بسته شدن سامانه ثبت سفارش و افزایش قیمت صد درصدی کیا سورنتو+نمودار

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
بسته شدن سامانه ثبت سفارش و افزایش قیمت صد درصدی کیا سورنتو+نمودار

در این گزارش به بررسی جریان بالا رفتن قیمت کیا سورنتو بعد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به ایران خواهیم پرداخت. کیا سورنتو در مدت زمان کمتر از یکسال افزایش قیمت بسیار جالبی نزدیک به ۱۰۰ درصد را تجربه کرد و در حال حاضر مدل‌های صفر کیلومتر این اتومبیل قیمتی نزدیک به ۴۱۰ تا ۴۱۵ میلیون تومان را در بازار ایران دارا هستند.

در حال حاضر کیا سورنتو در ایران ما جزو اتومبیل‌های مدرن به حساب می‌آید که دیگر خیلی از مردم از طبقه متوسط رو به بالا توان خرید آن را ندارند در حالیکه این اتومبیل در کشورهای دیگر جزو اتومبیل‌های با قیمت متوسط و اقتصادی به شمار می‌رود. در تابستان ۹۶ می‌توانستیم با بیش از ۴۰۰ میلیون تومان اتومبیل‌هایی مانند ب ام و X3 و X4 و یا لکسوس NX را خریداری کنیم.

کیا سورنتو عضو اتومبیل‌های کراس اوور با هفت صندلی می‌باشد که در بازار کشور تنها رقیبش سانتافه می‌باشد. سورنتو و سانتافه دارای شاسی یکسانی می‌باشند که روی هر دو اتومبیل پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی GDI نصب می‌باشد. ولی در بازار ایران ما معمولاً قیمت سورنتو از سانتافه بیشتر می‌باشد با اینکه از کیفیت و مشخصات فنی تقریباً مشابهی برخوردار می‌باشند.

کیا سورنتو در اوایل تابستان پیش در وضعیتی که بازار اتومبیل در رکود قرار داشت و شاهد نوسانات قیمت ارز هم نبودیم با قیمت نزدیک به ۲۳۵ میلیون تومان در مدل فول آپشن خرید و فروش می‌شد. در تیر ماه ۹۶ با اعلام بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، روند بالا رفتن قیمت اتومبیل‌ها کم کم آغاز شد و کیا سورنتو هم از این داستان مستثنی نبود. با وجود رکود حاکم بر بازار اتومبیل‌های وارداتی و نبود تقاضا، دلالان و افراد منفعت جو با دامن زدن به کمبود اتومبیل صفر کیلومتر در بازار سعی در برهم زدن آرامش موجود در بازار با افزایش قیمت خودروهای وارداتی کردند و با توجه به جو روانی که در میان مردم ایجاد کردند موفق شدند بازار اتومبیل‌های وارداتی را از رکود خارج کنند و در نتیجه قیمتهای اتومبیل‌های وارداتی با توجه به این وضیعت رو به بالا رفتن قدم برداشت. متاسفانه سیاست‌های نادرست و اشتباهی که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تابستان ۹۶ در پیش گرفتند باعث بیشتر آشفته‌تر شدن شرایط بازار اتومبیل‌های وارداتی گردید.

در آذر ۹۶ با توجه به تصمیم دولت مبنی بر افزایش تعرفه وادات خودرو به ایران، بازار واکنش‌های گوناگونی از خود نشان داد و نتیجه این عمل‌ها بازهم موجب به افزایش قیمت اتومبیل‌های وارداتی شد. در دی ماه با بازشدن سامانه ثبت سفارش اتومبیل و افزایش تعرفه واردات شاهد بودیم که ورود اتومبیل‌های وارداتی به با زار از سر گرفته شد و حجم انبوهی از اتومبیل‌های مانده در گمرک به بازار با قیمتهای تازه و جهش یافته‌ای وارد شدند. حدوداً از اوایل بهمن ماه سال ۹۶، نوسانات بازار ارز آغاز شد که می‌توان به راحتی حدس زد که توجه به وضیعت تازه‌ای که در بازار ارز در ایران به وجود آمد دلیل تازه‌ای ایجاد شد برای بالا رفتن دوباره قیمت اتومبیل‌های وارداتی به ایران. با آشفتگی‌هایی که در بازار ارز به وجود آمد و نزدیک شدن به ایام عید نوروز که تقاضای خرید اتومبیل در بازار افزایش می‌یابد، شاهد بودیم که قیمت اتومبیل در ایران مجدد افزایش پیدا کرد بطوریکه متقاضیان واقعاً آشفته وار در بازار دنبال خرید اتومبیل بودند.

پیش بینی‌ها مبنی بر این بود که بعد از عید هیجانات موجود در بازار ارز و به تبعه آن بازار خودرو فروکش خواهد کرد و قیمت اتومبیل‌های وارداتی با توجه به کمبود تقاضا در ایام بعد از تعطیلات عید، در بازار کاهش یابد. ولی همانطوری که در جدول زیر مشاهده می‌کنیم با افزایش نوسانات بازار ارز، شرایط بازار اتومبیل‌های وارداتی باز هم دگرگون شد و با وجود نبود تقاضا در بازار قیمتها هفته به هفته و این اخیراً روز به روز افزایش یافت.

کیا سورنتو در این قافله جزو اتومبیل‌هایی بود که بیشترین درصد افزایش قیمت را تجربه کرد بطوریکه می‌توان به راحتی در نمودار ارائه شده مشاهده کنیم این اتومبیل افزایش قیمتی نزدیک به ۱۰۰ درصدی را تجربه نمود.

 

 

در حال حاضر پیش بینی در مورد وضعیت بازار اتومبیل‌های وارداتی بسیار سخت و حتی غیر ممکن می‌باشد و حتی این امکان وجود دارد با خروج ایالات متحده از برجام و بحرانی‌تر شدن وضعیت بازار ارز، اوضاع و احوال بازار اتومبیل‌های وارداتی از وضعیت حال حاضر هم بهم ریخته‌تر و آشفته‌تر گردد. اما بهترین و تنها راه حل ممکن در این وضعیت این می‌باشد که خواهان خرید اتومبیل‌های وادراتی تا زمان ایجاد آرامش در بازار از خرید اتومبیل دست نگه دارند تا با کم شدن تقاضای خرید اتومبیل در بازار، شرایط و وضیعت حال حاضر از این بدتر و بحرانی‌تر نشود. همینطور بسیار امید هست که دولت تدبیر و امید هم بتواند شرایط نابسامان بازار ارز و اتومبیل را با اخذ سیاست‌های صحیح وعملی سر و سامان ببخشد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "بسته شدن سامانه ثبت سفارش و افزایش قیمت صد درصدی کیا سورنتو+نمودار"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پويا
مهمان

پارسال با ۴٠٠ تومن میشد ب ام و ایکس بخری الان با ۴٠٠ تومن باید ماشین بی اصالت کره ای سوار شی

حسین
مهمان

چاره کار فقط و فقط نخریدن است.

محمد
مهمان

مرگ بر آمریکا خخخخخ

حسین
مهمان

یکاری میکنن که دو روز دیگه رومون نمیشه بگیم ایرانی هستم
آخه برای چی؟؟ حمایت از خودرو آشغال داخلی؟؟ یا پر کردن جیب آقازاده هاتون؟؟