباب قیمت خودرو شروع شده و هنوز ترمز رشد قیمت کشیده نشده است.

در بازار ارز و سکه بانک مرکزی ورود کرد و توانست قیمت‌ها را کنترل کند، بدین جهت در این حوزه دیگر شاهد عطش خرید نیستیم و حالا عرضه و تقاضا هماهنگ شده است ولی وزارت صمت در حوزه خودرو روزه سکوت گرفته و فقط خبر می‌دهد که بزودی بازار و قیمت‌های خودرو اصلاح می‌شود. اما از سال پیش تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان نتوانستند برای اصلاح قیمت‌ها قدم از قدم بردارند. هیچ‌کدام از مدیران نمی‌خواهند مهر گرانی خودرو بر کارنامه کاریشان بخورد بدین جهت، زمان می‌خرند تا ببینند چه اتفاقی برای این صنعت پیش می‌آید و آیا خودروسازان می‌توانند خود چاره اندیشی کنند. این معطلی موجب شده مردم بلاتکلیف در خرید خودرو شوند و در این بین فروشندگان خودرو روزانه بر قیمت‌های خود می‌افزایند و یا در برابر افزایش تقاضاها از نبود خودرو صحبت می‌کنند.

پیش بینی نمایشگاه‌داران خودرو هم این است که روند افزایشی قیمت خودرو متوقف نخواهد شد و اگر کسی اکنون زمان خرید را از دست بدهد دیگر امکان خرید خودرو را نخواهد داشت. این گفته‌ها موجب می‌شود کسانی‌که به خودرو نیاز ندارند هم برای خرید آستین بالا بزنند. در ادامه گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا نمی‌کند و آیا قیمت‌های فعلی خودرو حباب دارد؟

قیمت خودروها در بازار به قیمت واقعی نزدیک است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص اینکه چرا قیمت خودرو از کاهش ارز و سکه پیروی نمی‌کند و همچنان رشد قیمت دارد گفت: کاهش قیمت ارز بر قیمت خودروهای خارجی اثر گذاشته و موجب شده تا اندازه‌ای قیمت آنها کاهش پیدا کند اما در خصوص خودروهای داخلی چنین اتفاقی نیفتاده است. دلیل این موضوع هم این است که قیمت خودروها در بازار به قیمت واقعی آن نزدیک است چون علتی برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد. وی ادامه داد: خودروهای بازار بر اساس ارز نیما قیمت گذاری شده است. اگر ارز نیما کاهش پیدا کند، قیمت خودروها در بازار روند نزولی به خود می‌گیرد چون در مقطع فعلی که قیمت ارز نیما ثابت است نباید انتظار کاهش قیمت را داشت. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در جواب به این پرسش که قیمت خودروها در بازار حباب دارد، گفت: هر کالایی بر اساس ارزش ماهیتی آن قیمت گذاری می‌شود. وقتی چنین رویه‌ای دنبال شود دیگر خبری از حباب نیست. قیمت خودروهای کارخانه با توجه به ارز ۳۸۰۰ تومان است ولی قیمت خودرو در بازار آزاد بر پایه ارز ۹ هزار تومان (سامانه نیما) است، لذا حبابی وجود ندارد.

اختلاف ۶ میلیون تومانی با بازار

او یادآوری کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته قیمت خودروها با توجه به میزان ارزبری که دارند باید میان ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد. این درصد با در نظر گرفتن ارز ۹ هزار تومانی است. با درصد ذکر شده که همان آزادسازی قیمت‌ها است، قیمت خودرو در بازار هم کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال خودروی ۲۰۶ صندوقدار که در کارخانه ۴۲ میلیون تومان است با افزایش قیمت مواد اولیه، ارز، قطعه و با توجه به درصد داخلی‌سازی باید ۶۰ درصد افزایش پیدا کند که بر اساس این محاسبه قیمت خودرو به حدود ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. حال قیمت این خودرو در بازار میان ۷۲ تا ۷۳ میلیون تومان است. لذا اصلاح قیمت‌ها در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

۹۵ درصد مردم برای مصرف شخصی خودرو نمی‌خرند

نجفی منش با ذکر اینکه در طول ماه‌های گذشته ۹۵ درصد کسانی که خودرو خریداری کردند، برای استفاده شخصی نبوده و فقط با هدف کسب سود بوده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته بخش اعظم مردم که در سایت خودروسازان ثبت نام کردند بیش از یک هفته خودرو را نگه نداشتند. وی گفت: به نظر می‌رسد با شفاف شدن مقوله آزادسازی قیمت خودرو و نفع آن برای مردم و تولیدکنندگان، تصمیم سازان با اصلاح قیمت خودرو موافقت کنند. وی با اشاره به اینکه اگر اصلاح قیمت خودرو اتفاق نیفتد شرایط بازار با وضعیت بدتری مواجه خواهد شد، متذکر شد: در طول چند وقت گذشته شرایط ۷۰ قطعه ساز پایش و بر اساس آن معلوم شد که آنها ۳۷ درصد تعدیل نیرو داشتند. وضعیت تولیدکنندگان خودرو و قطعه به هیچ عنوان خوب نیست و وزارت صنعت باید هر چه زودتر نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام کند.

بزودی قیمت خودروها کاهش پیدا می‌کند

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص شرایط بازار خودرو و روندی که قیمت خودرو دارد، گفت: عقیده دارم که بزودی قیمت خودروها در بازار کاهش پیدا می‌کند. قرار بود روز پنجشنبه وزارت صمت تصمیم خود را در خصوص قیمت‌ها عنوان کند ولی به تعویق افتاد. وی افزود: با تعیین قیمت‌های جدید به طور قطع روند قیمتی در بازار کاهشی خواهد بود و از طرفی واسطه گری در بازار از بین خواهد رفت. مؤتمنی تصریح کرد: از مردم می‌خواهم تا تعیین قیمت‌ها از طرف وزارت صمت خرید خودرو را متوقف کنند. احتمال دارد با خرید عجله‌ای مردم متضرر شوند.

حباب بازار خودرو بیش از ۲۰ درصد است

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن همگن قطعه سازان خودرو در مورد اینکه قیمت خودرو چرا از قیمت ارز تبعیت نمی‌کند و به سمت کاهش نمی‌رود، گفت: قیمت خودرو و حتی قطعات آن با ارز آزاد محاسبه نمی‌شود که کاهش قیمت ارز در بازار آزاد بتواند روی قیمت خودرو اثر بگذارد. وی ادامه داد: هم اکنون نرخ فروش خودرو با بازار ارز آزاد ارتباط مستقیم ندارد. بدین جهت نباید منتظر کاهش قیمت خودرو با چنین وضعیتی بود. هم اکنون فروش خودرو در بازار آزاد افزایش پیدا کرده، تولید خودرو در حال توقف است که موجب کاهش عرضه می‌شود و از سویی تقاضای واقعی هم تغییری نکرده و فقط تقاضای کاذب است که به دلیل سود بردن در حال افزایش است. با وضعیت بوجود آمده امیدواریم سیاستگذاران با سرعت بیشتری شرایط بازار خودرو را معلوم کنند. دبیر انجمن همگن قطعه سازان خودرو گفت: رکود و وضعیت بد تولید خودرو زمانی حل می‌شود که قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شود و قیمت‌ها بر اساس بازار یعنی عرضه و تقاضا باشد. وی با ذکر اینکه اگر قیمت کارخانه‌ای خودروها آزاد شود، بدون تردید قیمت‌ها در بازار می‌شکند، تأکید کرد: قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار برای رفاه مردم و ادامه تولید خودرو است. اکنون تولیدکنندگان خودرو و قطعه در وضعیت بحرانی و فلاکت هستند.

محبی نژاد تأکید کرد: با آزادسازی قیمت خودرو و استفاده تولیدکنندگان خودرو از ارز نیما، بیش از ۲۰ درصد حبابی که در بازار آزاد خودرو وجود دارد می‌ترکد و این عمل از تقاضاهای کاذب بازار می‌کاهد و به طور قطع بازار خودرو ساماندهی می‌شود. هم اکنون فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است.

وزارت صمت پاسخگو نیست

چند ماهی است که همه فعالان صنعت خودرو از آزادسازی و اصلاح قیمت خودرو صحبت می‌کنند ولی وزارت صمت جوابی برای این روزهای مردم ندارد و با ان‌شاءالله سؤال‌های خودرویی را به پایان می‌رساند. رضا رحمانی وزیر صمت هم در آخرین اظهاراتش در هیأت دولت گفته است:تعیین قیمت جدید برای خودروهای مشمول قیمت گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است.

هم اکنون سازمان حمایت در حال انجام بررسی‌های لازم بر اساس اسناد و مدارک خودروسازان است و در این خصوص ان‌شاءالله نظر خواهد داد. من در پی ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های گوناگون از جمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه سازان و قراردادهای پیش فروش هستم.  با توجه به اینکه عنوان شده در خودروهایی که درصد داخلی سازی بیشتر است ۶۰ درصد افزایش قیمت معقول است و در خودروهایی که به واردات متکی است افزایش تا ۸۰ درصد معقول می‌باشد، قیمت بعضی  خودروها را محاسبه کردیم که در جدول پیش رو می‌آید.

ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar