برای اعلام قیمت های جدید خودروها خیلی دیر شده است

چهارشنبه 28 آذر 97 ساعت 11:38
برای اعلام قیمت های جدید خودروها خیلی دیر شده است

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: بعد از زیان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان و تعدیل نیروها در صنعت قطعه سازی، برای اعلام قیمت های جدید خودروها خیلی دیر شده است.

از شروع امسال تاکنون در صنعت قطعه سازی نیروهای بسیاری مشمول تعدیل، کسری حقوق و تمدید نشدن قراردادها شده اند؛ کارشناسان سریع ترین کار برای خروج از این وضعیت را آزادسازی قیمت ها می دانند تا قطعه سازان بتوانند دستکم هزینه های ناشی از تحریم را مدیریت کنند.

قطعه سازان می گویند امروز با زیان خالص ۵۰ درصد تولید می کنند و تنها عاملی که آنان را به تداوم تولید اگرچه با زیان ترغیب می کند، امید به آینده است؛ چون اگر این ۲ صنعت کلیدی متوقف و تعطیل شود، راه اندازی مجدد آنها (همانند صنعت نساجی) امکانپذیر نیست.

در این پیوند رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: هنوز جلسه ها میان خودروسازان و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه دارد و قیمتی از دل نشست ها بیرون نیامده است.

محمدرضا نجفی منش بیان داشت: اینگونه تصمیم گیری برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی منصفانه نیست و فقط تحریم کنندگان ایران را خوشحال می کند.

در روزهای اخیر در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «در آخرین نشست مربوط به تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو در سازمان حمایت، مقرر شده نرخ کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل دستکم ۵۰ و حداکثر ۱۳۰ درصد بالا برود و با این حساب، قیمت خودروها بطور میانگین حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

یک مسوول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تکذیب این مطلب گفت: جلسه های کارشناسان خودرویی با مسوولان سازمان در خصوص قیمت جدید خودروها ادامه دارد و اعداد و ارقامی که از گوشه و کنار در سایت ها و کانال های فضای مجازی اعلام می شود، به هیچ عنوان قطعی نیست.

می توان امیدوار بود

نجفی منش به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمتگذاری خودروها پنج درصد زیر بازار اشاره کرد و گفت: این راه در دهه ۷۰ نیز در پیش گرفته شد و به مدت ۱۰ سال ادامه یافت و جواب گرفتیم.

به گفته وی، «پس می توان امیدوار بود که این شیوه بار دیگر نتیجه بخش باشد.»

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در جواب به ایرنا در خصوص مبنا قرار گرفتن قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار گفت: این تصمیم از طرف خودروسازان اتخاذ و مقرر شده است عرضه خودروها با قیمت نزدیک به حاشیه بازار تداوم و استمرار داشته باشد.

به گفته «رضا رحمانی»، اکنون بازار مبنای قیمت گذاری قرار نگرفته بلکه این راهکاری است که خودروسازان اتخاذ کرده‌اند تا نزدیک به قیمت حاشیه بازار به عرضه محصولات خود بپردازند.

وی از استمرار این روند خبر داد و افزود: مقرر است خودروسازان در هر بار عرضه قیمت را پنج درصد دیگر پایین تر از قیمت های قبلی ارائه کنند.

پیشنهاد مشوق گونه برای خریداران خودرو

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در خصوص کاهش قدرت خرید مردم به دنبال گرانی خودروها، پیشنهاد کرد: از هر خودرو ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سه درصد عوارض شماره گذاری دریافت می شود؛ می توان برنامه ریزی کرد که خریداران این مبالغ را پرداخت نکنند.

وی بیان داشت: ۲۰ درصد هزینه های هر خودرو مالی و مربوط به سودهای بانکی است؛ در این زمینه هم دولت، بانک ها و خودروسازان می توانند برای بازپرداخت اقساط از طرف مردم چاره ای بیندیشند و وام های بلند مدت با اقساط و سودهای کمتر تخصیص دهند.

نجفی منش، آزادسازی قیمت خودرو را راهکاری اساسی در این خصوص برشمرد که اگرچه همانند یک عمل جراحی با درد زیاد همراه است ولی می تواند راهگشا باشد.

به گفته وی، با آزادسازی قیمت ها، علاوه بر حضور متقاضیان واقعی برای خرید، دلالان و احتکارکنندگان هم خودروهای خود را به بازار عرضه می کنند.

استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در مورد نزدیک شدن زمان اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هم گفت: در وضعیت تحریمی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به آسانی میسر نیست و انتظار می رود مسوولان به شرایط موجود توجه داشته باشند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: اکنون امکانات تست استانداردهای ۸۵ گانه در کشور وجود ندارد و باید خودروها را برای آزمایش به اتحادیه اروپا یا دیگر مراکز جهانی ارسال کرد.

وی توصیه کرد در این خصوص امکانات تست خودرو هر چه زودتر فراهم شود و اگر مواد اولیه مورد نیاز مشمول تحریم است، اجرای استانداردهای جدید را به تاخیر بیندازیم.

با اجرای مرحله اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات بعضی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.

تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.

از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت مجدد به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را اعمال کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر هم اضافه شده است.

این فرصت تا اول دی ماه سال ۱۳۹۷ برای این خودروها باقیست ولی از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی و ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه می شود.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar