افزایش قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی لوازم یدکی خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
افزایش قیمت 150 تا 300 درصدی لوازم یدکی خودرو

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از اینکه نظارت جدی در خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد، گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو از ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد در خودروهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است.

علیرضا نیک آیین، با اشاره به اینکه قیمت قطعات یدکی از ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد در خودروهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب هم در سطح بازار افزایش پیدا کرده است این درحالی است که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده برگشت کند اما متأسفانه در بازار به روش های گوناگون مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری می‌کنند، افزود: به عنوان نمونه زمانی که کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب می‌کند از همان ساعات اول متوجه تقلبی بودن قطعه نمی‌شود ولی پس از طول یک مسیر باز مشاهده می‌کند که ماشین خراب بوده و آن را به تعمیرگاه برمی‌گرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ها زیاد شود و شکایات ما هر روز بیشتر از گذشته است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از اینکه نظارت جدی در خرید و فروش قطعات خودرو در بازار وجود ندارد تصریح کرد: هر فردی بنا به صلاحدید خود قطعات متفرقه را به نام قطعات اصلی وارد ایران می‌کند و در این میان کسی از آنها نمی‌پرسد آیا این قطعات استاندارد لازم را دارد یا خیر.

وی به چالش تأمین قطعات خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: این خودروها در حمل و نقل استفاده می‌شوند که متأسفانه با رشد فوق‌العاده قطعات یدکی مواجه شده اند. در خودروهای وارداتی هم حجم افزایش قیمت قطعات خیلی بالاست به شیوه ای که به نظر می‌رسد اگر تصمیمی برای این موضوع گرفته نشود در آینده بازار با بحران کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی مواجه است.

هر چراغ مزدا ۳ " ۹ میلیون تومان" قیمت خورد

نیک آیین اضافه کرد: برای نمونه مزدا ۳ که فروش آن طول این روزها حرف و حدیث‌های گوناگونی به همراه داشته است، افزایش قیمت قطعات یدکی را هر روز رقم می زند به طوری که هر چراغ مزدا ۳ امروز ۹ میلیون تومان قیمت خورده و کمپرسور کولر آن هم اصلا در بازار قیمت ندارد.

وی به قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: در بخش خودروهای داخلی هم حدودا ۴۵ تا ۵۰ درصد قیمت قطعات یدکی گران شده است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از قراردادهای سوری پروه های خودروساز داخلی با خارجی‌ها اظهار کرد: اروپایی‌ها تنها آمدند خودروهای خود را وارد بازار ایران کردند و بدون هیچ پشتیبانی بازار را ترک کردند درحالی که ما باید گارانتی ۱۰ ساله را برای آنها اعمال می‌کردیم. امروز وقتی قطعه‌ای در بازار کمبود پیدا می‌کند به طور حتم قیمت آن هم رشد قابل توجهی دارد. چون مکانیک باید تاوان فروش قطعات تقلبی و حتی گران را در بازار بدهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar