بدهی خودروسازان کارگران قطعه ساز را بیکار کرد

دوشنبه 26 آذر 97 ساعت 11:06
بدهی خودروسازان کارگران قطعه ساز را بیکار کرد

معاون اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: بدهی بعضی گروه‌های خودروساز به کارخانجات تولید قطعات خودرو باعث شده است که قطعه سازان از نقدینگی مناسب برخوردار نبوده و دست به اخراج کارگران بزنند.

محمدرضا خیراندیش اظهار کرد: در چند روز گذشته بالغ بر ۸۰ نفر از کارگران شرکت ایمن سپهر تولید کننده شیشه‌های خودرو از کار برکنار شدند و دلیل اخراج کارگران به خاطر بدهی قابل توجه و بزرگی است که دو گروه بزرگ خودروساز به این واحد تولیدی در شهر صنعتی کاوه دارند و کارفرمای شرکت به خاطر عدم دریافت مطالبات از این خودروسازان، توانایی پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را نداشته و مجبور به اخراج آنان شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه به دنبال این اقدام از طرف دو گروه خودروساز بزرگ کشور، کارگرانی که به طور قراردادی جذب بازار کار شدند در حال ذبح شدن هستند و در این وضعیت اقتصادی بحرانی و تورم بدون هیچ پشتوانه‌ای شغل خود را از دست داده‌اند و هیچ اراده‌ای هم برای حل این مشکل وجود ندارد.

معاون اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه در ادامه عدم پرداخت مطالبات از طرف خودروسازان به قطعه سازان، عدم وجود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه که بخش زیادی از آن وارداتی است، پرداخت مطالبات کارگران و مشکل تأمین ارز را باعث بروز بحران و چالش جدی در شرکت‌های قطعه ساز خودرو دانست.

وی تصریح کرد: در وضعیتی که خودروسازان اقدام به پرداخت بدهی‌های خود به صنایع پائین دستی نمی‌کنند، هم با افزایش بی رویه و غیر قابل باور قیمت خودرو به ملت زور می‌گویند و هم برای واحدهای تولیدی قطعه ساز چالش ایجاد می‌کنند چون که در چنین شرایطی صنایع مرتبط با خودروسازی مجبورند برای بقای واحدهای تولیدی خود به تعدیل نیرو روی آورده و کارگران را بیکار کنند.

خیراندیش تاکید کرد: بیکاری کارگران در چنین وضعیت اقتصادی باعث شرمندگی آنان میان خانواده در این فصل سرما می‌شود و امکان پیداکردن شغل دیگر برای آنها بسیار سخت خواهد بود.

وی بیان کرد: عدم پرداخت بدهی این گروه‌های خودروساز به قطعه سازان در حالی انجام می‌گیرد که کارگران گروه‌های خودروسازی منوی غذای روزانه در شرکت دارند در حالیکه صنایع پائین دستی توانایی پرداخت حقوق و مزایای کارگران را هم ندارند و این مصداق کامل بی عدالتی و اجحاف است چون که یک کارگر قطعه ساز باید محتاج نان شبش باشد، اما کارگر خودروساز حق انتخاب منوی غذای روزانه داشته باشد.

معاون اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه در ادامه از استاندار استان مرکزی و فرماندار شهرستان خواست تا پیگیر مطالبات کارگران قطعه ساز باشند چون که تداوم این رویه باعث اخراج بی رویه یا تعطیلی احتمالی چند شرکت قطعه ساز خودرو در ساوه خواهد شد و باید از بروز چنین شرایطی پیشگیری کرد.

وی همچنین از دولت خواست تا ضمن وصول مطالبات واحدهای قطعه ساز خودرو از صنایع خودروساز، تدابیری اتخاذ کند که اشتغال موجود حفظ شود و برای حفظ اشتغال برای صدها کارگر شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی قطعه ساز خودرو در این شهرستان راهکار عملی ارائه کنند تا در آینده با بحران و چالش‌های کارگری رو به رو نشویم.

خیراندیش با اشاره به اینکه مدیر واحد تولیدی شیشه ایمن سپهر، علیرغم میل باطنی خود اقدام به اخراج کارگران کرده است، گفت: از آنجاکه که شرکت امکان بقاء با وضعیت مالی بحرانی نداشته و توانایی اداره آن تضعیف شده است به ناچار دست به تعدیل نیرو زده است.

وی در عین حال تصریح کرد: ادامه روند اخراج کارگران ضربه سنگینی به سازمان تأمین اجتماعی می زند و این سازمان هم اکنون با استقراض بانکی اقدام به پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان می‌کند. اخراج کارگران موجب افزایش آمار پرداخت بیمه بیکاری از طرف این سازمان شده و میزان پرداختی‌ها را افزایش می‌دهد، از طرفی با اخراج کارگران میزان درآمدزایی این سازمان از محل پرداخت حق بیمه ماهانه کاهش می‌یابد و ادامه این شرایط باعث ایجاد بحران مالی در صندوق تأمین اجتماعی خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar