افزایش قیمت ۹.۶ درصدی تایر ایرانی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
افزایش قیمت 9.6 درصدی تایر ایرانی

با مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، قیمت تایرهای تولید داخل به میزان ۹.۶درصد افزایش یافت.

این مجوز درحالی صادر شده است که تایرسازان داخلی در ۴سال اخیر محصولات خود را بدون افزایش قیمت به بازار عرضه کرده‌اند. دکتر محمدرضاگنجی، رئیس انجمن صنعت تایر با تاکید بر این که این مصوبه به‌ زودی به ‌طور رسمی به تولیدکنندگان تایر ابلاغ خواهد شد، گفت: تولیدکنندگان این صنعت از سال ۹۳ تاکنون افزایش قیمتی را اعمال نکرده‌اند و همچنان محصولات خود را با قیمت ۴سال پیش عرضه می‌کنند. رئیس انجمن صنعت تایر در حالی از افزایش قیمت‌ها به دست تولیدکنندگان پس از ابلاغ مصوبه خبر داد که گفته می‌شود یکی از کمپانی ‌ها به‌ عنوان اولین کمپانی، سبد محصولات خود را با ۹.۶درصد افزایش قیمت در اواخر هفته پیش به بازار عرضه کرده است. مدیرعامل این گروه که مجوز افزایش ۹.۶درصدی قیمت لاستیک را در راهروهای مجلس از وزیر صنعت‌، معدن‌وتجارت گرفته بود، ‌سرانجام با افزایش قیمت محصولات خود، ‌انجمن صنعت تایر را درعمل انجام‌ شده قرار داد تا مسئولان این انجمن به‌ طوررسمی افزایش قیمت محصولات تولید داخل را رسانه‌ای کنند. البته محمدرضا گنجی با تصریح  بر اینکه تولیدکنندگان تایر تازمانی‌که مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را در اختیار نداشته باشند، اقدامی برای افزایش قیمت نخواهند کرد،‌ فقط بر موافقت سازمان حمایت تصریح کرده است. تصریحی که گویا حکایت از بی‌خبری مسئولان انجمن صنعت ‌تایر از سیاست‌ها و سبدهای فروشی اعلام‌ شده از طرف تایرسازان دارد. از طرف دیگر و در وضعیتی که هنوز افزایش قیمت‌ها به دست تمام تولیدکنندگان اعمال نشده است، بررسی بازار منتهی به ششم ‌تیرماه حکایت از رکوردزنی قیمت تایر ۲۴_ ۱۲۰۰ (بایاس) در بازار دارد. بهای این سایز خاص از تایر در بازار همکاربه‌همکار با قیمتی نجومی گزارش شده است. تایر ۲۴_ ۱۲۰۰ (بایاس) با برند دنا با قیمت هر جفت ۲۵میلیون‌ریال به فروش می‌رسد و همین محصول با برند شرکت صنعتی بارز در بازار ۲۲میلیون‌و۵۰۰هزار ریال فروخته می‌شود. لاستیک پیروزی هم تایر خود را هرجفت ۲۰میلیون‌و۷۰۰هزار ریال می‌فروشد. محصول ایران‌تایر نیز در میان عمده‌ فروشان به ازای هرجفت ۲۰میلیون ریال مبادله می‌شود.

هنوز معلوم نیست دلیل این افزایش قیمت،‌ زمزمه‌های افزایش ۹.۶درصدی لاستیک‌های تولید داخل است که یکی از گروه ها پیشاپیش در سبد اعلامی خود اعمال کرده است یا توزیع محدود این کالای خاص در بازار؟

از سوی دیگر فعالان بازار با تکیه ‌بر وضعیت ایجاد شده برای واردات مواداولیه تولید تایر این احتمال را می‌دهند که تا چند ماه آتی تایرهای رینگ ۱۴،۱۳و ۱۵نیز در بازار کمیاب یا با افزایش قیمت مانند ۲۴_ ۱۲۰۰ (بایاس) روبرو شوند. از سویی شنیده‌ها حکایت از رایزنی تولیدکنندگان داخلی برای محدود یا ممنوع کردن واردات تایر در این سه سایز دارد. اقدامی که می‌تواند منجر به افزایش قیمت این کالا برای مصرف‌کننده و بالا بردن هزینه نهایی شود.

منبع: اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar