افت و خیز تولید سایپا و ایران خودرو در سال ۹۷

سه شنبه 14 اسفند 97 ساعت 12:39
افت و خیز تولید سایپا و ایران خودرو در سال 97

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از کاهش ۴۰.۹ درصدی تولید ایران خودرو و کاهش ۳۷ درصدی تولید شرکت سایپا از شروع امسال تا پایان بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

بررسی آمارهای ذکر شده حاکی از تولید ۳۸۶ هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو توسط شرکت صنعتی ایران خودرو از شروع امسال تا پایان بهمن ماه است که در مقایسه با تولید ۶۵۳ هزار و ۵۹۳ دستگاه در مدت مشابه پارسال، کاهش ۴۰.۹ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت تولید سواری در شرکت ایران خودرو با کاهش ۴۱.۳ درصدی، تولید وانت با کاهش ۲۵.۵ درصدی، تولید مینی بوس، میدل بأس و اتوبوس با کاهش ۲۵.۶ درصدی، اما تولید ون با افزایش ۵۴.۲ درصدی و تولید کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۱۴۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال رو به رو شد.

تا پایان بهمن ماه، ۳۷۶ هزار و ۹۲۹ دستگاه سواری، هفت هزار و ۷۵۲ دستگاه وانت، ۵۱۸ دستگاه ون، ۱۷۷ دستگاه مینی بوس، میدل بأس و اتوبوس و یک هزار و ۱۴۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در ایران خودرو تولید شد.

این گزارش می‌افزاید: در بهمن ماه امسال هم ۲۷ هزار و ۵۴۳ دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید شد که شامل ۲۶ هزار و ۹۵۱ دستگاه سواری و ۵۹۲ دستگاه وانت بوده است.

در این ماه هیچ ون، مینی بوس، میدل بأس، کامیونت، کامیون و کشنده‌ای از طرف این شرکت تولید نشد.

آمار تولید بهمن ماه ایران خودرو در مقایسه با بهمن ماه پارسال کاهش ۵۷.۵ درصدی نشان می‌دهد.

شرکت صنعتی ایران خودرو از شروع امسال تا پایان دی ماه ۳۵۸ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو تولید کرده بود که نسبت به پارسال ۳۹ درصد کاهش داشت.

عدد صفر مقابل تولید مینی بوس، میدل بأس و اتوبوس در سایپا

همچنین برپایه آمارهای منتشره وزارت صنعت، از شروع امسال تا پایان بهمن ماه ۳۸۱ هزار و ۸۵ دستگاه خودرو در شرکت سایپا تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که شرکت سایپا در ۱۱ ماهه پارسال ۶۰۵ هزار و ۳۴۸ دستگاه خودرو تولید کرده بود.

در مدت ذکر شده ۳۴۷ هزار و ۶۶۸ دستگاه سواری، ۳۰ هزار و ۲۳۱ دستگاه وانت و سه هزار و ۱۲۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در شرکت سایپا تولید شد که به ترتیب ۳۷.۷ درصد، ۳۰.۲ درصد و ۲۳.۲ درصد کاهش داشته است.

در این مدت همچنین ۵۹ دستگاه ون تولید شد، در حالی که در ۱۱ ماهه پارسال تولید این خودرو صفر بوده است.

از آغاز امسال تا پایان بهمن ماه هیچ مینی بوس، میدل بأس یا اتوبوسی در شرکت سایپا تولید نشد.

تولید ۲۸ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودرو در بهمن ماه ۹۷ از جمله دیگر آمار قابل اشاره است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۷.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بهمن ماه امسال ۲۵ هزار و ۳۷۴ دستگاه سواری، ۲ هزار و ۷۹۲ دستگاه وانت، پنج دستگاه ون و ۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در شرکت صنعتی سایپا تولید شد، ولی هیچ مینی بوس، میدل بأس و اتوبوسی تولید نشد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar