انتقاد پلیس راهور در مورد اخذ عوارض ورود به طرح زوج و فرد

یکشنبه 25 فروردین 98 ساعت 15:28
انتقاد پلیس راهور در مورد اخذ عوارض ورود به طرح زوج و فرد

«مالک محترم خودروی ... شما در تاریخ...بدون پرداخت عوارض مربوطه وارد محدوده طرح شده‌اید و این عوارض به حساب بدهی شما در شهرداری منظور شد» شاید این پیامک در ماه‌های گذشته برای خیلی از شهروندان ارسال شده باشد و تصور شود که این پیامک مربوط به جرائم رانندگی و پلیس راهور است.

در ماه‌های گذشته خیلی از شهروندان تهرانی این پیامک را دریافت کرده‌اند و بعضی از آنها با تعجب از دریافت این پیامک پیش خود گفته‌اند، من که از فلان بزگرراه عبور نکرده‌ام... من که جریمه نشده یا تمام جرائم راهنمایی و رانندگی را پرداخته‌ام...

گفته می‌شود به استناد تبصره ۶ ماده ۴۲ از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده مبنای محاسبه مبلغ عوارض سالیانه خودروهای سواری تولید داخل، قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی است که همه ساله بر اساس آخرین مدل خودروها توسط سازمان امور مالیاتی کشور به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود، به استناد بند (و) ماده (۴۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض سالیانه پس از موعد مقرر به ازای هر ماه تأخیر باعث تعلق جریمه‌ای معادل ۲ درصد می‌شود.

چندی پیش سازمان حمل و نقل و ترافیک هم در خصوص پیامک‌های ارسالی به شهروندان با موضوع بدهی طرح ترافیک اطلاعیه‌ای صادر کرد با این عنوان که به اطلاع عموم شهروندان گرامی می‌رساند، در چند روز اخیر پیامک‌هایی برای صاحبان بعضی خودروها ارسال شده است که از بدهکار بودن خودرو بابت عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج یا فرد خبر می‌دهد.

شهروندان مطلع هستند که در سال ۱۳۹۷ در صورت رفت و آمد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی، عوارض پرداخت نشده طرح ترافیک هم به حساب بدهکاری خودرو ثبت می‌شود. البته دریافت این پیامک در این مرحله جنبه اطلاع رسانی داشته است و به معنی قطعی بودن بدهی یا جریمه خودرو نیست.

تمام دارندگان خودروها می‌توانند با شماره گیری #۳*۳*۱۳۷* و اعلام شماره پلاک خودرو، از میزان بدهی احتمالی آن بابت عوارض طرح ترافیک مطلع شوند.

همچنین از دارندگان خودروهای بدهکار دعوت می‌کنیم پس از ثبت نام در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی my.tehran.ir با شارژ و افزایش اعتبار خود نسبت به تسویه بدهی خودرو مربوطه اقدام کنند و چنانچه به هر علتی تصور می‌کنند اشتباهی رخ داده است، درخواست خود را در بخش «پشتیبانی» سامانه تهران من به ثبت برسانند تا در اسرع وقت برای بررسی دوباره و بازنگری اقدام شود. شهروندانی که نیاز به توضیحات بیشتر در این مورد دارند هم می‌توانند با شماره ۱۳۷ داخلی ۵ تماس بگیرند و سؤالات خود را با کارشناسان مربوطه مطرح کنند.

این در حالی است که محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم اعلام کرده بود بر اساس مصوبه شورای شهر اگر خودرویی در روز مخالف پلاک خود، وارد محدوده زوج و فرد شود مالک آن باید عوارض پرداخت کند چرا که در ماده ۸ مصوبه شورا یاد شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند. بر این اساس اگر شهروندی با خودرو خود در محدوده طرح ترافیک یا در محدوده زوج و فرد (مخالف روز پلاک خود) رفت و آمد کند، باید عوارض آن را بپردازد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در خصوص پرداخت عوارض زوج و فرد در گفت و گو با خبرنگاران دریافت عوارض از این محدوده‌ها را قانونی ندانسته است.

نامه پلیس به دیوان عدالت اداری در خصوص اخذ عوارض زوج و فرد

پلیس راهور چندی پیش از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد اخذ غیرقانونی عوارض ورود به طرح زوج و فرد انتقاد کرد.

اختلاف شهرداری و پلیس بر سر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد به محاکمه قضائی رسید. سال پیش کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، فرمانداری و پلیس راهور نسبت به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد به شهرداری تهران تذکر دادند. ولی شهرداری تهران بر اساس تفسیری که از مصوبه شورای شهر تهران داشت دریافت این عوارض را قانونی می‌دانست و پلیس راهور بهمن ماه سال پیش از شهرداری تهران در مورد اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد شکایت کرد.

در متن ارسالی از اداره حقوقی پلیس راهور ناجا به هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: «بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و گزارش‌های پی در پی از طرف سازمان‌ها و شهروندان، اخذ عوارض در محدوده طرح زوج و فرد طی سال جاری (سال ۹۷) علاوه بر اینکه باعث تضییع حقوق شهروندان شده، نارضایتی عمومی را هم به دنبال داشته است.

خواهشمند است در راستای اعمال اصل ۱۷۳ قانون اساسی و ماده ۱۰ قانون آئین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری به اجحافی که در حق شهروندان در این موضوع روا داشته شده است، تظلم خواهی و رسیدگی شود.

پلیس هشت دلیل را برای این اعتراض خود بیان داشته است، نارضایتی عمومی در بین شهروندان به دلیل تحمیل هزینه‌های اضافی و غیرمنطبق با حقوق مکتسبه رانندگان در استفاده از خودروهای شخصی، محدود کردن بهره‌مندی از مردم از خودروی شخصی به رغم پرداخت عوارض خودرو توسط مالکان به صورت سالیانه به شهرداری، عدم انطباق تعدد جریمه با ارتکاب یک تخلف، عدم سازوکار مناسب و پیش‌بینی توسعه حمل و نقل عمومی جهت دسترسی مردم و کاهش زمینه استفاده از شهروندان از خودروی شخصی، عدم توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده، عدم اجرای طرح ترافیک در روز پنجشنبه و افزایش ترافیک در سطح معابر، نارضایتی مردم به خاطر عدم اطلاع رسانی دقیق و اعمال نرخ نامه یکسویه بدون توجه به میزان انطباق با تخلف و عدم هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح.

هیچگونه عوارضی بابت ورود به طرح زوج و فرد توسط پلیس اخذ نشده است

یک منبع آگاه در پلیس راهور نیروی انتظامی در خصوص دریافت عوارض ورود به طرح زوج و فرد، گفت: ارسال پیامک‌های پرداخت عوارض خودرو بابت ورود به طرح زوج و فرد ارتباطی به پلیس راهور ندارد و تاکنون این پلیس مبلغی به این منظور از شهروندان دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مصوبه و قانونی تحت عنوان پرداخت عوارض ورود به طرح زوج و فرد در آیین نامه راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و پلیس راهور بر اساس مصوبات این آیین نامه افراد را اعمال قانون می‌کند. دریافت عوارض ورود به طرح زوج و فرد غیرقانونی است و پلیس در این زمینه به هیچ عنوان ورود نمی‌کند چون که پلیس بر اساس قانون پیش می‌رود به همین خاطر بتازگینامه ای به این منظور به دیوان عدالت اداری از طرف این پلیس ارسال شده است تا به این موضوع رسیدگی شود.

در وضعیتی که در کلان شهر تهران، شهروندان عوارض و مالیات پرداخت کرده و هزینه زندگی در چنین کلان شهری را می‌پردازند که یکی از هزینه‌ها، جریمه‌های ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد است، باید پرسید چرا مدیران شهری بر هزینه‌های زندگی در این شهر می‌افزایند بدون اینکه به گفته بعضی از مسئولان قانونی در این زمینه وجود داشته باشد و اگر قانونی وجود دارد، باید مسئولان با رسانه‌ای کردن این مصوبات قانونی، تکلیف شهروندان را مشخص کنند تا با آگاهی وارد طرح در بزرگراه‌های این کلان شهر شوند تا به یک باره زیر بار هزینه‌های سنگین چنین طرح‌های شهری نروند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar