انواع فیلتر هوا خودرو و ویژگی‌های آن

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
انواع فیلتر هوا خودرو و ویژگی‌های آن

فیلتر هوا نقش بسیار اساسی در سلامت فنی خودرو دارد که باید به طور پی در پی بررسی شوند. این فیلترها دارای چندین نوع هستند که هرکدام ویژگی‌های مهمی دارند.

اغلب بعد از هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر فیلتر هوا باید تعویض شود و البته امروزه با پیشرفت فناوری مقاومت آن‌ها افزایش یافته است و بعد از مسافت بیشتری نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

نکته جالب اینجا است که اگر توجهی به تعویض به موقع آن نکنیم، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

فیلترهای هوا در خودرو دارای تنوع هستند و به هنگام تعویض خودرو باید دقت کرد که کدام یک از آن‌ها برای خودرو بهتر هستند.

فیلتر هوای کاغذی (سلولزی)

رایج‌ترین نوع فیلتر هوا است و کمپانی‌های خودروساز بیشتر از همین نوع فیلتر هوا برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. این فیلترها قابلیت جذب ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات خارجی معلق را دارند، ارزان‌تر هستند و عمر کوتاه‌تری هم دارند.

 فیلتر هوای اسفنجی

این نوع فیلتر تشکیل شده است از یک فریم فلزی و چند لایه از پلی اورتان روغنی که مواد اضافی را به خودش جذب می‌کند. این نوع فیلتر سابقاً فقط در خودروهای سنگین استفاده می‌شد ولی امروزه به طور نانو ساخته می‌شوند و در خودروهای سواری به کار می‌روند. بیشرین کاربرد آن برای خودروهای مسابقه‌ای است.

این فیلتر گران‌تر از نوع سلولزی است ولی برای خودروهای شهری سلولزی‌ها مناسب‌تر هستند.

 فیلتر هوای کتان

این فیلترها از ۶ لایه پارچه روغنی برای جذب مواد تشکیل شده است. از خاصیت‌های این فیلتر جذب موثرتر مواد و همینطور قال شستشو بودن آن است. فیلتر روغنی سبب بهبود تنفس خودرو و جریان هوا می‌شود و البته قیمت آن هم از دو نوع قبلی، یعنی سلولزی و اسفنجی گران‌تر است.

عمر این فیلترها به صورت قابل توجهی از سلولزی و اسفنجی بیشتر است.

منبع: خودروکار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar