برگزاری جلسه بررسی مشکلات کارگران قطعه ساز

شنبه 1 دی 97 ساعت 13:29
برگزاری جلسه بررسی مشکلات کارگران قطعه ساز

در حالی که بیکاری نزدیک به ۱۰۰ هزار نفری کارگران قطعه سازی خطری است که در طول چند وقت اخیر دبیر انجمن قطعه سازی نسبت به آن هشدار داده است که وزیر کار از برگزاری نشستی با معاونت رئیس جمهور در این رابطه خبر داده است.

صنعت خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران است که مدعی است، در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خیلی سختگیرانه تر از پیش بوده و خروج کمپانی‌های خارجی از ایران، جلوگیری از ارسال قطعات به داخل کشور، کاهش شدید تولید و بیکارشدن کارگران از عواقب تحریم صنعت خودروسازی ایران است.

چرا بیکاری در آذربایجان‌غربی افزایش یافته است؟

افزایش رقم بدهی خودروسازان به گروه‌های قطعه‌سازی، عدم تخصیص ارز کافی به قطعه سازان برای تأمین مواد اولیه با منشأ خارجی، تخصیص دیر هنگام ارز مورد نظر قطعه سازان که عملاً تأمین مواد خارجی را متوقف کرده است، افزایش افسار گسیخته مواد اولیه داخلی (فولاد، آلومینوم، مس، برنج و محصولات پتروشیمی)، فشارهای مضاعف گمرکی، بیمه‌ای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه سازی ها را به وجود آورده است.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو و تهدید بیکاری کارگران قطعه سازی ها بخش دیگری از مشکلات این روزهای جامعه کارگری است گفت: امروز اگر هرچه زودتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته پیش رو شاهد بحران جدی خواهیم بود.

وی گفت: در صنعت قطعه سازی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر مشغول به کار بوده‌اند که با احتساب ۱۵۰ هزار نفر شاغل در گروه‌های خودروساز می‌توان گفت، صنعت خودرو در کشور نزدیک به ۷۰۰ هزار نیروی به کار دارد که از این شمار فقط در صنعت قطعه سازی در سه ماه اخیر نزدیک به سی هزار نفر نیرو به طور مستقیم تعدیل و نزدیک به ۷۰ هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته‌اند و منتظر بهبود وضعیت برای بازگشت به کار هستند.

قطعه‌سازان چندی پیش، نامه‌ای به رئیس جمهوری ارسال کردند و در طول آن هشدار یک هفته‌ای دادند که اگر به آن بی‌توجهی شود صنعت قطعه‌سازی با بحران جدی مواجه خواهد شد.

صنعت قطعه سازی نزدیک به ۵۵۰ هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر تعدیل شده‌اند و نزدیک به ۷۰ هزارنفر هم از کار تعلیق شده‌اند و به طور نسبی در سال ۹۷ نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آینده حل نشود، موج دوم بیکاری که نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود در راه خواهد بود و شمار بیکاران این حوزه به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

راهکار شریعتمداری برای بیکاری کارگران قطعه سازی ها

دولت برای این منظور مکانیزمی طراحی کرده و ستادی به نام رفع موانع تولید زیر نظر استانداران در سطح محلی و تحت نظارت وزیر صنعت در سطح ملی تشکیل می‌شود که وزیر کار هم عضو این ستاد است. ما برای این ستاد ۱۳۵۱ واحد را که دچار مشکل هستند لیست کردیم و در اختیار وزارت صنایع قرار دادیم و قرار است این واحدها در دستور کار شوراهای استانی و یا احیاناً ملی قرار بگیرند.

در خصوص قطعه سازان هم شاید بتوان گفت کاهش تولید در خودروسازی‌ها مهمترین عامل پدید آمدن این سطح از بدهی به قطعه سازان شده است و کنترل قیمت که موجب می‌شود واحدهای تولیدی محصولات خود را با زیان بفروشند عامل بعدی است.

نشست‌هایی که با معاونت رئیس جمهور در این خصوص برگزار شده؛ ستاد اقتصاد مقاومتی در نشست چند روز اخیر خود به موضوع خودروسازان و قطعه سازان پرداخت و به نظر می‌رسد تصمیمات خیلی خوبی آنجا گرفته شده؛ تأمین سرمایه در گردش برای ترخیص قطعاتی که در گمرکات مانده‌اند و افزایش میزان تولید ازجمله این تصمیمات است که امیدواریم مسیر هر چه سریع‌تر طی شود و این بدهی‌ها به حداقل ممکن کاهش بیاید. اگرچه باید گفت ممنوعیت واردات می‌تواند برای رونق تولید داخل یک فرصت تلقی شود. این ممنوعیت در خصوص ورود قطعات هم وجود دارد و می‌توانیم آن را یک فرصت تلقی کنیم. طبیعتاً مشکلی در ادامه مسیر تولید نباید داشته باشیم و اگر با دقت پیش برویم علی الاصول نباید تعدیل نیرو یا تعطیلی کارخانه اتفاق بیفتد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar