اظهارنظر رضا رحمانی در خصوص قیمت خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
اظهارنظر رضا رحمانی در خصوص قیمت خودرو

نشست رأی اعتماد به گزینه دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در وضعیتی امروز برگزار می‌شود که وی روز پیش در اظهارنظری کوتاه، برنامه کلی خود را در خصوص قیمت خودرو اعلام کرد. آن‌طور که رضا رحمانی عنوان کرده، «برنامه اساسی برای متعادل کردن قیمت خودروهای داخلی، افزایش تیراژ و داخلی‌سازی است.»

اگرچه احتمال دارد وی در نشست امروز مجلس، جزئیات بیشتری از برنامه‌هایش در حوزه خودرو عنوان کند، با این حال اگر همین اظهارنظر کوتاه را در حال حاضر ملاک قرار دهیم، ایجاد تعادل قیمتی در بازار خودرو با چالش‌های بزرگی رو به رو است. اینکه بالا بردن تیراژ و افزایش داخلی‌سازی، به کاهش قیمت می‌انجامد، حرف درستی است، با این حال با توجه به تحریم‌های موجود و قطع ارتباط خودروسازی ایران با بزرگان این صنعت، رشد تولید و داخلی‌سازی، سهل نخواهد بود. آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد تیراژ خودروهای داخلی در روند نزولی قرار گرفته و این موضوع ریشه در تحریم و محدودیت دسترسی زنجیره خودروسازی کشور به قطعات و مواد اولیه خارجی دارد.

این محدودیت، اجازه تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروسازان را از خارج نمی‌دهد و بنابراین تیراژ رو به نزول رفته و ممکن است شیب کاهش تولید در آینده بیشتر هم بشود. در چنین وضعیتی هرچند افزایش داخلی سازی می‌تواند ضامن تولید باشد، با این حال بالا بردن ساخت داخل قطعات، اولاً نیاز به فناوری دارد و ثانیاً نقدینگی بالایی می‌طلبد. این در حالی است که ازسرگیری تحریم علیه خودروسازی و وجود مشکلات نقدینگی در زنجیره خودروسازی، مسیر دستیابی به فناوری ساخت بعضی از قطعات و همچنین تأمین مالی را ناهموار کرده است. در چنین وضعیتی، خودروسازان و قطعه‌سازان عقیده دارند که آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند کمک بزرگی به افزایش یا حداقل حفظ تیراژ و رشد داخلی‌سازی بکند، اگرچه وزیر پیشنهادی صنعت هنوز اظهارنظری در این خصوص نکرده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar