با خروج خارجی‌ها دست خودروسازان ایرانی در حنا می‌ماند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
با خروج خارجی‌ها دست خودروسازان ایرانی در حنا می‌ماند؟

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: با تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در کشور و حتی در صورت خروج دیگر خودروسازان خارجی، خودروسازان داخلی بر توسعه خودروهای داخلی و پلت‌فرم‌های در دست طراحی متمرکز خواهند شد بدین سبب اصطلاحاً دست این شرکت‌ها در حنا نمی‌ماند.

شهرام آزادی، اظهار کرد: تعامل با خودروسازان خارجی هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف تولید محصولات به روز و با کیفیت داخلی است بدین سبب اگرچه تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن بر صنعت خودرو بی‌تأثیر نخواهد بود ولی مشکل پایه‌ای هم محسوب نمی‌شود.

وی با ذکر اینکه خودروسازان در تعامل با خودروسازان خارجی باید در پی انتقال فن آوری برای دستیابی به دانش تولید خودروهای مدرن و با کیفیت باشند، یادآوری کرد: در چند سال گذشته این هدف تا میزان زیادی محقق شده و حتی در صورت خروج خودروسازان خارجی هم صنعت خودرو به مسیر خود ادامه خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: خروج احتمالی خودروسازان خارجی از کشور مزایایی هم خواهد داشت که از جمله آن تمرکز بیشتر خودروسازان داخلی بر روی تولید و توسعه پلت‌فرم‌های داخلی است.

وی افزود: دو خودروساز بزرگ داخلی در چند سال گذشته کار طراحی و تولید پلت فرم را شروع کرده‌اند و بعد از این می‌توانند با تمرکز بیشتر در این حوزه زودتر به خودکفایی از خودروسازان خارجی دست یافته و خودروهایی با کیفیت خوب و با برند داخلی عرضه کنند.

آزادی با ذکر اینکه دز حال حاضر همکاری و تولید مشترک با خودروسازان خارجی نزدیک به ۲۰ درصد فعالیت خودروسازان داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، تاکید کرد: خودروسازان به راحتی می‌توانند این سهم ۲۰ درصدی را با خودروهای داخلی جایگزین کنند.

چند روز قبل کمپانی پژو سیتروئن اعلام کرد که در پی خروج آمریکا از برجام، فعلاً فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند. در واکنش به این اتفاق کارشناسان این اقدام پژو سیتروئن را به "خودزنی" خودروساز فرانسوی تعبیر کردند.

به گفته آنها "با توجه به اینکه پژو قبل از این برای بازگشت مجدد به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و هم پژو و هم سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند و امکان خروج سرمایه‌گذاری انجام شده را هم ندارند با توقف فعالیت در کشور این کمپانی‌ها خودزنی کرده‌اند".

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar