امکان التهاب مجدد در بازار خودرو!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
امکان التهاب مجدد در بازار خودرو!

اوایل سال جاری بازار خودرو بعد از افزایش نرخ ارز و علی الخصوص دلار دچار نوسانات بسیاری شد. بالا رفتن نرخ دلار نه تنها بر قیمت خودرو های داخلی تاثیر گذار بود بلکه خودرو های خارجی و وارداتی را هم درگیر کرد. چنانکه مجلس هم برای بازگرداندن آرامش به بازار خودرویی که تحت تاثیر مشکلات گوناگون دچار التهاب شده بود ورود کرد و طرح ساماندهی بازار را با یک فوریت در دستور کار خود قرار داد. قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان هم همچنان چشم انتظار تعیین قیمت های شورای رقابت مدام بالا و پایین می شد تا شورای رقابت هم مجوز افزایش قیمت ها را برای خودروسازان داخلی صادر کرد.

هرچند به نظر می رسد کمی بازار خودرو طبق گفته منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به آرامش نسبی رسیده است و رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو هم قول می دهد تا التهاب بازار خودرو های وارداتی با عرضه و تسهیل آزادسازی خودروهای در گمرک مانده، افزون بر تنظیم بازار خودروهای خارجی قیمت های کاذب در این حوزه هم تا میزانی تعدیل شود ولی چیزی که امروز شاهد آن هستیم این است که بالا رفتن نرخ ارز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است و نه تن‌ها ثبات پیدا نمی کند بلکه بازار های دیگر را هم نیز تحت الشعاع قرار داده او ممکن است این آرامش نسبی آتش زیر خاکستری باشد که ناگهان شعله ور شود. خبر هایی که از احتکار خودرو های داخلی و حتی وارداتی به گوش می رسد هم این احتمال را بیشتر می کند.

در همین خصوص شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو می گوید: «اگر روند ناپایدار ارز ادامه پیدا کند، موجب ضرر و زیان زیادی به صنعت خودرو ایران می شود. ممکن است این روند موجب شود تا تولید خودرو را غیر اقتصادی و یا حتی متوقف کند.»

او ادامه می دهد: «دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد، یکی بحث تامین ارز است و دیگری بحث قیمت آن. با توجه به وجود مشکلاتی که پیش آمده در بحث تامین ارز، ممکن است تمامی سازندگان و تامین کنندگان قطعات خودرو نتوانند از ارز مبادله ای یا ارز بازار ثانویه در زمان مقرر استفاده کنند، این موضوع هم باعث توقف تولید یا تاخیر در روند تولید خودرو می شود و هم بر روی قیمت ها و هم بر روی عملکرد خودروسازان و قطعه سازان هم تاثیر می گذارد و ضرر و زیان زیادی را به این شرکت ها وارد می کند.»

این کارشناس صنعت خودرو در باره آتش زیر خاکستر و امکان التهاب مجدد در بازار خودرو با توجه به مشکلات بزرگ خودروسازان و قطعه سازان عنوان می کند: «اگر مشکلات صنعتگران خودروسازی و قطعه سازی حل نشود حتما التهاب بازار بیشتر خواهد شد. باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که بحث تامین خودرو یک زمان دوسه ماهه را از خارج کشور نیاز دارد یعنی از زمانی که ثبت سفارش انجام می شود تا زمانی که آن قطعه در داخل آن شرکت یا کارخانه استفاده می شود حداقل دو الی سه ماه زمان می برد. اگر امروز ثبت سفارش و خریدی انجام نشود تاثیرات آن را در دو سه ماهه آینده خواهیم دید و این موضوع شرایط را به مرور زمان بدتر و بدتر خواهد کرد.»

او می افزاید: «چیزی که امروز در تامین قطعات ساخت خودرو شاهد آن هستیم ناشی از اختلالی است که ممکن است یک الی دو ماه پیش رخ داده باشد و باعث شده است تا تعدادی از شرکت های قطعه سازی تعطیل شوند یا نحوه تولیدشان کاهش یابد.»

آزادی در آخر یاد آوری می کند «تمامی این مشکلات سلسله وار صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که ارز قطعه سازان برای واردات مواد اولیه تامین نشود و تولید قطعات کاهش یابد یا متوقف شود و از طرفی وردات قطعات هم نیز به مشکل بر بخورد بر صنعت خودروسازی کشور اثر گذار است و موجب می شود تا عرضه در بازار کم شود. به همان نسبت که عرضه کاهش یابد قیمت ها هم افزایش می یابد و از طرفی دیگر افزایش نرخ ارز هم بر مشکلات می افزاید. اگر خودرو ها را با قیمت های قبلی بخواهیم به بازار عرضه کنیم خودروسازان و قطعه سازان ضرر و زیان هنگفتی را متحمل خواهند شد و استمرار این موضوع موجب ورشکستگی آن ها خواهد شد پس افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است.»

چیزی که خیلی شفاف است این است که دشواری های صنعت خودرو با نوسانات شدید نرخ ارزی و تصمیمات شتاب زده از سویی دیگر پیش از اعمال تحریم های آمریکا بر این صنعت، کار خود را کرده است و ضربه کاری را به این صنعت و صنعتگران آن زده است و اگر شرایط اقتصادی ایران به ثبات نسبی نرسد ممکن است به زودی صنعت ایران مجبور شود فاتحه یکی از بزرگ ترین صنایع خود یعنی خودرو را بخواند. کاش پیش از آن که دیر شود مسئولان اقتصادی کشور چاره ای برای این صنعت پیدا کنند نه پس از نابودی اش.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar