برای خارج کردن بازار خودرو از دست سوداگران باید واردات آزاد شود

سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 14:33
برای خارج کردن بازار خودرو از دست سوداگران باید واردات آزاد شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس عقیده دارد برای خارج کردن بازار خودرو از دست سوداگران باید واردات آزاد شود هم اکنون وزارت صمت تسلط و مدیریتی بر بازار ندارد.

عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از التهابات بازار خودرو و افزایش ساعتی قیمت چهارچرخ‌ها، گفت: هم اکنون بازار خودرو در اختیار دلالان است و وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاشی برای ساماندهی بازار خودرو و برخورد با سوداگران این حوزه انجام نمی‌دهد.

نماینده مردم قائمشهر سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه گرانی خودرو فشار زیادی به مردم تحمیل کرده است، افزود: هم اکنون خودرو به کالایی سرمایه‌ای و اهرم و ابزاری در دست سوداگران تبدیل شده است.

واردات خودرو باید آزاد شود تا با عرضه بیشتر، قیمت این محصول تا اندازه‌ای ساماندهی شده و کاهش یابد

وی با ذکر اینکه برای کاهش قیمت خودرو، بازار باید ساماندهی شود، اظهار کرد: واردات خودرو باید آزاد شود تا با عرضه بیشتر، قیمت این محصول تا اندازه‌ای ساماندهی شده و کاهش یابد. در وضعیت کنونی حجم تقاضا بالاست و به خاطر عرضه کم، قیمت‌ها ساعتی افزایش پیدا می‌کند.

بازار انحصاری خودرو باید رقابتی شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه بازار انحصاری خودرو باید رقابتی شود، یادآوری کرد: سران قوا باید در خصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم بگیرند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه خیلی از خانواده‌ها از خودرو به عنوان وسیله امرار و معاش استفاده می‌کنند به همین خاطر گرانی این محصول آنها را به دردسر بیشتری انداخته است، ادامه داد: برای خارج کردن بازار از دست دلالان باید واردات آزاد شود هم اکنون حاکمیت تسلط و مدیریتی بر بازار ندارد.

ضرورت برخورد شدید با سوداگران بازار خودرو

وی با ذکر اینکه باید با دلالان و سوداگران بازار برخورد قضایی انجام گیرد، تصریح کرد: دستگاه‌های قضایی باید به موضوع ورود کرده و برخورد شدیدی با متخلفان انجام دهند چون که وزارت صمت ابزاری برای برخورد با سوداگران ندارد.

تنها ۷ درصد بازار در اختیار شرکت‌های تولیدی خودروسازی است

رضیان با ذکر اینکه افزایش ساعتی قیمت خودرو التهاب روانی به جامعه تزریق می‌کند، گفت: ۷ درصد بازار در اختیار گروه‌های تولیدی خودروسازی است و ۹۳ درصد بازار شامل خودروهایی است که از کارخانه خارج شده و به عنوان خودرو دست دوم معامله می‌شود در واقع خرید و فروش این خودرو قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کند.

افزایش قیمت خودرو گرانی دیگر کالاها را به دنبال دارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه قیمت خودرو بر قیمت دیگر کالاها اثرگذار است، توضیح داد: هیچ کنترل و نظارتی بر بازار وجود ندارد. قیمت‌ها ثابت نیست و قیمت کالاها ساعتی به بهانه نوسانات ارزی افزایش پیدا می‌کند.

وی با ذکر اینکه سود جویی‌های زیادی در صنعت خودرو وجود دارد گفت: سال پیش قیمت خودرو هایما ۹۰ میلیون تومان بود در حالی که اکنون این خودرو به ۳۷۰ میلیون رسیده است یعنی قیمت این محصول نزدیک به ۴ برابر شد در حالی که دلار طی یک سال اخیر سه برابر شده است.

ضرورت ورود مجلس به موضوع ساماندهی بازار خودرو

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هفته آینده مجلس باید نشست اضطراری برای رسیدگی به بازار و ساماندهی آن تشکیل دهد.

خانه ملت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar