بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد

بازار خودرو در روزهای گذشته با رکود و نبود تقاضا مواجه شده و همین مساله در کنار ثبات نرخ ارز، کاهش قیمت‌ها را در پی داشته است.

به گفته فعالان این بازار برخلاف ماه‌های اخیر، در دو سه هفته گذشته میزان تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی هم در همین مدت نزدیک به ۲ تا ۵ میلیون و خودروهای مونتاژی از ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

در طرف عرضه، بازار با افزایش فروشندگان رو به رو شده و با توجه به این که خریداری وجود ندارد فروشندگان به ناچار مجبور به شکستن نرخ شده‌اند چون که به گفته فعالان، بازار دیگر کشش افزایش قیمت و تحمل قیمت‌های نجومی فعلی را ندارد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو: قیمت‌ها در بازار خودرو واقعی نیست

در این راستا رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران به خواب زمستانی و رکود بازار خودرو اشاره کرد و گفت: بازار خودرو هم اکنون راکد است و خرید و فروش قابل توجه انجام نمی‌شود به همین دلیل قیمت‌ها تا اندازه‌ای نزولی شده و اگر در طول روزهای آتی قیمت ارز نوسان نداشته باشد شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

سعید موتمنی بیان کرد: در بعضی از روزها با بالارفتن نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم ولی این اعلام قیمت توسط فروشنده‌ها سلیقه‌ای است و عملاً خریداری در بازار وجود ندارد.

این فعال بازار خودرو با اشاره به این که قیمت خودرو نسبت به ابتدای مهر با کاهش نسبتاً خوبی مواجه شده است، افزود: خیلی از خودروهای مونتاژی کاهش قیمت مناسبی داشتند به طور مثال قیمت خودروی "هایما" از ۲۱۳ میلیون به ۱۹۷ میلیون و "مزدا" از ۳۱۰ به ۲۸۰ میلیون تومان رسیده، همچنین "۲۰۶ تیپ دو" از ۶۰ به ۵۸ میلیون و "۴۰۵ جی آل ایکس" از ۵۷ میلیون به ۵۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

موتمنی افزود: به طور کل در مقایسه با یک ماه پیش، خودروهای مونتاژی از ۱۵ تا ۳۰ میلیون و داخلی‌ها ۲ تا ۵ میلیون ارزان شده است.

وی با تاکید بر این که بازار خودرو کاملاً به نرخ ارز و جو روانی آن بستگی دارد، تصریح کرد: مصرف‌کننده‌ها به این موضوع آگاه هستند که قیمت‌های موجود واقعی نیست و هرچند بعضی‌ها قصد دارند قیمت‌ها را بالا ببرند ولی واقعیت این است که بازار اصلاً کشش افزایش قیمت را ندارد.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران به کاهش عرضه خودروسازان اشاره کرد و افزود: اگر میزان عرضه از سوی خودروسازی‌ها افزایش پیدا کند به طور حتم شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

موتمنی با ذکر این که همچنان قیمت خودرو واقعی نیست و حباب دارد، اضافه کرد: قیمت خودروهای مونتاژی همچنان میان ۹۰ تا ۱۴۰ میلیون و خودروهای داخلی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ تومان حباب دارد و این حاشیه بازار فقط به ضرر مصرف کننده است.

او ادامه داد: قبول داریم خودروسازها با جهش قیمت قطعه رو به رو شده‌اند ولی در این حالت هم افزایش دو الی سه میلیونی قیمت خودرو منطقی است نه قیمت‌های نجومی فعلی.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در خصوص آینده این بازار اظهار کرد: نخستین باری نیست که تحریم را تجربه می‌کنیم پس ما سابقه گذر از این وضعیت را داریم و اگر مسئولان نظارت و برنامه ریزی کافی داشته باشند بازار خودرو با مشکل رو به رو نخواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش تدریجی قیمت‌ها و کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار همچنان ادامه دارد و بازار خودرو در حال رسیدن به تعادل نسبی است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar