افزایش دوباره تعرفه هیبریدی‌ها

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
افزایش دوباره تعرفه هیبریدی‌ها

در حالی که بعد از افزایش ۱۱ برابری تعرفه خودروهای هیبریدی، دولت تصمیم گرفت تعرفه این خودروها را اندکی کاهش دهد، در حال حاضر واردکنندگان در گمرکات با افزایش دوباره ۱۰ درصدی تعرفه رو به رو شده‌اند.

داستان تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گویا تمامی ندارد. یک بار تعرفه یازده برابر می‌شود و بار دیگر دولت عقب می‌نشیند و کمی تعرفه را کاهش می‌دهد. ولی در حال حاضر مجدداً بر پایه بخشنامه‌ای که اخیراً به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است، واردکنندگان خودروهای هیبریدی مانند خودروهای بنزینی، علاوه بر تعرفه ابلاغی در کتاب تعرفه‌های گمرک، باید ۱۰ درصد ارزش گمرکی را نیز بر پایه قانون بودجه سال ۹۷ به دولت پرداخت کنند.

به این ترتیب، خودروهای هیبریدی که متناسب به حجم موتور خود باید با تعرفه ۲۵ درصدی وارد ایران می‌شدند، اکنون باید عملاً تعرفه ۳۵ درصدی بپردازند. در بخشنامه گمرک آمده است: پیرو استعلام انجام گرفته از سازمان برنامه و بودجه در مورد تسری عوارض ۱۰ درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین سوز به خودروهای هیبریدی، مسئله بند ۷ دستورالعمل ۲۸ اسفند، با عنایت به اینکه خودروهای هیبریدی موجود در بازار کشور از نظر نوع سوخت مورد استفاده بنزین سوز می‌باشند، چون مشمول اخذ عوارض ۱۰ درصدی ارزش گمرکی خودروها طی ردیف درامدی ۱۶۰۱۸۱ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور می‌باشند.

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که مسئولان ارشد دولت بعد از انتقادات کارشناسان و افکار عمومی قول داده بودند که تعرفه این خودروها کاهش پیدا کند؛ ولی با سیاست تازه دولت، کاهش نسبی تعرفه هیبریدی‌ها عملاً بی‌اثر شده و این خودروها تقریباً مجدد به همان تعرفه نجومی اواخر سال پیش که موجب انتقادات وسیع از دولت شد، بازگشته است.

رضا عباسی، کارشناس صنعت خودرو در این مورد گفت: به نظر می‌رسد در بعضی تصمیمات دولتی، مبنای کارشناسی لحاظ نمی‌شود. وقتی سال قبل تعرفه هیبریدی‌ها از ۴ درصد به ۴۵ درصد رسید و بسیار مورد اعتراض واقع شد، وزارت صنعت بعد از هفته‌ها بررسی و دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای کاهش تعرفه، نهایتاً ۲۰ درصد تعرفه را کاهش داد. اگرچه این رقم از انتظار افکار عمومی پایین‌تر بود؛ ولی باز این امیدواری به وجود آمد که شاهد تاثیری مثبت در بازار خودروهای هیبریدی باشیم. حالا اما هنوز جوهر تصمیم ابلاغی قبلی خشک نشده که خبر آمده جای دیگری از دولت (سازمان برنامه و بودجه) تصمیم گرفته خودروهای هیبریدی، ۱۰ درصد تعرفه بیشتر بپردازند.

وی با اشاره به اینکه با تصمیم تازه، عملاً اثر کاهش تعرفه در بازار از میان می‌رود، گفت: طبیعی است که وقتی تعرفه‌ها را ۲۰ درصد کاهش دهیم و بعد از آن به بهانه دیگری، مجدد آن را ۱۰ درصد افزایش می‌دهیم، این پاسخ را به افکار عمومی می‌دهیم که دولت قصد کاهش تعرفه را ندارد و همان تعرفه‌های زیاد و قیمت بالای خودروهای هیبریدی در بازار مد نظر دولت است.

این کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از رویکرد دولت در مساله خودروهای هیبریدی، یادآوری کرد: در حال حاضر با بخشنامه جدید دولت، افکار عمومی نوعی فریب را در این رفتار مشاهده می‌کند؛ به این معنا که وقتی دولت با انتقاد رو به رو می‌شود اعلام می‌کند که به میزان مشخصی از تعرفه‌ها کم خواهد کرد، ولی در واقعیت، وقتی آبها از آسیاب افتاد، تقریباً به همان اندازه باز هم تعرفه را زیاد می‌کند. این طبعاً مورد پسند مردم نیست. دولت می‌تواند اعلام کند به علت‌های خاصی، ترجیح می‌دهد برای خودروهای هیبریدی تعرفه بالا وضع کند؛ ولی خوب نیست تعرفه را بطور اسمی کم کند؛ ولی رسماً تدابیری اتخاذ کند که این کاهش بی‌اثر شود.

عباسی با تصریح بر اینکه مردم برای نهادها و بخش‌های گوناگون دولت تفکیک قائل نیستند، گفت: برای مردم فرقی ندارد که این بخش از تعرفه بر اثر تصمیم وزارت صنعت اخذ می‌شود و بخش دیگر بر پایه ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه. مردم کلیت تعرفه را می‌بینند و دولت به معنای کلی آن را مسئول می‌دانند. پس به نظر می‌رسد مسئولان ارشد دولت، برای حفاظت از سرمایه اجتماعی و جلوگیری از آسیب به اعتبار دولت، بهتر است خودشان در مقابل این نوع تصمیم‌گیری‌های هزینه‌ساز بایستند.

افزایش مدوباره تعرفه خودروهای هیبریدی از طرف دولت در حالی است که به زودی طرح ساماندهی بازار خودرو به صحن علنی مجلس خواهد آمد. طرحی که در صورت تصویب، نه تنها تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به همان ۴ درصد قدیم بازمی‌گرداند، که موجب کاهش قابل توجه در تعرفه خودروهای بنزینی هم خواهد شد. در این بین اگرچه از هفته‌های پیش لابی‌ها و رایزنی‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از تصویب این طرح در مجلس به راه افتاده؛ ولی به نظر می‌رسد، تصمیماتی از جنس

افزایش جدید ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی، می‌تواند طراحان طرح ساماندهی خودرو در مجلس را برای پیگیری این طرح مصمم‌تر کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "افزایش دوباره تعرفه هیبریدی‌ها"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

کاش خود خدا به فریادمون برسه

محمد
مهمان

چند روز پیش یه پست دیدم قیمت ماشین تو سال ۹۰ سمند ۱۶ میلیون بود الان ۳۳ میلیون ر عرض ۶ ۷ سال انقدر اوضاع بد شده سال پیش جک اس ۵ ۹۰ میلیون بود الان شده ۱۱۵ میلیون به کجا داریم میریم

M.k
مهمان

واقعا وحشتناکه نمیدونیم چی به سرمون میاد
این همه گرونی
دلمون به چی خوشه
نه تفریح
نه امکانات
نه رفاه
نه اینده
نه امید
شب میخوابیم صبح بیدار میشیم میبینیم همه چی چند برابر شده درحالی که درامدمون بهتر که نشده هیچ کمتر هم شده
فقط خدا به دادمون برسه

محمد
مهمان

چه خبر شده فکر کنم تو دنیا مقام اول گرون کردن بی حد ومرز را داریم به خدا خسته شدیم